Interview: Met Pumpkin Jack ontwikkelaar Nicolas Meyssonnier

Geplaatst: 11 oktober 2020 18:00

Een klassieke Halloween-game, dat is Pumpkin Jack in zijn kern! Ik had het genoegen om in contact te blijven met het eenmansleger die de game maakt; Nicolas Meyssonnier. In mijn preview van Pumpkin Jack heb je al kunnen lezen dat ik aardig onder de indruk ben van mijn eerste ervaring met de game. Reden genoeg om Meyssonnier even aan de tand te voelen over deze game. Hieronder vind je de leukste details van het ontwikkelingsproces van Pumpkin Jack.

Nicolas, bedankt dat je mee wil werken aan het interview. Kun je jezelf eens voorstellen?
Nicolas Meyssonnier: Hallo, mijn naam is Nicolas Meyssonnier en ik ben de maker van Pumpkin Jack. Voordat we verdergaan met dit interview wil ik je alvast heel erg bedanken dat je mij met dit interview een podium geeft. Ik waardeer het zeer.

Kun je uitleggen hoe een game dat door één persoon ontwikkeld wordt tot stand komt? Wat zijn bijvoorbeeld de grootste uitdagingen?
Nicolas Meyssonnier: Het is moeilijk uit te leggen hoe mijn dagen eruit hebben gezien sinds ik met Pumpkin Jack ben begonnen. Het begon allemaal als een hobby. Als ik na school thuiskwam ging ik gelijk aan de slag met de ontwikkeling van de game. Inmiddels is het mijn werk. Omdat ik vrij jong ben (23 jaar) heb ik in de afgelopen jaren als een soort nomade geleefd. Ik kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen vier jaar meer dan drie maanden op dezelfde plek verbleef. Ik verhuis veel. De ene keer woon ik een tijdje bij vrienden, dan weer bij mijn ouders enzovoorts. Mijn leven is behoorlijk chaotisch, haha!

Zo woon ik sinds een aantal weken op mijzelf in de Franse stad Lyon en wijd daar mijn dagen vooral aan Pumpkin Jack. Ik denk dat ik zo'n tien uur per dag aan de game werk, zonder dat ik een echte planning aanhoud. Doordat ik vooral 's nachts veel werk en naar bed ga als de zon opkomt, word ik altijd vrij laat wakker. Om mezelf niet teveel te verliezen in dit werk, zoek ik mijn afleiding bij vrienden en in andere hobby's. Soms maak ik bijvoorbeeld gewoon kleine projecten met Unreal Engine. Onlangs heb ik een muziek visualizer gemaakt en dat was een fijn uitstapje.

Het mooie daarvan vind ik dat ik van alles vrij ben en dat ik niet voor iemand anders hoef te werken. Ik hoef niet op bepaalde tijden ergens te zijn. Ik doe gewoon wat ik leuk vind en dit is een ongelooflijk gevoel. Je vergeet soms snel hoeveel geluk je hebt dat je op deze manier kunt lezen, dus dan probeer ik wat afstand te nemen van die project en neem ik even de tijd om ervan te genieten. Het is natuurlijk niet gezegd dat het altijd zo blijft.

onbekend

Op de officiële website van de game geef je aan dat MediEvil en Jak and Daxter grote inspiratiebronnen voor je zijn geweest. Hoe gaat Pumkin Jack zich van die twee onderscheiden?
Nicolas Meyssonnier: Dat is een makkelijke vraag, want ik wil echt niet dat Pumpkin Jack anders is dan Jak and Daxter op het gebied van gameplay of zich qua sfeer onderscheidt van MediEvil. Dat zijn twee games waarvan ik echt heb genoten en ik wil dat Pumpkin Jack daar een mix van is. Je kunt wel stellen dat Pumpkin Jack anders is omdat het gebruik maakte van nieuwe technologieën, betere graphics heeft, een unieke tekenstijl en moderne gameplay. O, en vergeet natuurlijk het unieke verhaal niet. Dat speelt zich af een in een nieuw spookachtig universum.

Halloween is een groot thema in je game. Wat zijn je favoriete films (of andere media) en zijn ze ook een inspiratiebron geweest voor de ontwikkeling van Pumpkin Jack?
Nicolas Meyssonnier: Ik ben gek op Halloween, je hebt geen idee hoeveel ik van Halloween hou! Ik zou graag voor altijd in een griezelige wereld willen leven! Mijn top 10 aan muziek, films en series waarin griezelen als thema gebruikt is, is:
The Nightmare Before Christmas (film), Corpse Bride (film), Dungeon Defenders (game), League of Legends (game), alle Halloween-evenementen in Team Fortress 2 (game), MediEvil (game), This is Halloween (muziek), Yorick's theme uit League of Legends (muziek), Spooky Scary Skeleton's (muziek) en alle albums van Hollywood Burns (muziek).

onbekend

Waarom koos je uit alle sprookjesachtige personages voor Jack?
Nicolas Meyssonnier: Ik heb volgens mij een soort fascinatie voor Halloween en vogelverschrikkers, haha! Ik geniet echt van vogelverschrikkers en hoe spookachtig ze eruit kunnen zien. Ik weet eigenlijk niet eens goed waarom, maar ik vind ze gewoon leuk. Voordat ik begon aan Pumpkin Jack heb ik een aantal amateurfilms gemaakt met mijn vrienden. Die gingen over vogelverschrikkers die mensen proberen te vermoorden. En ja, kwaadwaardige pompoenen zijn gewoon cool! Misschien kun je beter de vraag stellen waarom ik van slechteriken hou. Ik heb teveel films gezien en games gespeeld waarin jij de goede bent die de slechte kant moet verslaan. Ik ben dat beu, ik wil iets origineler. Ik wil de speler het gevoel geven dat hij KWAADAARDIG is!

We zitten in team evil met Jack, blijft dat de hele tijd tijdens het avontuur? Of zien we een soort verlossingsboog voor Jack?
Nicolas Meyssonnier: TEAM EVIL VOOR DE WIN! Pumpkin Jack heeft geen happy end, maar misschien hangt het gewoon af aan welke kant van de teams je staat. Het enige dat ik kan zeggen: speel het spel en ontdek het zelf. ;)

Stel dat iemand niet zeker weet of ze Pumpkin Jack willen spelen, wat zou je tegen diegene zeggen om hem of haar te overtuigen het uit te proberen?
Nicolas Meyssonnier: Deze game is een product van liefde en van passie. Dat is wat het verschil gaat maken. Het is niet gewoon een game als je weet hoe ik het heb gemaakt, hoeveel emotie en liefde erin is gestoken. Tegenwoordig is de game precies zoals ik wil dat het is en zoals ik het wilde dat het zou worden toen ik er voor het eerst aan begon. De game is goed, mooi, leuk en je hebt veel mogelijkheden om de omgeving te verkennen en te ontdekken. Vaak zie je heel goed het verschil tussen een game die gemaakt is voor geld en een game die gemaakt is uit liefde. Pumpkin Jack valt zeker in de laatste categorie. Je krijgt als het ware een kijkje in de wereld van een gepassioneerde man met een voorliefde voor Halloween.

onbekend

Thanks Nicolas! Pumpkin Jack is beschikbaar vanaf 23 oktober voor de pc, Xbox One en Nintendo Switch.

Bron: Nicolas Meyssonnier
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Pumpkin Jack

Series

-

Uitgever

Headup Games

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Releasedatum

23 oktober 2020

Ontwikkelaar

Nicolas Meyssonnier

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord
© 2005 - 2024 Gameliner.nl V.O.F. All Rights Reserved.