Check hier alle e3 2019-content
Salt and Sanctuary
  • ONTWIKKELAAR Ska Studios
  • RELEASEDATUM 15 maart 2016
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation Vita, PlayStation 4, Nintendo Switch
  • GENRE RPG
  • GAMELINER SCORE -

Indieaan: Salt and Sanctuary

De Indieaan voelt zich met deze laatste review de zweethut ingesleurd. Zo ongezouten als dat de mening van de Indieaan is, toch ontkomt hij er deze keer niet aan om zout toe te voegen. Niet alleen omdat het woord “salt” in de titel zit van de game, maar ook omdat de game voor de nodige zweetsessies zorgt. Het waren zoute dikke druppels die over het ganse lijf van de Indieaan liepen tijdens het spelen. Toch volgt hieronder een zo min mogelijk gezouten mening aangaande Salt and Sanctuary. Een game die houdt van straffen, strijdbijlen en scalperen. Maar de Indieaan gooit het bijltje er niet bij neer.

Salt and Sanctuary 01

Duister onverwacht succes

Inmiddels is Dark Souls een begrip in de gamewereld. From Software was al vanaf de Playstation One bezig met soortgelijke games, maar pas vanaf Demon’s Souls op de PS3 wisten ze echt groot succes te behalen met deze grimmige die-hard (die-a-lot) games. Dit geheel tegen verwachting van de makers in, want zij hadden nooit dit gigantische succes verwacht. Ik ook niet, moet ik eerlijk zeggen. Al heel vroeg had ik Demon’s Souls vanuit de VS geïmporteerd en er zelfs een review aan besteed. Maar al mijn gepreek leek tegen dovemansoren, want niemand wist ik te overtuigen. Het echte grote succes kwam overigens pas echt met Dark Souls. Nu inmiddels zijn de Souls games dermate bekend en populair dat je er meer merchandise van kunt kopen dan je portemonnee aan kan. Maar waarom lul ik nu zoveel over de Souls games? Omdat Salt and Sanctuary eigenlijk Dark Souls in 2D is, daarom!

Beter zielvol gejat

Eigenlijk is Salt and Sanctuary ook niet een beetje een Dark Souls type game, maar het had net zo goed “Dark Souls: Prepare 2D” kunnen heten. Je bent een schipbreukeling die aankomt op een mysterieus en verpieterd eiland. Je kiest vooraf met wat voor soort type vechter je wilt spelen, hoe je eruit ziet en wat je al bij je zal hebben aan het begin. Exact zoals bij Dark Souls. Daarbij kies je dan ook, zoals vooral bij de RPG’s van weleer, je eigen stats. Ik vind dat zelf altijd even tof als frustrerend, want het is altijd ontzettend wisselend wat bij een game qua stats uitmaakt of niet. Bij sommige games ben je keihard de lul als je alles evenredig verdeelt, bij andere games is het weer andersom. Strength maakt soms geen lor uit, maar wederom, bij sommige games moet je daar echt punten insteken anders kun je net zo goed gelijk al in foetushouding op de grond gaan liggen.

dan zoutloos bedacht

Bij Salt and Sanctuary is het allemaal redelijk netjes gedaan per klasse die je kiest. Toch raad ik je aan ervoor te zorgen dat je een niet al te grote slapjanus bent. Je hebt redelijk snelle moves zoals de onmisbare dodge duik met de rechtertrekker, maar zoals altijd vergt het wat meer kennis en behendigheid in de game controls alvorens je er iets mee bereikt. Je hebt een staminameter en een light en heavy attack, waarbij je ook echt een keuze moet maken uiteindelijk welke in welke vechtstijl je het meest wilt blijven vechten. Je kunt te allen tijde tussen twee bewapeningen switchen en je moet erop letten dat je niet teveel zware armor draagt, want dan wordt je traag. Wederom net als bij de Souls games!

Suck on my Salty Souls

Salt en Sanctuary laat je verder het meeste allemaal zelf uitzoeken, al kom je zo nu en dan een persoon tegen met wie je kunt praten. Zij geven je meestal wel wat uitleg en tips of verkopen spullen. Je komt na een klein stukje lopen al snel uit bij een sanctuary (aha!), waarbij je kunt kiezen om een volgeling te worden van dat geloof. Je kunt uiteindelijk uit verschillende kiezen, waarbij elk geloof zijn eigen voordelen geeft qua gameplay. Je kunt ook switchen, al brengt switchen een prijs met zich mee. In die sanctuaries kun je offers brengen, met een soort beeldjes die je weleens vindt/krijgt en daarmee kun je voordelen brengen in heel het gebied waar die sanctuary bij hoort. Alle vijanden geven meer goud, dat soort dingen. Je verzamelt twee soorten dingen in de game: salt (AHA!) en goud. Salt is ter vervanging van de “Souls”, waarmee je level-up kunt gaan, wat te activeren is bij de sanctuaries. Ga je dood, dan verlies je je salt en kun je dit terughalen mits je niet weer dood gaat. Eén leuke vernieuwing hieraan is dat bij de supergave en brute eindbazen meerdere keren kunt doodgaan zonder je salt te verliezen. Als je ze een paar keer weet te raken, krijg je je salt terug en kun je opnieuw doodgaan zonder permanent zoutverlies.

Salt and Sanctuary 02
Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de Xbox One

Eindoordeel van Peter Scheffer

Je zou het een blasfemische rip-off kunnen noemen dat Salt and Sanctuary echt vrijwel tot in de details een Dark Souls game is, hetzij wel in platform 2D MetroidVania stijl. Maar waarom speelt de game dan zo goddelijk? Waarom is het zo gaaf, verslavend en voelt het toch vernieuwend? Omdat Salt and Sanctuary ook nog genoeg eigen originaliteit heeft en heel goed weet dát het Souls 2D is. De game heeft wel een eigen verzonnen wereld, characters en lore. Omdat het 2D is speelt het luchtiger en meer platformy en is het extra leuk geheimpjes zoeken (die er maar zat zijn). Als keerzijde kan het ook de frustratie bieden die de Souls games hebben. Soms voelt het verdomd oneerlijk, dit soort games. Even snel spelen is er niet bij, want dan speel je veel te gehaast en ga je keiveel dood. Je moet bereid zijn er echt even voor te kunnen gaan zitten met opperste concentratie. En dan… voorzichtig de baas voor de 10de keer proberen te verslaan.

Over auteur Peter Scheffer

Peter SchefferDe Lord of the Backlog is redelijk gameverslaafd. Toch heeft Peter nog altijd een lijst met honderden games om weg te werken. Of hij die lijst ook daadwerkelijk afgewerkt krijgt, is nog maar de vraag, want er komt eigenlijk meer bij dan er vanaf gaat. Hij zet in ieder geval alles op alles in Peter’s Backlog Bonanza.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?