The Gardens Between

  • ONTWIKKELAAR The Voxel Agents
  • RELEASEDATUM 20 september 2018
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Nintendo Switch
  • GENRE Avonturen
  • GAMELINER SCORE -

Indieaan: The Gardens Between

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is The Gardens Between het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Philip om de stam alles te vertellen over The Gardens Between voor de PlayStation 4.

Twee jongens in hun boomhut

In The Gardens Between volg je het avontuur van de twee beste vrienden, Arina en Frendt, die getransporteerd worden naar een andere dimensie. Deze surreële puzzelgame neemt de twee vrienden naar verschillende tuineilanden die beelden van hun gedeelde jeugd bevatten. Het doel is om met een lampion een globe van licht bij het einddoel te krijgen, zodat je verder kunt naar het volgende level. Jij hebt in deze illusionaire wereld de mogelijkheid om de loop van de tijd te beïnvloeden. Als je naar voren beweegt, begint de tijd ook te lopen en als je naar achteren beweegt, gebeurt het tegenovergestelde. Hierdoor is het mogelijk om de omgeving te manipuleren.

Arina draagt altijd de lampion en kan deze ook in bepaalde blokken plaatsen. Frendt kan deze blokken verplaatsen door op bepaalde plekken de lokale tijd te beïnvloeden waarna je het resultaat weer kan manipuleren door voor- of achteruit te bewegen. Zo kun je de lampion in een blok steken en deze twee verplaatsen naar een lichtbron. Daarna draai je het proces om en zo krijg je het licht in de lampion dat je naar de eindstreep moet brengen. Ook zijn er schaduwbollen die het licht absorberen, maar gelukkig kan Frendt met een schakelaar deze doen veranderen in een lichtbron en vice versa. Uiteraard zijn er nog veel meer obstakels die de twee in de weg staan. Denk bijvoorbeeld aan een donkere mist die de weg verspert of een voorwerp dat in de weg ligt. Hierdoor moet je met de loop van de tijd spelen om de globe met licht langs alle obstakels te loodsen.

Leuke puzzels, weinig verhaal

Elk eiland is een deel van een constellatie die een herinnering van de jongens bevat. Na het samenvoegen van twee of drie delen wordt een gedeelde herinnering getoond en daarna vervolg je het avontuur. Zo ga je van eiland naar eiland die elk een eigen habitat hebben. De puzzels worden langzamerhand ingewikkelder en kosten soms enig nadenken en uitproberen. De interactie tussen de vrienden en hun omgeving is een belangrijke factor in het vinden van de oplossing. Hierdoor moet je niet alleen kijken naar Arina en Frendt, maar ook naar de veranderende omgeving. De oplossingen zijn met een beetje speuren en uitproberen redelijk snel te vinden. Af en toe was het lastig om de juiste manier te vinden. Wat helpt is even iets anders doen en het later opnieuw te proberen. Meestal lukt het dan wel om de oplossing te vinden.

Na het behalen van de puzzels is het mogelijk om deze opnieuw te doen, maar aangezien er geen leaderboards zijn, is daar niet veel reden toe. Dat geldt volgens mij ook voor de hele game. Als je de puzzels eenmaal gedaan hebt, zie ik geen reden om de game nogmaals op te pakken. Het andere probleem is het verhaal. Waarom worden de twee vrienden naar de andere wereld getransporteerd? Het verhaal is flinterdun en er wordt weinig uitgelegd. Je begint in het boomhuis en bent na een korte intro in de alternatieve wereld. De reden van hun verdwijnen wordt niet uitgelegd en de gethematiseerde eilanden bestaande uit herinneringen zeggen mij niet zo veel. Daarnaast zie je verschillende fragmenten uit momenten van hun gedeelde verleden. Hoe deze vrijgespeelde herinneringen mij iets moeten zeggen, is mij nog niet duidelijk.

Het eindoordeel

De game ziet er goed uit en heeft vermakelijke puzzels die soms voor een uitdaging zorgen. Dit geldt zeker voor de latere levels. Helaas is er weinig variatie in de oplossing van de puzzels. Het beïnvloeden van de loop van de tijd is wel leuk om te doen, maar er is weinig replay value. Ook is het verhaal van de twee vrienden niet echt interessant en wordt het tijdens het spelen niet veel duidelijker. Dat doet trouwens niet af aan het plezier dat je ervaart als je weer een puzzel hebt oplost.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?