Opinion: De game-industrie verandert snel

Geplaatst: 28 februari 2020 17:00
Aangepast: 29 februari 2020 11:31

Vijftien jaar geleden was de game-industrie nog behoorlijk niche. Als je vertelde dat je een gamesite had, werd je direct in een stereotype hoek gedrukt. Als je gamede was je een nerd. Je werd er bijna ongemakkelijk van, dus je draaide er dan maar een beetje om heen. Tegenwoordig zitten de huismoeders van toen aan de Candy Crush en dat noemen we gamen anno 2020. Maar als je een potje Candy Crush speelt in de pauze, ben je dan wel een gamer? Het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt.

De game-industrie is behoorlijk veranderd en is nog steeds aan het veranderen (en misschien wel sneller dan ooit daarvoor). Daar waar de uitgevers en ontwikkelaars ons als website nodig hadden om een nieuwe aankondiging of trailer te verspreiden doen ze dit nu op hun eigen manier via hun eigen kanalen zoals livestreams of socials.

Nog niet heel lang geleden kregen we er een nieuw fenomeen bij, de influencer. Heb je een aardig bereik, dan ben je een interessant kanaal voor gamesbedrijven om het nieuws te verspreiden en daar trekken ze maar graag hun portemonnee voor. Zo betaalde de softwaregigant Microsoft influencer Ninja veertig miljoen dollar om naar hun streamingplatform Mixer te komen. Nu zal dit contractueel helemaal dichtgetimmerd zijn, maar we kennen ook voorbeelden waarbij het minder rooskleurig ging. Gamesbedrijven betaalde snoepreisjes van influencers in ruil voor merkaandacht. Maar waren vergeten dat influencers hun ongezouten mening geven of je daar nu voor betaald of niet. Maar even terugkomend op het geld wat neergeteld is voor Ninja, dat geld was anders misschien wel opgegaan in online campagnes en interessante perstripjes.

De gamesites die niet met de tijd mee gingen, reageerde hier behoorlijk autistisch op en voelde zich aan de kant gezet door deze gamesbedrijven en nog steeds lijken een heleboel (ook Nederlandse) sites niet echt met de tijd mee te kunnen gaan. Een aantal sites zijn zelfs niet eens toegankelijk op de mobiele website (lees: responsive). Ik geef toe als eigenaar van een gamesite is het behoorlijk lastig om mee te kunnen doen, zeker als je budget gewoon een stuk lager is dan de grote jongens op deze markt. Alles wat je wilt aanpassen aan je website kost duiten met geld en dat moet je op één of andere manier weer ergens terugverdienen. Als je dan ook nog een aantal redacteurs op kantoor hebt rondlopen, dan maak je het jezelf ook erg lastig.

Ook zie je dat een aantal gamesites influencers gaan nadoen en ik prijs iedereen die het ook lukt. Maar ik denk dat je vooral de dingen moet doen die je leuk vind en dat het leuk meegenomen is dat je er ook geld mee verdient. Dit is zoals we Gameliner al jaren in de lucht houden. We doen vooral dingen die we leuk vinden.

De eeuwenoude marketingterm, vraag is aanbod, is voor ons het beste van toepassing. Niet alleen is het belangrijk dat wij het leuk vinden, maar we denken ook continu na of wat de lezer (jij, de bezoeker) dit wel leuk vind en we denken ook continu aan de bezoekers van de toekomst. We hebben in 2018 daar een uitgebreid onderzoek naar gedaan, maar de markt beweegt zo snel dat een heleboel uit ons onderzoek alweer achterhaald is. Dus, onze bezoekers moeten het interessant vinden en makkelijk kunnen vinden en wij moeten het ook nog leuk vinden om het te maken. Anders stoppen wij er energie in zonder dat het gelezen of bekeken wordt. Maakt dat ons dan direct een badass commerciële en afhankelijke site? Nee, maar op die manier kunnen we tegenwoordig wel veel meer leuke dingen doen in minder tijd.

Ik hoef na vijftien jaar niet meer uit te leggen wat een gamer is. Wel word ik regelmatig gevraagd welke games er binnenkort uitkomen of welke updates er in de pijnlijn zitten door de meest random personen. De huismoeder die Candy Crush speelt, is vooral geïnteresseerd wanneer er weer een nieuwe update uitkomt voor de game. Dat is een kwestie van smaak, maar in mijn ogen ben je dan net zo goed een gamer. Als we onze ogen en oren niet goed openhouden, heeft de markt ons alweer ingehaald.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord