Cyberpunk 2077

  • Ontwikkelaar CD Projekt RED
  • Eerste releasedatum 10 december 2020
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia, PlayStation 5, Xbox Series
  • Genre RPG
  • Gameliner score

Opinion: De problematische release van Cyberpunk 2077

De hype is real mensen! Het lijkt er toch echt op dat Cyberpunk 2077 aankomende week in de schappen ligt en ik kan eerlijk gezegd niet meer wachten. Ik ben eigenlijk ook gewoon klaar met wachten. De game is inmiddels drie keer uitgesteld, acht jaar geleden aangekondigd en dermate opgehyped dat ik echt niet nog een keer mijn vakantie verschuiven. Er is veel kritiek op de game geweest in de afgelopen maanden, maar de hype lijkt niet echt af te nemen. En hoewel negatieve reclame nog altijd reclame is, lijkt het mij niet dat CD Projekt Red het nog een keer aandurft om het lot te tarten. Hoewel de release van Cyberpunk 2077 hooggespannen is, is de aanloop naar de release alles behalve vlekkeloos. De game is inmiddels acht jaar in ontwikkeling en in zo’n tijd kan er veel veranderen en misgaan, zo ook de gamingindustrie. Waar ging het allemaal mis? Let’s find out!

Cyberpunk 207729

Is het wachten voorbij?

Men zegt; van uitstel komt afstel. In het geval van Cyberpunk 2077 lijkt daar haast een kern van waarheid in te zitten. De game is namelijk tot drie keer toe uitgesteld geweest. Nu hoeft dat lang niet altijd slecht te zijn. Ik juich het namelijk toe wanneer een uitgever toegeeft dat de game nog lang niet is waar het zou moeten zijn en daarmee een incomplete release voorkomt. Het is echter bizar dat de release afgelopen november is verschoven nadat de game een gouden status heeft gekregen. Het gedonder begon allemaal rond de initiële releasedatum van 16 april. Eerder dat jaar communiceerde CD Projekt Red dat de game zo goed als af en volledig speelbaar was. Toch hebben ze vanwege performance redenen besloten om de release tot 17 september uit te stellen. Op 18 juni liet CD Projekt Red echter al weten dat er nog wat dingen om te verbeteren waren en stelde de release dan ook wederom uit tot 19 november. Op 5 oktober ging Cyberpunk 2077 dan eindelijk goud en de verwachting was dan ook dat de release gewoon door zou gaan. Op 28 oktober trok de ontwikkelaar zijn keutel in. De nieuwe consoles zouden namelijk roet in het eten gooien waardoor de release niet op ieder platform ideaal zou verlopen. 10 december moest het worden, een datum die nu verdomd dichtbij is.

De laatste reden van uitstel baart mij – en vele anderen met mij – zorgen. Hoe verhouden de Next Gen- en Current Gen versies zich tot elkaar? CD Projekt Red heeft aangegeven dat de PlayStation 5 en Xbox Series X een performance boost krijgen en daardoor profiteren van de nieuwe hardware. Op 10 december krijgen we echter geen volledige next gen-versie, die staat namelijk voor 2021 gepland. Ik ben bang dat ofwel de Next Gen- ofwel de Current Gen-versie een downgrade gaat krijgen. Dit is uiteraard gestoeld op niets, maar de game is al acht (!!) jaar in ontwikkeling. Dat er dan twee maanden geleden wordt geopperd dat de release vertraging oploopt in verband met de grote hoeveelheid verschillende devices, is voor mij genoeg reden om er een groot vraagteken bij te zetten.

Cyberpunk 2077 Gold

Crunch time en controversie

Crunch time is een welbekend begrip voor iedereen die met mediaproductie te maken heeft. Veelal wordt er op het laatste moment keihard gewerkt om de release zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Dat wil zeggen dat redacteurs en ontwikkelaars het daglicht bijna niet zien en koste wat kost het product af moeten krijgen voordat de deadline verstrijkt. CD Projekt Red heeft eerder aangegeven niet mee te doen aan deze gekte, maar lijkt daar toch op terug te komen. Op 30 september kondigde de ontwikkelaar namelijk toch aan in crunchmode te gaan. Het personeel moet al geruime tijd geloven aan zesdaagse werkweken om Cyberpunk 2077 af te ronden. Adam Badowski, CEO CD Projekt Red, geeft aan dit liever niet te willen, maar dat deze beslissing onvermijdelijk is geweest.

Controversie is ook een flink onderdeel van het Cyberpunk 2077-ontwikkeltraject. De marketingafdeling van CD Projekt Red heeft het namelijk een flink aantal keer aan de stok gekregen met de LGBTQ+-community. Het begon allemaal met een onhandige tweet op 20 augustus 2018. Een gebruiker reageerde enthousiast met “I want more, Guys!” waarop CD Projekt Red gekscherend antwoorde met “Did you just assume their gender?!”. Dit viel in slechte aarde bij de LGBTQ+-community omdat het gevoel ontstond dat de ontwikkelaar het allemaal niet zo serieus nam en de community voor lul probeerde te zetten. De tweet werd al snel verwijderd en excuses werden gemaakt. GOG.com, de online store van CD Projekt Red, maakte een soortgelijke move. Deze tweette namelijk "Classic PC games #WontBeErased on our watch. Yeah, how's that for some use of hashtags?". Bijzonder onsmakelijk, want de hashtag WontBeErased werd gebruikt door de trans-community om voor gelijke rechten te strijden. Ook deze tweet verdween van Twitter. De klapper kwam echter voort uit een video waarin CD Projekt Red de raytracing van Nvidia tentoonstelt. Op het eerste oog is de video behoorlijk onschuldig, maar de oplettende kijkers zagen een poster hangen waarop een sexy transgender een frisdrankje aanprijst die in zestien smaken verkrijgbaar is. Volgens de trans-community was dit wederom een grap over de rug van de LGBTQ-community.

Cyberpunk 2077 Poster

Keanu het paradepaardje

Dit is voornamelijk een persoonlijke issue, maar het is er wel één die mij een beetje dwars begint te zitten. Hoeveel Cyberpunk 2077 video’s met Keanu Reeves heb je nu al gekeken? Eerlijk zeggen, want er zijn er echt bizar veel in omloop. Van reclames tot behind the scenes, Keanu is overal. Johnny Silverhand is een belangrijk personage in de game en daar lijkt CD Projekt Red maar al te gretig gebruik van te maken. Toegegeven, Keanu is awesome as fuck, maar ik ben nu eigenlijk wel even klaar met PR-machine Keanu Reeves. Ik had nooit gedacht dat ik Keanu-moe zou worden, maar gefeliciteerd CD Projekt Red, het is jullie gelukt!

Cyberpunk 2077 Johnny Silverhand

Alle gekheid op een stokje. Op 10 december ligt Cyberpunk 2077 (hopelijk) in de schappen. Persoonlijk kan ik niet wachten. Niet alleen omdat de game al zo lang op mijn netvlies staat, maar ook omdat het er gewoon super bruut uitziet. De verwachtingen zijn echter hoog en het risico bestaat dat CD Projekt Red de hype te groot heeft gemaakt. Weet CD Projekt Red The Witcher 3: Wild Hunt te overtreffen? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar we komen er snel genoeg achter. Hoewel de aanloop naar de release redelijk problematisch is gebleken, heb ik vertrouwen in de Poolse ontwikkelaar en sta ik op de 10e als eerste in de rij om die game in huis te halen!

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?