Opinion: Anthem moet de ommekeer zijn voor EA en BioWare

Geplaatst: 11 februari 2019 16:00
Aangepast: 2 februari 2024 22:33

De laatste tijd zijn we nogal sceptisch hier op de redactie. Om niet al te veel in herhaling te vallen, benoem ik het nog maar één keer en dat zijn de debacles omtrent bepaalde studio's die niet opleveren wat we verwachten. Niet per se de game op zich, maar een afgeraffeld, gehaast eindproduct dat alleen gericht is op dikke doekoe binnenhalen. Anthem werd aangekondigd en direct ontstond er al een tweekamp. Enerzijds heb je de mensen die geen vertrouwen in EA én BioWare meer hebben. De andere groep ziet een fantastische game in het verschiet. Ik behoor tot de laatste groep. Ik heb mij prima vermaakt met Mass Effect Andromeda en BioWare is echt niet in een keer een stel pannenkoeken bij elkaar geworden. Wellicht ben ik nog wel sceptisch over de uitgever want daar is genoeg om te doen geweest. Maar sinds ik de preview van Anthem heb geschreven, zijn we in de buurt gekomen van de releasedatum. Inmiddels heeft de wereld kennis mogen maken met de game middels de bèta, maar het moge duidelijk zijn dat Anthem de ommekeer moet worden voor zowel EA als BioWare.

Ja ja, ook al is het gameplay boven graphics; het oog wil ook wat. Je kiest tenslotte je hamburger ook niet om de gemalen paardenhoeven en stierenkloten toch? Ahum. Wat vanaf dag één al ontzettend duidelijk is, is dat de game er zo vroeg in het stadium al waanzinnig uit zag. Nu is de Frostbite engine van EA inmiddels een veel gebruikt en graag gezien product. EA maakt gretig gebruik van deze engine en wie kan ze ongelijk geven? Anthem lijkt in dat opzicht niet teleur te gaan stellen, vooral niet op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X. Daar ben je namelijk vrijwel gegarandeerd van een stabiele 60 frames per seconde met kleurrijke en oogverblindende effecten. De instap-consoles moeten het met een lagere resolutie doen. Desalniettemin mogen we het voor deze oude besjes vergeven want de game is prima te pruimen. Vanuit de open bèta is wel gebleken dat de game wisselend presteert, maar daarin moeten we reëel zijn hoe deze prestaties dus tot uiting komen op de verschillende consoles en pc. En hoe zit het met de bugs? Andromeda was zo’n grote bugfest waar de pesticidefabrikanten een harde plasser van kregen. Tot op heden gaat de ontwikkeling van Anthem zonder vreemde verhalen over outsourcing en gebrek aan sturing. Goed nieuws, maar eerst zien en dan geloven. Het zal mij niet verbazen dat er een flinke day-one patch aan gaat komen. Maar dat is niet erg, mits de grootte niet de gehele game vervangt en dus vertragend werkt wanneer de game eenmaal voor het echie te spelen is.

Als er één ding is waar wij gamers schuldig aan zijn, dan is het wel aan het vasthouden aan iets wat totaal niet wordt aangekondigd. Vervolgens klampen wij ons aan die gedachtes vast om vervolgens de ontwikkelaars en uitgevers te beschuldigen wanneer we datgene toch niet krijgen. Hoewel vanaf de eerste aankondiging de parallellen met Mass Effect werden getrokken, moeten we dit niet doen. Bioware heeft namelijk nooit aangegeven dat het een online Mass Effect zou worden. Het is een online game die echt moet gaan leven (tevens ook gevoed worden overigens, zie volgend punt). Nu is er wel sprake van een verhaal en deze kan nog prima uitgewerkt worden om een overtuigende online wereld te maken, te onderhouden én te voeden voor de lange termijn. Gezegd moet worden dat de gelijkenissen met Destiny er in overvloede zijn, maar de game heeft inmiddels voldoende eigen identiteit om zichzelf staande te houden. Persoonlijk denk ik dat Destiny de enige echte concurrent is en ik verwacht dat het gros van de gamers, ondanks dat Destiny een prima game is, een beetje Destiny moe is. Anthem gaat prima te spelen zijn in je eentje. Tenminste, zo lijkt het, maar Anthem richt zich hoofdzakelijk op teamwork. Interessante endgame content gaat voor dit doel genoeg geboden worden. Maar, is de game al volledig bij launch? Bij de post launch agenda is al te zien dat er bijvoorbeeld nog geen guilds zijn bij lancering. Ik denk tevens dat de game vrij snel repetitief van aard kan zijn, dus hoe gaat BioWare dit doorbreken? Hoe origineel kunnen zij verder nog zijn? Zoals je merkt, is er een verwachtingspatroon en juist Anthem moet dit gaan doorbreken. Anders voorzie ik dat de vrije val van EA's aandelenkoers voorlopig nog geen einde kent.

Over content gesproken. Dit wordt eerlijk gezegd iets wat ik met argusogen bekijk. Een game als deze valt of staat met de content die de ontwikkelaar maakt en de uitgever aanbiedt. Ik omschrijf het expres op deze manier omdat een ontwikkelaar kan maken wat 'ie wil; de uitgever bepaalt of en hoe het wordt uitgebracht. In eerste instantie lijkt er voldoende content voor de eerste paar maanden geboden te worden, gratis en voor niets. Dit moet ook wel, want als EA nu nog niet geleerd heeft van haar fouten (lootboxes in Battlefront 2 en content van Battlefield)... Afijn, BioWare heeft zichzelf al voldoende bewezen om met prima (verhalende) content te komen. De lore omtrent Anthem is nu al rijkelijk en het lijkt er één te worden van epische proporties. Wel moeten we beseffen dat het voornamelijk om de actie gaat en niet om de mythes en legendes zoals Mass Effect en Dragon Age. Dus, verwacht geen epische verhalende quests, maar kleine opzichzelfstaande verhalen die je tot je kunt nemen als een snelle hap. Wat overigens prima is, want met een te groot verhaal is het lastig om er in te springen wanneer het jou uitkomt. De wereld schijnt namelijk te veranderen en je game te beïnvloeden. Dus je wil niet te veel onthouden om alsnog betrokken te blijven met wat je speelt.

Al met al probeer ik zo neutraal mogelijk te blijven en uiteraard heb ik wel enige argwaan. Hoe zit het bijvoorbeeld met betaalde content in de vorm van skins, wapens en misschien toch een vorm van lootboxes? Hoe zit het met uitbreidingen? Het is logisch om grote content uit te brengen tegen betaling, maar wat gaan we dan daadwerkelijk krijgen en voor hoe lang? Dit zijn vragen die nog niet volledig beantwoord zijn, maar voor mij ook tot nu toe geen reden moeten zijn om Anthem geen eerlijke kans te geven.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Anthem

Series

-

Uitgever

Electronic Arts

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One

Releasedatum

22 februari 2019

Ontwikkelaar

BioWare

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord