Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Tegenwoordig moet van bijna elke film ook wel een game verschijnen. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee, ware het niet dat telkens weer blijkt dat filmgames niet zo'n succes zijn. Nou kun je je afvragen hoe dat komt. Of het aan de ontwikkelaar ligt, de afspraken tussen ontwikkelaar en filmmaker, het meeliften op het succes van een film en ga zo maar door. Misschien moeten de ontwikkelaars gewoon stoppen met het ontwikkelen van filmgames, of niet?
Teleurstellend
Hoe komt het nou eigenlijk dat filmgames vaak gedoemd zijn te mislukken? Je zou kunnen stellen dat ontwikkelaars gewoon gemakkelijk een extra zakcentje binnen willen slepen. De game lift namelijk toch wel mee op het succes van de film. Het zou echter ook kunnen liggen aan het feit dat games en films andere einddoelen hebben. Zo gaat het in een film echt om personages die worden meegevoerd door het verhaal, terwijl je in een game in de huid van een personage kruipt en het verhaal zelf deels bepaalt.
Deadline
Een ander groot probleem is dat de ontwikkelaars te weinig tijd krijgen. Ze krijgen namelijk maar een jaar tot anderhalf jaar de tijd om een game te ontwikkelen. Dit komt natuurlijk doordat de game tegelijk met de première van de film moeten verschijnen. Zo zie je dat filmgames waar geen deadline aan vast zit vaker wél een succes worden. Kijk bijvoorbeeld naar de The Godfather: The game. Deze game verscheen veel later dan de films en werd met open armen ontvangen.
Toch zal voor de meeste filmgames gelden dat het naar achteren schuiven of weglaten van de deadline ervoor zorgt dat het lastiger wordt om op het succes van de film mee te liften. Producent Jerry Bruckheimer kwam hiervoor nog met een oplossing. Hij gaf namelijk aan dat het misschien handiger zou zijn om filmgames tegelijk uit te laten komen met de DVD/Blu-Ray. Helaas zal dit nog niet het hele probleem wegnemen, maar het geeft de ontwikkelaren wel wat extra tijd. Aan dat laatste zit voor mij wel een voordeel. Ik vind het persoonlijk namelijk niet leuk om eerst de game te spelen en dan de film pas te kijken. Zo deed ik enige tijd geleden de review van Percy Jackson & the Lightning Thief, terwijl de film toen nog niet uit was, dus werd ik gedwongen om eerst de game te spelen en kon ik daarna pas de film zien.
Maar goed, de games zullen door deze extra tijd waarschijnlijk nog niet top worden. Ontwikkelaars hebben dan anderhalf tot twee jaar de tijd om een game gebaseerd op een film te maken, terwijl je voor het ontwikkelen van een goede game in de meeste gevallen sowieso ruim drie jaar nodig hebt.
Hoe dan ook kunnen ze de deadline wat mij betreft sowieso een flink stuk opschuiven. Ik heb liever een goede filmgame waar ik iets langer op moet wachten, dan dat ik het met een snel in elkaar geflanste game moet doen, niet dan?
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.