Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!

Semblance

  • ONTWIKKELAAR Nyamakop
  • RELEASEDATUM 29 augustus 2018
  • PLATFORMEN Pc, Nintendo Switch
  • GENRE Puzzel, Platform
  • GAMELINER SCORE -

Indieaan: Semblance

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is Semblance het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Patrick om de stam alles te vertellen over Semblance voor de pc.

Een simplistische platformer waarin ‘schijn’ bedriegt

Semblance, letterlijk vertaald betekent het schijn - als in ‘een klein beetje’ - en in het geval van de puzzel-platformer Semblance weet het invulling te geven aan meerdere betekenissen van het woord 'schijn'. Deze simpel ogende game is namelijk ‘een klein beetje apart’ en geeft in eerste oogopslag niet bepaald een zeer bijzondere indruk, maar schijn bedriegt. Semblance leunt op een zeer vernuftige mechanic die van een simpel ogende game ineens een zeer uitdagende game maakt; de mogelijkheid om de zachte, bouncy wereld te vervormen.

Inhoudelijk vraagt Semblance niet veel van je. Een vervloekt bos moet weer gezellig worden voor alle squishy inwoners en dat kan bereikt worden door orbs te verzamelen. Zodra alle orbs weer terug in de bijbehorende boom hangen, is alles weer pax en vree. Daar kom jij om de hoek, een uit de grond getrokken squishy blob. Je bent in Semblance niet meer dan een zacht dingetje met twee ogen, maar de kracht om vormbare ondergronden en platforms te vervormen door er ff flink tegenaan te beuken, maakt een alleskunner van je. Bounce, vervorm, sprint en klim je richting talloze orbs en het kan weer los in het bos.

Semblance geeft wat vorm aan het genre

Een ding moet ik de Zuid-Afrikaanse ontwikkelaar Nyamakop nageven; men weet hoe het een puzzelgame moet vormgeven. Nu hangt Semblance niet van breinbrekers aan elkaar (enkele uitzonderingen daargelaten), maar in het geval van een tegenslag laat Semblance je gewoon doorlopen om de rest te voltooien. Niks poorten of barrières die pas open gaan wanneer een puzzel voltooid is. Kom gewoon op een later tijdstip terug en probeer het met frisse moed. Zoals ik al zei, je zal het niet vaak nodig hebben, maar sommige uitdagingen vergen net even iets meer denkwerk of timing dan de rest. Dat is overigens niet erg, een beetje extra uitdaging hoort erbij, maar het kan na een gefaalde poging of tien wel stiekem gaan irriteren.

Deze gefaalde pogingen worden meestal ook veroorzaakt door een combinatie van acties die met chirurgische precisie moeten worden uitgevoerd en de controls die dat belemmeren. In sommige gevallen laat Semblance namelijk geen millimeter tolerantie over, terwijl het vervormen van de elementen met vlagen om meerdere acties vraagt. Het zullen dan ook deze uitdagingen zijn die de meeste deaths veroorzaken. Gelukkig gooit de game je niet helemaal terug naar het begin en sta je meestal weer waar je eindigde. Alles bij elkaar houdt Semblance je een paar uurtjes van de straat en biedt het je in die tijd een flinke dot aan vermakelijke uitdagingen. Een prima debuut voor Nyamakop, al zeg ik het zelf.

Eindoordeel van Patrick Meurs

Semblance is zo’n typisch voorbeeld van een puzzel-platformer die uitblinkt in eenvoud. De spelwereld oogt namelijk zo simplistisch als het maar kan. Gooi er de mechanic van morphing in en deze simpele wereld biedt ineens uren aan uitdaging. Semblance weet dit dan ook voor enkele uurtjes te bieden en laat je zonder al te veel breinbrekers het einde van de rit halen, al kunnen de controls je hier en daar wat in de weg zitten. Sommige challenges zijn gewoon iets te precies en vergen misschien een poging of tien, maar dat zijn uitzonderingen. Voor de rest is Semblance een prima debuut voor Nyamakop, die het genre in de toekomst hopelijk verder vorm gaat geven.

REACTIES

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?