Opinion: En waar blijven de games? De 'post-Launch Dry-Spel(l)'

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Datum X:
Joepie! Nieuwe console uit! De launchtitels zijn dan misschien niet in grote getale aanwezig, maar kijk eens wat ze aan vette titels hebben aangekondigd die later nog gaan komen!

Half jaar na datum X:
Goh, er is toch nog niet echt veel uitgekomen zeg. Er zou toch nog een game komen van ***insert favoriete gameseries hier***, maar die is natuurlijk weer vertraagd, potverdikke! Nou, dan spelen we nog maar weer een keer ***insert launchtitel Y hier*** door. Of zal ik toch even snel die nieuwe game kopen die vandaag uit is gekomen, maar waar mij niet veel aan lijkt?

Het waren heel wat maanden door het gure Hollandse weer bladen bezorgen en zuinig aan doen met de centjes eer dat deze jongen genoeg geld bij elkaar had gespaard om de Nintendo 64 te kunnen aanschaffen. De eerste game die ik er vol trots bij kocht was natuurlijk Mario 64, welke één van de launchtitels was. Turok was verder de enige andere game van de launch line-up die mij aansprak (al hoorde die er officieel niet bij), maar met de ridicule prijs van 180 gulden (omgerekend zo'n 80 euro) vond ik dat toch een beetje teveel knaken* kosten.

De op één na duurste FPS ooit (Doom64 kostte fl. 240,- / €110,- nieuw)!

Mario 64 heb ik al in geen dertien jaar meer aangeraakt. Niet omdat het een te oude of slechte game is, maar om de simpele reden dat ik na de game 6-7 keer rondspelen wel klaar was met de drie-dimensionale loodgieter en z'n sterretjes (voor wie nu aan iets anders denkt dan aan de vijfhoekige fonkelende gele dingen... foei). Waarom speelde ik die game dan zo vaak? Nou, er kwam een jaar lang vrijwel niks fatsoenlijks uit voor de N64. De enige andere games voor mij waren Killer Instinct Gold, Blast Corps en uiteindelijk een tweedehandse Turok (voor maar fl. 130,- ofwel €50,-) Al deze games hoef ik ook nooit meer te spelen, want ik kan zelfs nu nog zo uit mijn hoofd de levels op papier uittekenen.

Hou hem maar trots boven je hoofd, en steek hem daarna maar lekker...

Ook andere consoles hebben dit kwaaltje gehad, al is naar mijn eigen ervaring de N64 wel het ergste geval. Voordat Zelda 64 (na eindeloos te zijn uitgesteld) daadwerkelijk uitkwam, werd men ruim 2,5 jaar zoet gehouden met plaatjes en beelden. De game heette uiteindelijk Ocarina Of Time, en boy oh boy, hebben wij die time gevoeld met z'n allen. De Gameboy Color, Gamecube en de PSP hadden onder andere hetzelfde probleem. En nu is het met de PS Vita wederom een beetje hetzelfde verhaal aan het worden. Ik heb vorige week, uit de naarstige behoefte weer een nieuwe titel te willen hebben voor de PS Vita, het volle pond bètaald voor een game waarbij ik gewoonlijk zou wachten totdat 'ie goedkoper is geworden.

Dus nu even een bericht aan Sony: verpest het nou niet voor de PS Vita. Haal die prijzen van PSV-games naar beneden, zorg voor goedkopere digitale verkoop van games en constantere (extra) content. Zo moeilijk is het niet, en op die manier voelen met name de mensen die hard hebben moeten sparen zich tenminste niet genaaid.

*De knaak was toen men nog met guldens smeet in Nederland f. 2,50**. 180 gulden gedeeld door 2,5 komt dus uit op 72 knaken voor onze Dino-dodende boze Indiaan!

**De afkorting f. of fl. staat voor florijn. Oorspronkelijk was de munteenheid de gulden (gouden) florijn, die men op een gegeven moment maar gulden is gaan noemen. Wel bleef men de afkorting van florijn gebruiken. Deze niet al te logische manier van werken ziet men in de geschiedenis wel vaker terugkomen, vooral ook in de Nederlandse politiek.

Lees meer