Ary and the Secret of Seasons
  • ONTWIKKELAAR Exiin
  • EERSTE RELEASEDATUM 1 september 2020
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • GENRE Avonturen
  • GAMELINER SCORE

Interview: Met Exiin Games over Ary and the Secret of Seasons

Ary and the Secret of Seasons is een avonturen game waarin je het meisje Ary volgt gedurende haar reis door Valdi. Eén van de grootste elementen uit de game is dat ze de seizoenkristallen kan hanteren. Hierdoor zijn er puzzels die je moet oplossen en ook is er veel humor aanwezig. Ik vond de game erg plezierig, maar de game roept wel een aantal vragen op. Die vragen zijn beantwoord, want we hebben een interview met Sebastien Le Touze, de CEO van Exiin Games, mogen afnemen.

Zijn er games, films of boeken geweest waar je inspiratie uit hebt gehaald tijdens het ontwikkelen van Ary and the Secret of Seasons?
Sebastien Le Touze: De belangrijkste inspiratiebron is gebaseerd op wat ik kon zien om me heen, oftewel mijn omgeving. De rest is geïnspireerd op hoe ik ben opgegroeid in het PlayStation 1 en PlayStation 2 tijdperk. Ik heb veel inspiratie gehaald uit Soul Reaver van Crystal Dynamics, maar daar stopt het niet. Ary is geïnspireerd door allerlei games die zijn uitgekomen tussen 1995 en 2005. Je ziet een beetje van Zelda: Ocarina of Time, Mario 64, Banjo and Kazooie, Jack and Dexter en zelfs Tomb Raider.

Hoe ben je op het idee gekomen voor de game en welke stappen heb je gezet om het werkelijkheid te maken?
Sebastien Le Touze: Het begon met een project met de naam RPG Maker '95. Ik heb een kleine RPG gemaakt waar het seizoen wisselende. Dit was op dat moment vrij eenvoudig en toen ben ik verder met het concept gaan experimenteren. Om eerlijk te zijn, is dat idee me de volgende twintig jaar van mijn leven bijgebleven. Ik ben niet de eerste of laatste persoon geweest die seizoenen heeft gebruikt als gameplay mechanic, maar niks kwam in de buurt van het gebruiken van de 3D techniek, zoals ik het voor mij zag. Dus ben ik aan het einde van 2016 een project gestart. Ik ben begonnen met het concept van de wisseling van seizoenen en ben toen verdergegaan met de gameplay.

Ik heb gezien dat Ary and the Secret of Seasons een volledige game is, maar zijn er plannen om de game te vergroten via updates. Of zou je liever een vervolg maken met de ideeën die je al hebt?
Sebastien Le Touze: Er zijn geen geplande uitbreidingen voor de game, maar we luisteren naar de fans en focussen op het verbeteren van de kwaliteit van de game. We willen er zeker van zijn dat we een fantastisch verhaal en ervaring bezorgen aan de spelers, voordat we gaan kijken naar het vergroten van de franchise.

Ary and the Secret of Seasons sfeer

Ary and the Secret of Seasons heeft nogal een vriendelijke sfeer. Dit komt komt voornamelijk door de muziek, humor, de wereld en de grafische stijl die is gebruikt. Stond dit op de planning of is het tot stand gekomen, terwijl je het verhaal aan het uitwerken was?
Sebastien Le Touze: Onze focus lag op het creëren van de gameplay. Na een aantal maanden hadden we een kladversie van het verhaal en later hebben we het volledige verhaal in elkaar gezet. We begonnen met de dialogen en daarna de cutscenes. Muziek heeft een grote rol gespeeld in het creëren van de sfeer van de game. Het hebben van een composer die begrijpt wat je wilt en begrijpt wat jouw project zo speciaal maakt, is erg belangrijk. Het samenwerken met Marcus Hedges was dan ook een genoegen. Ik denk dat van de vijfendertig nummers die hij heeft gecomponeerd, ik er één heb afgekeurd, omdat het niet helemaal paste. Het nummer was zo goed, dat we het toch hebben gebruikt voor de herfstregio.

Zijn er momenten die spelers gaan verrassen in de game? Denk aan een plot twist of Easters Eggs die verstopt zijn in de wereld.
Sebastien Le Touze: De game heeft aan aantal momenten die de spelers gaan verrassen, maar we houden dat geheim zodat fans het zelf kunnen ontdekken tijdens het spelen.

De meeste vijanden die ik ben tegengekomen tijdens het spelen waren grappige hyena's. Is er een specifieke reden waarom je de hyena's hebt gebruikt als symbool voor de vijanden?
Sebastien Le Touze: Vanaf het begin wilde we al antropomorfisme dieren als vijanden in de game. Toen zijn we in gesprek gegaan met een andere studio die al gebruikt maakte van dit soort vijanden. Na het zien van hun selectie hebben we voor andere dieren gekozen, waaronder de hyena.

Ary and the secret of Season Hyena

Is er een moment uit de game waar je het meest trots op bent?
Sebastien Le Touze: Ik ben trots op de Equinox quest. Je reist door Valdi om de legendes te onderzoeken en ze op te schrijven in een logboek. Wanneer je ze vindt, ontdek je dat de legendes niet zijn zoals ze worden verteld. Het einde van de quest is behoorlijk hartverscheurend.

Hoeveel lang zijn spelers ongeveer bezig met Ary and the Secret of Seasons?
Sebastien Le Touze: Als spelers zich alleen houden aan het verhaal, dan kost het ongeveer tien tot twaalf uur om de game uit te spelen. De spelers die alle verzamelobjecten willen verzamelen of meer tijd nemen om de wereld te verkennen, zijn ongeveer vijftien tot zestien uur bezig.

Naast de typische genres waar games altijd in geplaatst worden. Voor wie zou je Ary and the Secret of Seasons aanbevelen?
Sebastien Le Touze: Ary is ontwikkeld voor de familie. Voor de ouders die als kind opgroeide met games zoals Zelda en die deze ervaringen willen delen met hun eigen kinderen. We geloven dat Ary een game is die zorgt voor een verbinding tussen ouders en hun kinderen.

Ary and the Secret of Seasons2

Ary and the Secret of Seasons is sinds 10 september te spelen via de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?