Opinion: For the Money, the Fans and the Masses!

Geplaatst: 1 oktober 2010 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Je hoort en leest het al te vaak: Voor de fans. Waarom zou je iets doen, enkel voor de fans? Het is meestal niks meer dan een smoes om slordig werk af te leveren, en om weer de bankrekening te spekken. Wil je eigenlijk juist compleet van de fanbase af, dan reboot je de game, maakt alles simpeler en dommer, of laat het meer lijken op de games die op dat moment populair zijn (lees: stom verhaal en enkel schieten). Hop, verkoopcijfers omhoog! Artistieke visie, schmartistieke pisie [hier kan de eindredactie niets van maken, maar Peter kennende zal het wel kloppen - red]!

De paar dingen waar ik mezelf eventueel 'fan' van heb kunnen noemen zijn inmiddels vrijwel allemaal de grond in gewerkt vanwege de volgende redenen:

-Doodmelken
Net zolang sequels en immer populaire prequels blijven poepen totdat er niks meer van over is dan een brij van contradictionele verhaallijnen, inclusief afstervende gameplay. Uiteindelijk komt elke titel uit 'voor de fans'. Juist die doelgroep moet zich beledigd voelen, omdat de serie waar ze zo van houden langzaam tot snot wordt gereduceerd.

Mijn slachtoffers: Silent Hill-serie, Tomb Raider-serie, Final Fantasy-serie, Mana-reeks, Megaman X

-Pimping/Vernieuwing
Bijvoorbeeld door van 2d naar 3d te gaan, of een nieuw team erop zetten dat de serie nieuw leven zal gaan inblazen. Vervolgens snapt het nieuwe team totaal niet waar de gameserie in wezen om gaat, en verandert alles dermate dat het niks meer met het origineel te maken heeft. Wanneer men de beste zombiefilm ooit zou maken, maar men noemt het Godfather 4, zal dat bijzonder veel mensen tegen het zere been schoppen.

Mijn slachtoffers: Metroid: Other M, Silent Hill: Homecoming, Splinter Cell: Conviction, Starfox, Tomb Raider Legend, Megaman X7, Monkey Island 4

-Dumbing down
Ofwel geschikter maken voor een breder publiek. Resulteert vrijwel altijd in een game waarbij men alles wat de serie origineel maakte eruit heeft gehaald, en de gameplay hetzelfde wordt als waar de helft van je kast al mee vol staat.

Slachtoffers: Resident Evil, Splinter Cell: Conviction, Final Fantasy XIII, Metroid: Other M

Maar weinig gameseries zijn hier op dit moment nog niet door beïnvloed of verpest. Metroid is de laatste serie waar ik nog echt van hield die voor de bijl is gegaan, doordat Nintendo Team 'vrouwen-zijn-voor-ons-niks-meer-dan-een-mooi-n*uk-object-met-tieten Ninja de game liet maken. Team Ninja vond het nodig de game dommer te maken en van de hoofdpersoon de meest niet-geëmancipeerde, emotionele hoop ellende (met cupmaat G) ooit te maken, met het slechtst geschreven, serieus bedoelde script en dialoog ooit. En voor iemand die Final Fantasy XIII en vrijwel alle Capcom-games heeft gespeeld, wil dat wel wat zeggen.

Kijk alsjeblieft eens naar wat een gameserie origineel en tof maakt, en probeer dat te tweaken, verbeteren, en blijf er verder vanaf. Gameseries als Wipeout, Mario, Ratchet&Clank, Zelda, Halo en Gran Turismo leveren keer op keer kwaliteit. Het kan je smaak niet zijn, maar keer op keer weet je precies waar je aan toe bent, en blijft men trouw aan de originaliteit en gameplay van die serie. Zo moet het, en niet anders.

Volgende column van mij ga ik het over de keerzijde hiervan hebben, maar nu is mijn vraag: wat zijn voor jou 'Fallen Gameseries'?

Lees meer