Opinion: For the Art, Depth and Integrity

Geplaatst: 12 november 2010 15:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

In deze column wil ik het over het positieve aspect hebben van het sleutelen aan een gameserie. Wanneer vinden wij het een positieve verandering wanneer een gameserie shift van stijl qua gameplay, verhaallijn of karakters? Donkey Kong in een RPG stoppen met postapocalyptische setting, of Lara Croft veranderen in een vergadervrouw zonder tieten bijvoorbeeld?

Als je kijkt naar Mario Galaxy bijvoorbeeld, zul je altijd nog mensen hebben die zeggen dat de oude platform Mario-games beter zijn. Maar wat Mario Galaxy wel doet, is dezelfde elementen toepassen die alle Mario-games hebben, namelijk de leuke sfeer, characters en supersolide gameplay. Een enkele persoon zal het dan wel ruk vinden, maar dat is een minderheid. Zodra je van Mario een serieuze stealth actiongame maakt, waarbij een fotorealistische Mario als loodgieter moet infiltreren (met een shotgun en een loden pijp) bij een groep terroristen, die een klas kinderen gegijzeld houdt, kun je wel zeggen dat je doelgroep een beetje verandert.

De Metroid-serie is zo ook een apart geval. Meesterlijke platformgames waren het altijd, totdat Retro Studio's besloot er een first-person game van te maken. Onder de kakofonie van veel fangegil, gekrijs en gemopper kwam de game uit als Metroid Prime, wat vervolgens een van de beste games ooit gemaakt bleek te zijn, en dit ook volgens de metroid-fancore. De Prime-serie bevatte namelijk nog steeds hetzelfde puzzelelement, eenzame zoeksfeer en dikke bazen die iconisch waren voor Metroid. Metroid: Other M verneukt het op dat gebied uiteindelijk royaal, maar hier heb ik het al over gehad.

Eigenlijk zijn er altijd mensen die teleurgesteld zijn en mensen die blij zijn wanneer een gameserie een hoop besluit te veranderen. Zolang echter de kern die de game origineel maakt en waar de game om draait niet verandert, blijft je trouwe kern fans ook hetzelfde. Dat je tussendoor een andere stijl titel uitbrengt als eenmalig uitstapje, zoals bijvoorbeeld Halo Wars, is dit ook geen enkel probleem, zolang het dezelfde charme en sfeer blijft hebben van de originele games. Nu is mijn vraag dan deze keer: Wat zijn voor jou gameseries die ondanks veranderingen nog steeds erg goed gebleven zijn?

Lees meer