The Room Three

  • ONTWIKKELAAR Fireproof Games
  • RELEASEDATUM 13 november 2018
  • PLATFORMEN Pc
  • GENRE Puzzel
  • GAMELINER SCORE -

Indieaan: The Room Three

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is The Room Three het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Patrick om de stam alles te vertellen over The Room Three voor de pc.

Een Craftsman en zijn Trukendoos der Logica

Wie een beetje van puzzelen houdt en dat ook nog eens graag op een mobieltje doet, heeft wellicht al eens gehoord van Fireproof Games’ The Room, een point & click puzzelaar met een bijzonder hoog Myst-gehalte. De ontwikkelaar weet met The Room en The Room Two op de smart devices al een paar jaar een vernuftige puzzelgame op de markt te zetten, waarbij ingewikkeld lijkende puzzelboxen met wat goed kijk- en klikwerk een geheimzinnig plot ontrafelen. Op deze smart devices is The Room Three al een jaar of drie te spelen, maar net als met de voorgaande delen heeft Fireproof Games diens laatste geniale prachtstuk naar de pc gepoort.

Voor de mobile gamers brengt The Room Three dus niks nieuws - behalve de optie om dit visuele spektakel op het grote scherm te spelen - maar voor de Steam community betekent het dat er wederom flink wat intrigerende breinbrekers door te spitten vallen. Net als in The Room en The Room Two draait alles om het voltooien van geheimzinnige en vernuftige meerlaagse puzzeldozen die door een geheimzinnige Craftsman zijn vervaardigd, waarbij het verzamelen van hints, codes en sleutelobjecten een noodzaak is. Het oplossen van iedere puzzel vereist vaak niets meer dan oplettendheid en gezond verstand, maar dat betekent nooit dat het bereiken van de oplossing eenvoudig is. Niets is wat het lijkt...

Oogverblindend, surreëel en verslavend repetitief

Fireproof Games mag zich daarom met The Room Three wederom de absolute kampioen onder de puzzeldevs noemen, want hoe simpel het hele concept ook klinkt, de praktijk wijst uit dat zelfs een simpel ogende puzzel toch het nodige inzicht van je vergt. Door te spelen met elementen als code kraken, spelen met perspectief, begrijpend lezen en geheugentraining, weet The Room Three met iedere opdracht de variatie erin te houden. En dat is op zich best knap, vooral wanneer je na een uurtje of vier beseft dat je best veel van hetzelfde hebt gedaan. Het enige wat echt verschilt, is de omgeving waarin je de oplossing moet vinden. The Room Three laat je dwalen door schitterende, maar bijna surreëel aanvoelende bibliotheken, observatoria, klokkentorens en kelders en laat je daardoor bijna vergeten dat het op gebied van gameplay niet zo verschrikkelijk gevarieerd is.

Als je me jaren geleden verteld had dat er een game op de markt zou komen waarin vier uur lang aan tandwieltjes draaien, door een lens kijken en symbolen tekenen de hoofdmoot zou vormen, dan had ik mezelf hard afgevraagd of dat überhaupt een kans van slagen zou hebben. Nu Fireproof Games inmiddels drie van die games in het repertoire heeft opgenomen, vraag ik mezelf alleen maar af waarom het er slechts drie zijn. The Room Three is - net als diens voorgangers - een absoluut genot om naar te kijken en biedt genoeg om jezelf in te verdiepen, omdat de Craftsman je na afloop zelfs uitdaagt om al zijn geheimen te ontrafelen door de hele procedure nog eens te doorlopen en je lot te veranderen (lees: alle alternatieve eindes vrij te spelen). The Room Three biedt je meer dan het aanvankelijk doet vermoeden, dus voor de nieuwsgierigen en completionisten onder ons valt de speeltijd ruim op te rekken.

Eindoordeel van Patrick Meurs

Met The Room Three trekt Fireproof Games het ingeslagen pad verder in en biedt het wederom een Myst-achtige surreële puzzelbox-compilatie die je uren aaneen codes laat kraken, met perspectief laat spelen en je geheugen eens goed op de proef stelt. Hoe eenvoudig het ook allemaal oogt, niets is wat het lijkt in The Room Three. Met gezond verstand en een scherp oog kom je aanvankelijk een heel eind, maar de Craftsman heeft genoeg trucjes in zijn puzzeldozen om je hersens eens even flink wat overuren te laten draaien. Wie op zoek is naar uitdagende puzzels die je inzichtelijk vermogen tot de max beproeven, zit met The Room Three weer geramd.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?