Opinion: Cloudgaming, is dat de toekomst?

Je hebt het vast wel eens gezien of gehoord: cloudgaming. Maar wat is dat nou eigenlijk precies? En wanneer kunnen we er mee aan de slag?

Het fenomeen cloudgaming is al een tijdje oud. Ik weet nog de eerste keer dat ik het ontdekte. Dat was al een aantal jaar geleden met OnLive. Je zette een klein programmaatje van een paar MB op je computer en kon met een goede internetverbinding veel games spelen, ongeacht of je laptop of computer uit het jaar nul kwam, of je een bakbeest van een systeem had.

ontbrekende afbeelding

Hoe kan dat?

Bij cloudgaming wordt niet de hardware van je eigen systeem gebruikt. Een server mijlenver van je vandaan draait de game voor je. Deze stuurt de beelden dan via het internet naar je door. De commando's die je geeft vanaf je toetsenbord en muis of je controller worden teruggestuurd en zo gaat het heen en weer. Je gamet dus als het ware op afstand en wie weet vliegt je game wel de hele wereld rond.

Blijkbaar zien Sony en Microsoft wel toekomst in gaming via de wolken. Zij zijn beide bezig met een clouddienst om hun gamers over een tijdje games aan te bieden via het internet. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk om via je PlayStation 4 of Vita een PlayStation 3-game te spelen. Of op je Xbox One genieten van een Xbox 360-titel.

ontbrekende afbeelding

En waarom zien we dit maar zo weinig?

Een van de grote problemen is meteen ook hetgene wat de dienst zo populair maakt. Je speelt via het internet. Hier in Nederland zullen veel mensen over een goed genoeg werkend internet beschikken, maar dat is maar in een beperkt aantal landen zo. Wanneer je over goed internet beschikt, bestaat daarnaast ook de kans dat je verbinding niet stabiel genoeg is. Hierdoor gaat je game laggen of valt de verbinding misschien wel ineens weg.

Zit er wel toekomst in?

Goede vraag. Wie verzint die vragen eigenlijk? On topic: ik denk het wel. Maar het heeft nog wat tijd nodig, dat sowieso. En als het over een aantal jaar hip wordt en mensen weten dat het er is, dan zit hier wel een toekomst in. Echter, een goede en snelle internetverbinding zal altijd een vereiste blijven en er moeten manieren gevonden worden om de lag te voorkomen tijdens onstabiele verbindingen. Maar daar wordt aan gewerkt!

ontbrekende afbeelding

Ik kwam deze week het nieuws tegen dat Microsoft een oplossing heeft gevonden voor het vertragingsprobleem bij cloudgaming. Ze zijn namelijk bezig met de technologie DeLorean, die de acties van de gamer voorspelt en zo een schatting kan maken welke beelden naar de gamer teruggestuurd moeten worden. Hoe dat precies gaat werken, heb ik nog mijn twijfels over, maar Microsoft beweert dat de techniek echt werkt. Er zijn al tests uitgevoerd met Doom 3 en Fable 3 waarbij geen verschil te zien was tussen een game die via de clouddienst gedraaid werd met een vertraging van 250 milliseconden en een game die op eigen systeem werd gespeeld (uiteraard zonder vertraging). Een hogere bandbreedte is wel nodig bij deze technologie.

Oplossingen als deze geven me steeds meer vertrouwen in het cloudgaming dat toch wel het label 'eerst zien, dan geloven' met zich meedraagt en eerst zichzelf maar eens goed moet bewijzen voordat men er iets in gaat zien.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?