Interview: Met Jagex over de nieuwe RuneScape quest Desperate Measures

RuneScape krijgt weer een grote nieuwe update. Vorige keer mochten spelers al aan de slag met een compleet nieuwe skill, waar ook de lorehounds lekker mee aan de slag konden. De aankomende update past helemaal in hun straatje, want het vervolg op de quest Desperate Times komt deze maand nog uit. Er is nog niet veel bekend over de quest, maar wij mochten in gesprek met David Osborne, James Crowther en Tim Fletcher om alvast wat meer informatie te achterhalen. Omdat we het over het vervolg van Desperate Times hebben, ga je spoilers tegenkomen als je de quest nog niet gespeeld hebt.

Desperate Times vraagt om Desperate Measures

Zoals al aangeven is Desperate Measures het vervolg op de quest Desperate Times. Met de quest wordt het verhaallijn van de Elder Gods en de Dragonkin verder uitgewerkt. Aan het eind van Desperate Times vertrekt Kerapac naar Anachronia, waar vroeger een stad van de Dragonkin stond. Kerapac is van plan om Gielenor op te offeren om het universum te redden. Desperate Measures gaat dan ook verder waar Desperate Times is geëindigd. Spelers moeten daarom niet alleen die quest voltooid hebben, maar ook vijftig Archeologie, Agility en een combat-level van vijfenzeventig hebben. Tijdens ons interview zijn we echter nog meer te weten gekomen.

Zonder al te veel te spoilen wat is je favoriete onderdeel van de nieuwe quest?
James Crowther: Mijn antwoord zal altijd het verhaal zijn. Ik vind het fantastisch om een interessant verhaal met onverwachte wendingen en lore onthullingen te creëren. Maar er is een onderdeel aan het begin van de quest waar spelers de rol van Thok, de krachtige Fremmenik krijger, op zich nemen. Dat is waarschijnlijk het moment waar ik een beetje te veel plezier had.

Tim Fletcher: Voor mij is het de onthulling die plaats vindt aan het einde van de quest. Ik kijk ernaar uit om dat in de game terug te zien.

Desperate Measures is het vervolg op de quest Desperate Times. Is de lengte en moeilijkheidsgraad dan ook hetzelfde als Desperate Times?
James Crowther: Hoewel de moeilijkheidsgraad op ongeveer dezelfde schaal ligt, is de quest waarschijnlijk wat langer dan zijn voorganger. Er zijn een aantal lastige puzzels die spelers moeten oplossen. Inclusief een uniek gevecht-achtig scenario dat uitdagend genoeg moet zijn.

Dave Osborne: Het is daarnaast ook een soort reis om de vereisten van Desperate Times te voltooien. De quest vindt plaats op Anachronia, dus we verwachten van de spelers dat ze toegang hebben tot de Base Camp in het gebied..En we hebben een aantal extra voorwaarde voor de skill-levels, om ervoor te zorgen dat je ook echt klaar bent voor een missie met Dragonkin en dinosaurussen.

Wordt de voice-over weer gebruikt in Desperate Measures en eventuele vervolg quests die verschijnen na het einde van Desperate Measures?
James Crowther: We gaan verder met de voice-over in de belangrijkste cutscenes van de quest. Het is zeker iets waar we verder mee willen gaan in toekomstige quests.

Jagex Ontwikkelaars Van links naar rechts: Tim Fletcher, James Crowther en Dave Osborne. Bron: Jagex.

Er zijn een aantal quests waar de keuzes van de spelers zorgen voor een ander resultaat of zelfs een ander einde. Is dit iets wat ook gebeurt in Desperate Measures of is het een volledige lineaire quest?
James Crowther: We zijn afgeweken van de grote keuzes tijdens quests, omdat ze eigenlijk niet goed overeenkwamen met onze playerbase. Spelers houden ervan om te kiezen wie ze zijn in de game, maar ze zijn minder gecharmeerd van keuzes die bepalen wat ze doen. Dus hebben we die filosofie zo goed mogelijk omarmd. Desperate Measures is niet enorm divers in de keuzes, maar spelers zouden de quest moeten kunnen spelen met een stem die aanvoelt als die van hun eigen. Het resultaat hiervan is dat we meer tijd en moeite kunnen steken in één verhaalrichting, waarmee we een beter verhaal kunnen vertellen dan wanneer het puur gaat om de keuzes van de spelers.

Tim Fletcher: Grote keuzes zorgen voor veel ontwikkelingsproblemen voor ons in RuneScape. Het eerste probleem is dat het uitvoeren van meerdere keuzes en de beloning die het levert ontzettend duur is en uiteindelijk zorgt voor minder content. Wat een uniek probleem is voor MMOs (en zeker RuneScape, door de investering die spelers stoppen in hun personage) is dat in tegenstelling tot een single player RPG, je niet gewoon opnieuw kan beginnen om een nieuw einde te zien. Je moet je personage opnieuw oplevelen en de eerdere quests opnieuw doen om verder te komen. Als laatste, is een van de problemen die we tegenkwamen ongeveer hetzelfde als JJ Abrams bij The Force Awakens. Het is veel eenvoudiger om een interessante keuze op te zetten dan dat het ook daadwerkelijk goed uitpakt. Dit neigde tot quests waar provocerende keuzes, zoals gaat een personage dood of niet, gebruikt worden. Vervolgens wordt de keuze buitenspel gezet of heeft het helemaal geen impact. Zelfs de gameseries die dit adverteren, zoals Mass Effect en de Telltale Series, leken hier erg veel moeite mee te hebben.

De concept art dat werd getoond tijdens de livestream lijkt erg op apparatuur dat we tegenkomen in een laboratorium. Gaan we het laboratorium van Kerapac betreden en ontdekken waar de Dragonkin de laboratoriums voor gebruikte?
James Crowther: Zonder al te veel informatie weg te geven, we gaan zeker meer zien van Kerapac en waar hij meer bezig is. Daarbij krijgen we een goed idee van de Dragonkin. We onthullen inderdaad meer over de Dragonkin, wat vooral onze lorehounds ontzettend interessant gaan vinden.

Dave Osborne: Als je de oude RuneScape spelers vraagt wat hun favoriete verhaallijn is in RuneScape, dan staat de Dragonkin hoog op de lijst. Het lore team heeft de kans gepakt om dat verhaal wat verder uit te breiden en de spelers te laten begrijpen hoe het was om een Dragonkin te zijn in de vroegere jaren van de wereld.

Met het ontwaken van de Elder Gods en Kerapac die werkt aan het vernietigen van Gielenor zijn er zichtbare veranderingen tijdens of na de quest? Of is dat iets wat jullie willen bewaren voor wanneer het verhaal zich verder ontvouwt?
James Crowther: Op dit moment zijn we niet gegaan voor grote veranderingen in de wereld. Omdat we nog niet zijn aangekomen bij het einde van de verhaallijn van de Elder Gods. Als we iets zouden veranderen in de wereld, dan willen we dat bewaren voor later in het verhaal. Natuurlijk doen we dat alleen als het past bij de quest.

Tim Fletcher: Grote veranderingen in de wereld introduceren technische complexiteit. Uiteindelijk heb je twee manieren om hiermee om te gaan. Of de wereld verandert voor iedereen, ook al hebben ze de content niet voltooid, of de wereld verandert alleen voor de spelers die de content wel hebben gedaan. Beide zorgen voor uitdagingen en een technische schuld op lange termijn die telkens moet worden betaald. De reden hiervoor is dat je nu twee versies van de wereld hebt die beide onderhouden moeten worden. De kosten voor een verandering is niet zo heel veel, maar als je ze blijft gebruiken dan wordt het wel erg complex.

Krijgen we meer informatie over Orthen en Anachronia tijdens de quest of wordt dit verborgen gehouden tot de nieuwe digsite van de Archeology skill verschijnt?
James Crowther: Je gaat zeker meer leren over Anachronia en de Dragonkin die daar leefde.

Dave Osborne: En ja, we hebben aangekondigd dat we bezig zijn met Orthen, de volgende digsite voor Archaeology, en dat de digsite in de nabije toekomst uitkomt. Desperate Measures wordt een soort van opstap naar de nieuwe digsite en je kan er zeker van zijn dat het een aantal van de personages en gebeurtenissen uit de quest verder uitwerkt.

Rs3 Desperate Measures Concept art Concept art getoond tijdens de livestream.

Kerapac gaat naar een oude en bekende plek van de Dragonkin, krijgen we meer Dragonkin te zien of werkt Kerapic alleen?
James Crowther: Hij werkt alleen, maar dat betekent niet dat hij de enige Dragonkin is die je te zien krijgt. Het is een moeilijke vraag om te beantwoorden zonder al te veel weg te geven over het verhaal.

Tim Fletcher: Je zult veel gaan leren over de Dragonkin, zoals lore wat nog niet getoond is of waar zelfs nooit naar gehint is. Als je fan bent van de lore van de Dragonkin dan ben je zeker tevreden met de quest.

Is Desperate Measures gebaseerd op puzzels en het vinden van artefacten met de Archeologie-skill of gaan er ook veel gevechten plaatsvinden tijdens de quest?
James Crowther: We zijn gegaan voor een mix van beide. Er zijn puzzels die moeten worden opgelost en er is skilling, maar er gaan ook zeker gevechten plaatsvinden. Zoals typerend voor quests in RuneScape is er ook unieke gameplay waar spelers zich mee kunnen vermaken.

Terwijl de Elder Gods aan het ontwaken zijn en we steeds dichter bij de Elder God Wars komen, zijn er hints naar de zesde Elder God?
James Crowther: De mogelijkheid voor een zesde Elder God is gewoon een gerucht onder bepaalde personages. Zoiets krachtigs kan toch niet zo gemakkelijk verborgen blijven.... toch?

Dave Osborne: Ik heb geen idee wat in Gielenor je suggereert.

Welke beloningen kunnen spelers verwachten na het voltooien van de Quest? Naast meer content rondom Archeologie.
James Crowther: Spelers krijgen aardig wat experience, een nieuw totemstuk voor Anarchonia, nieuwe artefacten om in te leveren bij de verzamelaars en een apparaat waarmee spelers de Archeologie-skill een stukje efficiënter kunnen trainen.

Dave Osborne: Ongetwijfeld worden er toekomstige verhalen vertelt rondom de gebeurtenissen van Desperate Measures, dus het voltooien van de quest komt dan goed van pas. Daarnaast is er uiteraard de vreugde van het spelen van een goed geschreven en meeslepend verhaal!

RS3 Desperate Measures

Desperate Measures is vanaf 27 juli voor beschikbaar voor RuneScape.

BRON Jagex

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?