Trailer
Dying Light 2: Stay Human Nightmare Modus is live
vandaagDe Dying Light 2: Stay Human Nightmare modus is onlangs live gegaan, dus je kunt de game nu op een nog hogere moeilijkheidsgraad spelen.
Je ziet ze vaak zat: leeftijdslabels op games. Vaak zijn de 'beste' titels de titels die voor 18 jaar en ouder zijn bestemd. Call of Duty, Battlefield, Assassin's Creed en ga zo maar door. Toch zijn de grootste groepen die deze games spelen vaak onder de 18. Zo hoor je op scholen scholiertjes van veertien praten over hoe ze een coole headshot hebben gemaakt in een multiplayerpotje of welke toffe move hun favoriete is in Assassin's Creed: Brotherhood. Deze mennekes zouden er officieel niet eens in de buurt van mogen komen, laat staan spelen. Minimumleeftijden? Hebben we die nodig dan?
Hebben die nog wel nut?
Relativeringsvermogen
De gegeven reden waarom deze gewelddadige games voor het jongere publiek zouden moeten worden afgeschermd is dat ze het geweld nog niet zouden kunnen relativeren. Op leeftijden onder de 18 is de aanname dat het geweld 'gewoon' is, te makkelijk te maken. Maar is dat wel zo?
Old Skool
Jawel, geen stuk van mij zonder gezeik over dat vroeger alles beter was! Vijftien jaar geleden was de leeftijdsgrens voor games heel andere koek. De complete middelbare school zat vol gamers die Duke Nukem, Doom en andere schietgames speelden. Deze games hadden schunnigere, gewelddadigere thema's dan de modernere 18+ games. Het geweld was niet echt in een context gezet: het was geweld, om het geweld. In Doom bleef je knallen tot je gun leeg was, in Duke Nukem deed je hetzelfde, plus de belofte op uit pixels opgebouwde blote meiden. Deze generatie gamers kreeg veel meer nutteloos geweld voor de kiezen dan de huidige. Puur door de contextualisering van het geweld.
Realistische Immersion
Immersion zou beter zijn in games vandaag de dag, dus deze games moeten aan een gelimiteerd publiek worden verkocht. Bullshit! Ze zijn bang dat het hedendaagse 'realisme' het relativeringsvermogen schaadt. Dit denkproces zit tussen de oren. Zijn die ongelimiteerd gewelddadige games van weleer niet even gevaarlijk dan? Oké, ze zijn minder realistisch op het oog, maar neemt je fantasie niet de rol in van de über-realistische immersive next-gen shit? Deze generatie is van de leeftijd dat ze al langer rondlopen en een productief deel zijn van de samenleving. Is dit dan geen bewijs dat gewelddadige games geen kwaad kunnen?
Zwarte 'Black Ops' schapen
'Nee' is het antwoord. Het grote probleem is dat gewelddadige games gewelddadige games blijven. De context en relativering moeten bij jongeren uit de hoek komen van de volwassenen die in de omgeving zijn: de ouders. De meeste console kiddies van tegenwoordig zitten juist alleen nog op hun kamer te Xboxen, PlayStationnen en te chatten. De contextualisering is compleet weg. Ze hebben contact met leeftijdsgenoten via het medium dat het geweld aanbiedt, waardoor dit dus geen enkele relativering biedt. Geen reality check betreft dat afschoten hoofd, behalve: Nice shot!
Vroegâh?
De jeugd van de jaren '90 moest het zonder internet doen. Je sprak over games op school of bij vrienden. Je zat er niet middenin tijdens het geknal, waardoor je meer tijd had om de impulsen te verwerken. De verhoudingen zijn tegenwoordig echter al ver zoek. De regering worstelt nog steeds met het verbieden van games omdat ouders hun kids nog steeds deze games blijven geven, ondanks de leeftijdsgrens. Dan moeten de ouders er dus ook bij gaan zitten om te herhalen dat een headshot maken iets vreselijks is. Zie jij het al gebeuren? Dat dacht ik nou ook!
Trailer
De Dying Light 2: Stay Human Nightmare modus is onlangs live gegaan, dus je kunt de game nu op een nog hogere moeilijkheidsgraad spelen.
Video
Ontwikkelaar Supergiant Games gaf onlangs een uitgebreide video vrij met gameplaybeelden voor Hades II.
Trailer
Nintendo heeft een nieuwe trailer vrijgegeven voor Endless Ocean: Luminous waarin we in vijf minuten te zien krijgen wat we van de game kunnen verwachten.
Nieuws
Sea of Thieves heeft de 40 miljoen spelers aangetikt, laat ontwikkelaar Rare weten via een persbericht en posts op social media.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Alles wat betreft onze advertenties op de site en gericht op het personaliseren daarvan.
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.