Nieuws
Embracer verkoopt Gearbox aan Take-Two Interactive
vandaagEmbracer Group bevestigde onlangs dat ze Gearbox Interactive verkopen aan Take-Two Interactive voor een behoorlijk bedrag.
Er zijn een hele hoop games die niet hadden bestaan als games nog enkel fysiek konden worden uitgebracht, zoals bijvoorbeeld Braid, LIMBO en Far Cry 3: Blood Dragon. De risico's durven niet genomen te worden. Maar zoals dingen vaak gaan, zijn het juist veel van die mediaproducten waar de grote geldschieters maar weinig geld in zagen een daverend succes. Waarom? Er is met hart en ziel aan gewerkt, met als oogpunt iets moois en leuks te maken, in plaats van als eindstreven een product wat zoveel mogelijk winst opbrengt.
Dankzij de digitalisering van gamereleases hebben we juweeltjes die anders nooit het daglicht hadden gezien, en alleen op de computer van de programmeur hadden blijven staan. Je kunt nu zonder al te veel kosten een game uitbrengen en dankzij dit is het weer mogelijk om iets anders te spelen dan een hersenloze rechtdoorloop-actieshooter op consoles. Point-and-click-adventures en allerlei andere soort creatieve games zijn weer volop aanwezig, en daarnaast nog eens populair ook. Telltale Games heeft zichzelf op weten te werken naar topdeveloper met zijn verhalende games. Dit is voor een heel groot deel te danken aan het feit dat het veel makkelijker is qua kosten en verspreiding om een game digitaal uit te brengen. Over het feit dat je nu ook een game kapot kunt uitbrengen en dat deze met updates pas weer werkt, zal ik niet over beginnen en heeft iedereen al veel over gemopperd, van pc-elitists en PS3-fanboys, tot Xbox-fanaten en Nintendo-nerds.
Dankzij de digitalisering is er weer meer variatie en aanbod, en vaak ook nog tegen een lagere prijs. De onlineverkoopprijzen zijn soms nog wel te raar. Het is een beetje raar als je in de PlayStation Store € 49,99 moet bètalen terwijl dezelfde game fysiek inclusief een mooi artboekje in de winkel ligt voor € 30. Succesvolle digitaal-exclusieve games krijgen vaak ook nog een fysieke release, en je kunt het wellicht al raden: Dikwijls koop ik (na afprijzing), de game dan toch ook nog fysiek. Misschien is het het niet willen loslaten van ouderwetse gewoontes, maar ik weet in ieder geval wel dat ik de gamedisc bij iedereen aan de praat krijg en bij elk account, zonder gezever of gezeik. Dat dan weer wel.
Enige wat nog wel echt verschrikkelijk is, is de ogenschijnlijke leuke gratis games op tablets, die doelmatig erop mikken om je ladingen microtransacties te laten doen (zoals Dungeon Keeper). Maar dat is een heel ander verhaal, voor een andere column.
Eerder deel uit mijn columnreeks gemist? Bekijk gerust part 1 en part 2 nog even.
Nieuws
Embracer Group bevestigde onlangs dat ze Gearbox Interactive verkopen aan Take-Two Interactive voor een behoorlijk bedrag.
Downloadnieuws
De PlayStation Plus line-up van april ziet er veelbelovend uit.
Gameplay
Hier is Venture! Hen is dit weekend gratis beschikbaar.
Trailer
Star Ocean: The Second Story R heeft vandaag een grote gratis update gekregen.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.