Trailer
Verander je ruimteschip met de No Man's Sky Orbital Update
vandaagMet de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. De indieaan gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over Zheros.
Mijn zoektocht naar een verslavende offline multiplayer kent geen einde. Het is een manier om de leden van huize Welvaart eens bij elkaar te krijgen. Doorgaans zitten wij vastgekluisterd aan onze eigen beeldschermen en duiken in individuele avonturen. Titels zoals Borderlands en Diablo III zorgen voor vermaak en onderlinge interactie. Daarom is een nieuwe offline multiplayer-game altijd welkom, zowel van toonaangevende- als onafhankelijke studio's. Zheros leek ons een waardige opvolger. We keken er in ieder geval naar uit om samen hordes vijanden te lijf gaan.
In Zheros reis je als intergalactische agenten, Mike en kapitein Dorian, door een onbekend sterrenstelsel. Samen bescherm je het heelal tegen dr. Vendetta en zijn gemuteerde slaafjes. Althans, als je de productpagina's mag geloven. Tijdens het spelen merk je hier namelijk niets tot weinig van. Onze dr. Vendetta wordt geïntroduceerd in de openingsvideo, maar zie je vervolgens niet meer terug. Alleen Vendetta's diverse creaties passeren de revue. Het potentiële succes van Zheros is dan ook voornamelijk gebaseerd op de gameplay en het level design.
De hordes vijanden en gemuteerde creaties ga je te lijf met de ouderwetse vuisten, geweer of, als je er één tegenkomt, een mechsuit. De eerste levels kun je overleven door genadeloos op de knoppen te rammen. Gaandeweg verzamel je RP waarmee je jouw aanvallen, schild en geweer kunt upgraden. Wanneer je kiest voor het upgraden van wapens worden allerlei knoppencombinaties beschikbaar. Opeens stap je over naar precisiewerk en het leren van combinaties. Het doet, in de verte, denken aan Mortal Kombat. Alleen maak je bij Zhero gebruik van slechts twee knoppen, X en Y.
Dit maakt Zheros direct een stuk aantrekkelijker. Het is aan jou om de juiste combinaties eigen te maken. Het is zelfs een vereiste, want de vijanden worden alsmaar sterker. Met de eeuwig dreunende muziek op de achtergrond leer je combinaties en specifieke strategieën voor bepaalde vijanden. In het begin is dit voldoende om je bezig te houden, maar op den duur voelt het monotoon aan. Ieder level bestaat uit een paar meter sprinten, vijanden te lijf gaan, verder sprinten, de volgende groep aanvallen, en alsmaar verder totdat je het einde bereikt. In het begin zaten wij met een grijns voor de televisie, maar al snel zaten we er redelijk verveeld bij.
Uiteraard zijn we begonnen op het niveau 'Normal'. Onderhand heeft huize Welvaart een flink aantal titels verslonden en vol vertrouwen banjerden wij door de eerste levels. Al snel verschenen de zweetdruppeltjes. Sommige vijanden vereisen precisie en timing waar een controller niet tegen opgewassen is. Met wat geluk kom je een heel eind, maar de eerste eindbaas heeft gezorgd voor een flinke dosis frustratie. Het is glashelder wat je moet doen en hoe je het doen, maar het is met een controller niet haalbaar. Helaas is het dan doorbijten of opnieuw beginnen, want je kunt niet halverwege het spel de moeilijkheidsgraad naar boven of beneden aanpassen. Wij zijn blijkbaar niet de enige, want ontwikkelaar en uitgever Rimlight Studios werkt aan een update om eerdergenoemd probleem enigszins in balans te brengen.
Dezelfde frustraties gelden echter ook voor de levels. In het begin sprint je gemakkelijk van kamer naar kamer, maar op een gegeven moment worden er diverse elementen toegevoegd. Er zijn (bewegende) lasers, platforms op verschillende hoogtes en elektrisch geladen vloerdelen. Uiteraard is de variatie en uitdaging welkom, maar het komt niet helemaal lekker uit de verf. De besturing voelt klungelig en onhandig. Altijd raak je wel iets, hoe vaak je ook door een level raast. Dit gebeurt helaas vaker dan je lief is. Er zijn slechts één of twee checkpoints, maar tientallen momenten om het loodje te leggen. Een, op het eerste oog, luchtig en grappig spel mondt uiteindelijk uit in een flinke dosis frustratie en irritatie.
Het vereiste en onhaalbare precisiewerk is te vergeven, zeker nu er een update op komst is. Desondanks is de potentie van Zheros niet uitgediept. De knoppencombinaties vermaken, maar worden op den duur monotoon. Er zijn geen indrukwekkende aanvallen om naar toe te werken. Uiteindelijk is het niets meer dan vijanden met dezelfde combinaties te lijf gaan. Ook de personages zijn zeer oppervlakkig. Nu verwacht ik geen achtergrondverhaal of karaktertrekken, maar een gezonde dosis humor is wel op zijn plek. Voeg de onmogelijke moeilijkheidsgraad hieraan toe en Zheros is niet langer een spel om aan te raden.
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Nieuws
Embracer Group bevestigde onlangs dat ze Gearbox Interactive verkopen aan Take-Two Interactive voor een behoorlijk bedrag.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.