Opinion: Gamen is goed voor je!

Geplaatst: 17 september 2010 09:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vaak komen games in de media vrij negatief naar voren. Spellen als GTA worden meestal in één zin gebruikt met geweld, agressie, criminaliteit en andere verderfelijke termen. World of Warcraft en andere MMO's zijn een synoniem geworden voor het escapistisch afsluiten van de buitenwereld, waarin normale sociale omgang niet meer wenselijk is. Deskundigen op het gebied van gameverslaving steken overal de kop op om ons eens van al die nare en corrumperende, door de duivel gezonden, games af te helpen. Daarom was ik prettig verrast toen ik HP/De Tijd opensloeg en daarin een artikel aantrof dat juist de positieve kant van gamen aansneed.

Veel vooroordelen over gamen zijn ongegrond volgens Peter Smolders (de schrijver van het artikel), die zelf ook gamer is. Dit laatste feit maakt het artikel wellicht ietwat partijdig. Maar zijn al die onderzoeken en berichtgevingen over de negatieve aspecten van gaming niet net zo partijdig? De schrijvers weten negen van de tien keer niet eens waar ze het over hebben, laat staan dat ze gaming begrijpen. Waar vroeger heavy metal muziek en artiesten als Marilyn Manson de bron van het kwaad waren nemen de conservatieve media nu gamers op de korrel.

Smolders stelt dat het standpunt van de media al ingenomen was voordat er concrete cijfers waren uitgebracht. En als die er waren werden ze verdraaid en natuurlijk werden de meest schrijnende gevallen eruit gehaald en verder belicht. Maar nu is er een nieuwe wind die langzaam opsteekt. De paar negatieve gevallen die door de media als een heteluchtballon worden opgeblazen zijn slechts extreme uitzonderingen. De gemiddelde gamer is sociaal en aangepast. Frustratie kent hij een stuk minder dan een niet gamer, daar hij zijn ei kwijt kan in zijn games. De nieuwe term die opduikt is vitamine 'G', welke staat voor de positieve effecten van gamen. Ik zal er een aantal op een rijtje zetten.

1. Leiderschapskwaliteiten: in online games kun je een clan of guild starten. De leiderschapskwaliteiten die hierbij komen kijken zijn niet iedereen gegeven; je moet het wel kunnen. Het uitvoeren van 'raids' en andere groepsactiviteiten zijn een goede training voor toekomstige managers.
2. Gezondheid: met al de bewegingsgerelateerde 'controllers' van de Nintendo Wii, PlayStation Move en Microsoft Kinect zal de gemiddelde gamer meer bewegen dan iemand die alleen maar voor de TV zit.
3. Hand-oog coördinatie: mensen die veel gamen hebben een fijnere motoriek en kunnen erg succesvol zijn als bijvoorbeeld chirurg. Er zijn al onderzoeken waaruit blijkt dat gamende chirurgen aantoonbaar beter zijn in opereren dan hun 'normale' collega's.
4. Reactiesnelheid: shooters en andere games die snelle reacties vereisen zijn de ideale training om ook in de echte wereld snel te kunnen reageren.
5. Probleemoplossend vermogen: games bieden veel uitdagingen die opgelost moeten worden. Deze aanleg om oplossingen te zoeken is in het echte leven ook goed toe te passen.
6. Sociale contacten: via online gameportalen als Steam, Xbox Live en PSN leggen gamers makkelijk nieuwe contacten met mensen van over de hele wereld. Globalisering iemand?
7. Ontspanning: kleine online games weten de stressniveaus snel tot bedaren te brengen.
8. Plezier: voor iedereen is er wel wat te vinden. Er zijn dusdanig veel verschillende games dat niemand nog kan zeggen dat er niks voor hem bij zit.
9. Economische voordelen: de gameverkoop blijft aanhouden ondanks de crisis. De middenstand is u dankbaar!
10. Oplossingen voor globale problemen: gamers zullen in de toekomst door hun vermogen problemen op te lossen veel invloed gaan hebben op de problemen die ons te wachten staan.

Wil je het artikel nog eens lezen? Ga dan even langs bij de betere krantenwinkel en vraag om HP/De Tijd van 10 september. Dan kun je die als je ma/pa/vriendin/vrouw weer eens zeurt dat je teveel aan het gamen bent eens onder de neus schuiven. Gamers voor wereldheerschappij!

Lees meer