Halo Infinite

  • Ontwikkelaar 343 Industries
  • Eerste releasedatum 8 december 2021
  • Platformen Pc, Xbox One, Xbox Series
  • Genre First-Person Shooter
  • Gameliner score -

Opinion: De toekomst van de Battle Pass

De Battle Pass is niet meer weg te denken uit het moderne multiplayer gamelandschap. Net zoals het battle royale-genre kwam de Battle Pass uit het niets, maar werd het razendsnel populair. De Battle Pass heeft echter diverse kanten. Je kent het vast wel, je hebt een bedrag betaald om met de content van de Battle Pass aan de slag te mogen. Halverwege speel je echter niet meer omdat je het leuk vindt, je speelt omdat je je verplicht voelt. Dit heeft een simpele reden. Als je de items nu niet ontgrendelt, dan is de Battle Pass voor altijd weg en heb jij je zuurverdiende centen door de afvoer gespoeld. In deze opinion kijken we naar de huidige stand van zaken als we het hebben over de multiplayer-games en waarom ik denk dat Halo Infinite het Battle Pass-systeem het beste implementeert.

Halo Infinite Battle Pass1

De prijs van free-to-play

Dat er een prijskaartje hangt aan free-to-play is natuurlijk ironisch. Games blijven echter een business, er moet geld in het laatje komen. Free-to-play games hebben een plaats in deze industrie en zijn misschien wel de weg naar een betere gameindustrie in het algemeen. Laat mij eerst even de positieve kanten van dit model aankaarten, voordat de hooivorken uit de kast komen. Een free-to-play model zorgt er standaard voor dat de instapdrempel voor nieuwelingen erg laag blijft. Het belangrijkste is nog wel dat het voor een constante stroom aan nieuwe spelers zorgt en daardoor blijft de spelersbasis gezond en gevarieerd. Sommige games voegen daar bovenop ook nog eens cross-play aan toe, waardoor het natuurlijk bijna onmogelijk wordt om niet met je vrienden te spelen, ongeacht op welk platform. Kijk bijvoorbeeld naar Apex Legends, Rocket League en binnenkort Halo Infinite.

Free-to-play heeft een negatieve reputatie en dat is eigenlijk niet meer dan terecht. Dit komt omdat we in het begin vooral werden belaagd door RNG. Denk maar aan de eerste Apex Legends Battle Passes die gevuld zaten met lootboxes. Een systeem dat tot op deze dag nog steeds gehaat wordt door een meerderheid van de community. Het is niet vreemd om te bedenken waarom. Wanneer je voor content betaalt en een gedeelte van die content wordt nog steeds willekeurig voor je bepaald, dan is het in principe gewoon gokken. Maar goed, dat is een onderwerp voor een andere dag. Daarnaast is het ook niet ongebruikelijk dat je nog extra geld naar je scherm kan gooien om sneller de items van de Battle Pass te ontgrendelen. Pay-to-win praktijken zijn ook zeker niet gewenst in je multiplayergame en al helemaal niet als de Battle Pass items bevat die voordelen aan de speler geeft, zoals XP-boosts, consumables, enzovoorts. Gelukkig zijn de meeste nadelige aspecten van het Battle Pass-systeem verdwenen uit het moderne landschap. Er is echter nog een boosdoener die we met z'n allen lijken te accepteren.

Apex Legends Battle Pass

FOMO: Fear of Missing Out

Nu hebben de meeste ontwikkelaars in de gaten dat mensen graag waar willen voor hun geld. Toch wordt er van een smerig trucje gebruikgemaakt om de spelers te pushen in hun Battle Pass. Dit systeem wordt in de online volksmond ook wel FOMO genoemd; Fear Of Missing Out. Het valt je misschien op dat er op 95% van alle Battle Passes een tijdslimiet staat. Dit is een vervelend systeem wat extra druk op de speler legt om te blijven spelen, want je hebt maar eventjes de tijd om alle items te verdienen waarvoor je betaald hebt. Gek eigenlijk, of niet? Je betaalt voor de content, maar als je niet genoeg speelt in een bepaalde tijd is deze content weg voor altijd. Het is alsof je een bord met frietjes bestelt en dat ze na 10 minuten het bord weer weghalen. Heb je niet alle frietjes op en had je nog honger? Dikke pech, vriend. Graag zie ik jullie andere analogieën in de comments.

Wat doet Halo Infinite's multiplayer nu met haar Battle Pass wat het zoveel beter maakt dan de rest? Het elimineert de tijdsdruk volledig. Wanneer je de Battle Pass aanschaft, is alle content voor jou, voor altijd. Je hoeft je niet druk te maken dat je je helemaal kapot grindt, want je krijgt alle tijd van de wereld om op jouw eigen tempo de Battle Pass uit te spelen. Dit geldt niet alleen voor de huidige Battle Pass. Je kunt namelijk tijdens de lancering van nieuwe Battle Passes ook de oudere Battle Passes kopen. Daarna kun je kiezen in welke Battle Pass je je progressie boekt en zo de beloningen vrijspeelt die jij wilt. Het is een systeem dat vrijwel volledig FOMO om zeep helpt. Het is daarom ook niet gek dat Apex Legends en Destiny 2-spelers vrijwel meteen zijn gaan klagen bij de betreffende ontwikkelaars om zo'n systeem in te zetten.

Halo Infinite Battle Pass2

Eigen risico investering

Aan het einde van de dag is het een keuze. Speel ik deze multiplayer-game genoeg? Vind ik de Battle Pass het geld waard? Heb ik überhaupt genoeg tijd om ervoor te grinden? We zien dat dit systeem wel beter kan. Dit zagen we in Halo: The Master Chief Collection en nu zien we het in Halo Infinite. De rode draad van dit artikel is simpel; wees niet bang kritisch te zijn. Verwacht meer van je uitgevers en geef aan hoe je het graag wilt zien. Dan kunnen we met z'n allen hopen dat de verbeteringen die Infinite toont niets minder zijn dan het begin van deze microtransaction-revolutie.

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?