Opinion: Bye Bye Gameliners

Hier is ie dan mensen. Mijn laatste artikel voor Gameliner. Wie had dat ooit gedacht dat ik een paar jaar onderdeel kon uitmaken van deze fantastische club enthousiastelingen? Ik niet. Vooral niet, omdat ik in de eerste instantie niet wist of ik wel leuk kon schrijven. Dat weet ik overigens nog steeds niet geheel zeker, want dat laat ik mooi aan jou de lezer over. Wat ik wel zeker weet is dat ik een hoop geleerd heb over schrijven, mijn Nederlands is bijgespijkerd en toch waren er altijd nog wel foutjes te vinden. Ik heb wat bijgeleerd over hoe het achter de schermen er aan toe gaat, hoe het een en ander in elkaar steekt en hoe zoiets als Gameliner al zo lang kan bestaan. En geloof me, dat is geen eenvoudige taak. Crewleden kwamen en gingen, komen en gaan net als ikzelf. Dat is een feit. De reden trouwens? Je moet weten dat ik dit naast mijn echte fulltime baan doe met een behoorlijk verantwoordelijke rol. Ondertussen heb ik ook een gezin, waar een tweede zoontje op komst is binnenkort. Dit nog in combinate met een sociaal leven, sport en uiteraard mijn hobbies, zorgt ervoor dat ik keuzes moet maken. Dit is niet erg, maar wel ontzettend jammer. Daarom blik ik even terug op de afgelopen paar jaar.

Xbox One All Digital

Proefartikelen en het nieuws

Het begon allemaal met een paar proefartikelen en mijn eigen review van Yooka-Laylee. De nieuwsberichten die ik moest herschrijven waren vele malen korter. En tegelijkertijd nog wel het lastigst. Hoe vertel je net zoveel, op een eigen manier en toch net dat beetje extra dat het de moeite waard is om het nieuws bij ons te volgen? Mijn review was daarentegen te lang. Dus hoe zorg je er dan in hemelsnaam voor dat je minder schrijft, net zoveel vertelt en toch ook to the point komt. Het was een binnenkomer die goed genoeg was en zo begon ik met de nieuwsdienst. Ik ben ergens rond de 850 nieuwsberichten blijven hangen. Claudia en Bram zijn onze nieuwskanonnen van nu, Alex en ex-Gameliner Kees de oudgedienden met een enorme staat van dienst. Dit haal ik nooit meer in, maar wat was het nieuws leuk om te doen. Ik vind dan ook oprecht de Nachtbrakers een briljante vorm van nieuws en hoop dat deze lang blijft bestaan. Nieuwsberichten zijn op zich leuk. Een beetje spannend ook wel, want wat vindt de uitgever ervan als je iets vertelt over de gekraakte DRM van hun game? Dat weet ik inmiddels wel namelijk.

Dagelijks word je overspoeld met leuke nieuwsberichten en wij proberen daar zoveel mogelijk van te verwerken. Vrijwillig wel te verstaan. Het is gaaf om ervoor te zorgen dat jij als onafhankelijke site als eerste met een groot item op de proppen komt. Ik weet dat een van mijn artikelen omtrent de PS Mini een van de best bekeken artikelen is (klopt dit nog Alex?). Of het creëren van een interessante en slimme titel voor je nieuwsbericht dat ook nog eens lekker SEO-proof is. Tja. Dat Luigi een echte vent is, weten we wel. Maar SEO-proof? Of überhaupt nog artikelen te vinden die al niet zijn uitgekauwd en er dus niet meer toe doen? Best lastig en voor elke nieuwkomer best moeilijk in een tijd waar al het nieuws gratis en voor niets te vinden is. Daarom geloof ik echt dat mensen met een passie dat streepje voor hebben. Ons team weet de meest bizarre feitjes en hebben bakken met game-ervaring die we dan in onze artikelen kunnen verwerken. Dit vond ik ook oprecht het leukst. Je eigen draai geven aan iets dat wellicht ook een ander herkent, dat is tof.

Shadow of the Tomb Raider9

Reviewen is niet altijd even makkelijk

Een review uit je mouw schudden is niet altijd even makkelijk. Deadlines, een genre dat je niet leuk vindt of gewoon niet goed in bent of gewoon slechte games maken het niet makkelijk om te reviewen. Want hoe schrijf je een review over een game waar je zelf totaal niets mee hebt? Dat is ook een mooie les geweest. Objectiviteit is een groot goed als je er dan toch kritisch naar games kan kijken. Of wat dacht je van andersom? Kan je voorkeur voor genre, console, besturing of zelfs gehele gameserie je niet beïnvloeden? Dit alles komt erbij kijken om jou als gamer een eerlijke en objectieve review te kunnen geven. Een van de tofste verrassingen was daarom bijvoorbeeld Onrush. Fantastische racegame die wereldwijd geen succes is geworden, maar het zat degelijk in elkaar. Kwalitatief echt sterk, maar games als Need for Speed winnen het ook al is het een minder sterke game over de gehele linie. Of wat dacht je van mijn review over Shadow of the Tomb Raider. Hier zwerft nog ergens een zwoel ingesproken voice-over a la Candlelight van. Helaas nooit online gezet. Indies zijn ook een klasse apart. Want wat mag je verwachten van een kleine game, gemaakt door een nog kleiner team met een allerkleinst budget? Of andersom dan? Hoe moet je een game reviewen met alle hype, sloten met geld naar de marketingcampagne die een grootse naam in de wereld moet pompen. Fallout 76 of Anthem iemand?

Slechte games zijn er zeker en helaas moeten we die ook reviewen. Helaas zeg ik, omdat ik wel wat beters te doen heb dan slechte games te spelen. Maar he, scheelt jou weer je zuurverdiende geld uit te geven aan iets waardeloos, nietwaar? Mijn ervaring met games als Constructor(mijn eerste!), Tour de France of Pumped BMX Pro hebben jou hopelijk behoed van nachtmerries. Remasters zijn van een specifieke orde. Want vaak krijg je een stokoude game, die er stokoud in 4K uitziet. Geluid wat mono was, is nu mono over elk van een van de separate kanalen van je 5.1 set. Ok, dit laatste overdrijf ik, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Dus ik probeerde vaak ook rekening te houden met wat krijg je nou echt voor je geld? Niet iedere portemonnee is namelijk hetzelfde. Soms zorgt dit voor interessante kwesties. Want kan je een game die gratis is dan slecht beoordelen? Wat als een game van twintig jaar oud bijna net zo veel kost als een nieuwe game? Over kwesties gesproken. Wie doet trouwens welke game? Ja beste lezer, verdelen is soms ruk als je zelf op vakantie bent en juist dan die ene toffe game uitkomt!

forza 7 4k

Artikelen, events en gezelligheid

Naast de nieuwsberichten en reviews was er altijd ruimte voor eigen input. En dit vind ik juist zo leuk aan een onafhankelijke site. Retrospectieven, Drie van Die, Nerdzone, Opinie (voorheen Praatpaal) en meer vullen de site dagelijks. Dit zijn de artikelen waar we ons eigen ei in kwijt kunnen. Ik moet eerlijk bekennen dat sommige van mijn artikelen achteraf niet lekker lezen of de bedoeling niet helemaal goed uit de verf is gekomen. Vaag hoe dat werkt als je zoveel tijd later nog eens terugleest. Mijn Opinie-artikelen sta ik nog altijd achter. Games gaan verzuild komen en al veel is op deze manier op de markt. Dit artikel schreef ik nog voor de Epic Games Store of Disney+ en ik vind oprecht dat de gamesindustrie er niet per se beter op is geworden. Maar dat is slechts mijn mening, want anderen kunnen zeker wat argumenten tegen mij hebben. Afijn, het is alsnog deze vrijheid wat ons doet onderscheiden van de grotere jongens en daar sta ik oprecht achter.

Wat zondermeer positief is bijgebleven zijn onder andere de E3-avonden. Iedereen schouders eronder knallen om al het nieuws online te krijgen, zodat jij de volgende dag alles in een keer bij kon lezen dan wel kijken. Vooral de avond bij Alex om iedereen bij elkaar te zien, is fantastisch. Geloof me, iedereen is zo anders dat je je afvraagt hoe die bende bij elkaar is gekomen. Laat duidelijk zijn dat gamen verbindt mensen. Helaas kon ik nooit mee naar gamescom vanwege werk, maar dit was ook zo leuk geweest. Launchparties van Call of Duty of Tomb Raider bijvoorbeeld zijn ook leuk en vooral die van Tomb Raider heeft een goede avond opgeleverd met de ontwikkelaars van de pc-versie. Bij die van Call of Duty in het Nationaal Luchtvaartmuseum met allerlei C-list celebs, kwam ik notabene nog een oud collega tegen van vroeger. Grappige dude deze mooie jongen. Avondje bier en CoD WWII was prima. Over bier gesproken, in januari dit jaar hadden we ons Gameliner-uitje met inmiddels een wat andere samenstelling, maar net zo gezellig. Het was de laatste voor mij. En daarop drink ik deze avond terwijl ik dit tik dan nog maar een biertje op. Het was een ontzettend leuke periode, omdat ik kon schrijven over iets wat ik al sinds mijn jeugd met volle enthousiasme doe. Ik houd van games en ben geen fanboy (meer), maar aan het schrijven is een einde gekomen.

Super Mario Bros Original

Ik wil Rudy in het bijzonder bedanken omdat hij mij alsnog naar binnen heeft weten te hengelen. Alex thanks voor de toffe site. Indirect oud-gedienden Kees en Peter voor hun lessen en Patrick waarbij de site nu als hoofdredacteur in veilige handen is. De rest van de crew: jullie maken toffe content. De passie is er. En tot slot de lezer, ik hoop dat je mijn artikelen leuk vond!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?