Tech: Kinect

Geplaatst: 21 januari 2011 16:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Al een paar keer heb ik mijzelf negatief uitgelaten over de PlayStation Move en Kinect. Toch heb ik onlangs in een opwelling (of beroerte) besloten de Kinect te halen. Hetgeen wat deze impuls voornamelijk veroorzaakte waren niet de games die er voor verschenen zijn, maar de zeer toffe hackshizzle die vele vernuftige programmeurs en techneuten al showden op internet. Hier volgt nu vervolgens mijn prachtige, ongezouten, wapperende, subjectieve mening zoals je die van mij kunt verwachten. Kom ik terug op mijn sceptische uitlatingen?

Mooie grote doos
Mijn eerste indruk was positief toen ik het gladde, zwarte object (nee Klaas, niet wat je nu denkt) uit de doos (foei) haalde. Het aansluiten was een makkie, en na een korte installatie kon ik aan de slag/wapper. Kinect Adventures zat er al bij, maar ik had er ook maar gelijk Kinectimals bij gekocht. Reviews hiervan volgen spoedig. Bij het opstarten van de game kwam ik erachter dat ik toch maar iets meer ruimte moest vrijmaken, maar het kalibreren ging verder opvallend makkelijk.

Kinecterior Design
Alom tof dus eigenlijk, mits je staand wilt gamen en voldoende ruimte kunt vrijmaken. Bij mij was het vrijmaken van ruimte een probleem, want je hebt echt veel ruimte nodig. Voor een aantal mensen zal het waarschijnlijk niet goed lukken met de Kinect, omdat ze simpelweg niet genoeg plek vrij kunnen maken. Zeker wanneer je met zijn tweeën tegelijk wilt Kinecten, mag je wel 2-3 vierkante meter vrijmaken. Bankstel, salontafel, bijzettafel en stoel moesten bij mij allemaal aan de kant om fatsoenlijk de games te kunnen spelen met twee man. Iedere keer je woonkamer verbouwen is geen feest, dus dat is wel jammer, maar het bleek toch wel de moeite waard te zijn.

Controller denied
Ik moet wel toegeven dat ik toch echt grote lol heb gehad met de Kinect. De reactietijd is een klein beetje vertraagd, maar over het algemeen stond ik verbaasd van de accuraatheid van het registreren van je bewegingen. De kleine vertraging maakte de reflexgames bij Kinect Adventures jammer genoeg vrijwel ondoenbaar vanaf een hogere moeilijkheidsgraad. Bij de andere games maakte het eigenlijk niet uit, en werkte de Kinect erg goed zelfs. Nog steeds zou ik het liefst gewoon blijven gamen met een controller, maar de Kinect kan echt iets gaan toevoegen, ook aan hardcore games. Wanneer je zit kan de Kinect je handen nog steeds herkennen, dus in principe is er ook veel mogelijk om toe te passen bij gewone games die een controller believen.

Eindoordeel
Eigenlijk sta ik er van te kijken hoe goed de Kinect werkt, en hoeveel lol dat het ding oplevert. Voordat je het weet zit je twee uur achter elkaar als twee debielen voor dat scherm te springen en te wapperen, en staat de postbode ondertussen door het raam naar je te kijken. Het nadeel is echter dat er nog niet veel goeie toepassingen voor zijn op dit moment, en dat je zoveel ruimte moet vrijmaken voor de games die nu beschikbaar zijn. De Kinect is nu dus enkel een vernuftig apparaat voor een avondje fun op een feestje, maar heeft de potentie om veel meer te zijn dan dat. Nu maar afwachten en kijken of Microsoft dit zelf ook daadwerkelijk doorheeft. Op Ninja Training Academy met Kinect ga ik alvast patent aanvragen.[/color]

Lees meer