Opinion: Call of Duty: Black Ops ook voor strategische gamer?

Geplaatst: 5 november 2010 13:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Ik wil het in mijn eerste column [Een column is dit moeilijk te noemen, maar vooruit... - Red.] gaan hebben over de vraag of Call of Duty: Black Ops niet een doodleuke kopie is van Modern Warfare 2.

Veranderingen
Laat ik het eerst eens gaan hebben over de veranderingen in het zevende deel uit de Call of Duty-serie. Zoals je al weet kun je nu je eigen virtuele soldaat aankleden, bevat de game nieuwe maps, wat een vereiste is in een nieuwe versie van een game, en zijn er andere perks, of tiers zoals ze in Black Ops worden genoemd. De prestiges die worden opgeschroefd van tien prestiges level vijftig naar vertien prestiges level vijftig, wat naar mijn mening wel leuker is omdat je langer door kan gaan met levelen. En laten we niet vergeten dat het onrealistische 'quick-scopen' niet langer kan worden voortgezet in Black Ops, waar ik erg blij mee ben. Immers wil je toch ook wel een stuk realisme in een shooter!

En natuurlijk veranderen de gametypes rustig mee, en komen daar echt een paar hele vette bij! Denk bijvoorbeeld aan 'One in the Chamber', waarin je spawned met een kogel in je geweer en je daar ook een kill mee moet maken. Doe je dit niet, dan ben je aangewezen op je mes, terwijl je tegenstander misschien nog één of meerdere kogels tot zijn beschikking heeft. En dit is uiteraard niet het enige gametype. Je hebt ook gametypes waarbij je geld wat je in Black Ops tot je beschikking krijgt kunt vergokken of waar je bij elke kill een nieuw wapen krijgt. Maar natuurlijk blijven de gouwe oude gametypes ook van de partij, zoals free for all en team deathmatch. Uiteraard zal er ook een hele shitload aan nieuwe wapens in Black Ops te zien zijn.

Wat niet nieuw is in games, maar wel in deze, is een ingebouwde videorecorder die, zo schat ik, hele matches opneemt waarna je stukken die je wilt gebruiken eruit kan halen. Echter blijft tot nu toe vaag of het videomateriaal wordt opgeslagen op je harde schijf of op servers van Activision of Treyarch. Dit gaan we uitvinden over een paar daagjes!

Customization
In vrijwel alle RPG's bestaat het al lang en nu wordt het doorgevoerd naar de first person shooters, de customization! Je kan nu eindelijk bepalen hoe je eruit ziet, wat ik een groot gemis vond in andere shooters. Je kan nu naar iemand kijken en denken: hey, die heb ik eerder gezien, in plaats van naar zijn naam te kijken. Wat ik zo tof vind is dat je straks niet alleen elkaar kunt herkennen, maar ook de aangepast wapens van je vrienden kunt herkennen wanneer je die oppakt, aangezien je de wapens vol kunt plakken met zelfgemaakte stickers! Wat voor mij een zeer belangrijke vraag blijft is of je logo's kan delen met je vrienden of je clan.
Ook voor de wapens is meer gewerkt aan camouflage, want dit is behoorlijk uitgebreid. Ook zal de gold camouflage terug zijn, die voor het laatst te zien was in Call of Duty 4: Modern Warfare.

Maken deze veranderingen daadwerkelijk een nieuwe game?
Dit is voor mij eigenlijk een ja en een nee:

Ja:
1. Omdat Treyarch een compleet andere Call of Duty maakt dan Infinity Ward. Wat niet betekent dat het slechter is! Ze geven een andere draai aan de game die mij wel aanstaat.
2. Verassende singleplayer.
3. Een hoop nieuwe wapens.
4. Nieuwe gametypes die meer op de strategische speler zijn gericht.
5. Maps die camping voor een groot deel zullen voorkomen.
6. Een (hopelijk goed werkende en goed uitziende) videoeditor waarmee je al je mooie acties kunt opslaan.

Nee:
1. Het meeste hebben andere games al een keer laten zien.
2. De onrealistische, snelle gameplay blijft.

De singleplayer zal voor zover bekend een hoop vernieuwing brengen, alleen hoop ik dat deze wel langer zal zijn dan die van Modern Warfare 2. Ik hoop meer sniperachtige levels voorgeschoteld te krijgen zoals je die zag in World at War en Modern Warfare. Voor de multiplayer verwacht ik een meer strategisch spel dan een 'iedereen voor zich game', wat Modern Warfare 2 wat meer is.

De keuze is immers aan jou zelf of je een strategische of actiegerichte speler bent. Waar ik wel blij mee ben is dat Treyarch beide partijen tegemoet is gekomen met leuke gametypes. Daarnaast kan nu zelfs de RPG-fan zijn borst nat maken voor een volwaardige, nieuwe first person shooter voor zowel de strategische als de actiegerichte gamer.

Lees meer