Rage in Peace

  • ONTWIKKELAAR Rolling Glory Jam
  • RELEASEDATUM 8 november 2018
  • PLATFORMEN Pc, Nintendo Switch
  • GENRE Indie
  • GAMELINER SCORE -

Indieaan: Rage in Peace

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is Rage in Peace het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Patrick L. om de stam alles te vertellen over Rage in Peace voor de Nintendo Switch.

Lotsbestemming

De enige zekerheid die wij in dit fragiele leven hebben, is dat wij op een dag ter ziele gaan. Voor menigeen niet echt een hoogtepunt om naar uit te kijken. De één treft het en gaat wat langer mee, een ander blaast te vroeg zijn laatste adem uit. Het zij zo. Maar wat als je de dood te slim af bent? Je wijkt dan af van het vooropgezette plan en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Toch is dat precies wat er aan de hand is bij Rage in Peace. Jij speelt als Timmy en krijgt van Magere Hein te horen dat je tijd is gekomen. Het hoe, wanneer en waarom is nog niet bekend. Wel dat je bij je dood onthoofd wordt. Timmy beseft dat het einde in zicht is, maar zijn laatste droom is om vredig in zijn slaap te sterven en daar stelt hij zijn dood maar al te graag voor uit.

Nee, Rage in Peace moet het inderdaad niet hebben van de originele invalshoek. We kennen allemaal de Final Destination-reeks waarin mensen ook ontsnappen aan de dood en er vervolgens door worden achtervolgd. Dat is hier niet anders. Wat wel anders is, is dat het hier in een cartooneske setting plaatsvindt waardoor de serieuze laag zoals we die van voorgenoemde films kennen niet aanwezig is. Sterker nog, deze game is volgestampt met humor en neemt zichzelf ook zeker niet zo serieus. Iets wat ik zeer kan waarderen bij een game als dit. De gesprekken tussen Timmy en Magere Hein brachten meer dan eens een lach op mijn gezicht en ook een aantal andere vreemde vogels die je tegenkomt zijn voorzien van een aardige portie humor. Evenals de vele manieren waarop je je droom in duigen ziet vallen en tóch dood gaat.

Run, die, respawn, repeat

Als je het type bent dat niet goed tegen zijn of haar verlies kan dan mag je je afvragen of dit wel een game voor jou is. Eerlijkheid bestaat niet en je gaat hoe dan ook talloze keren dood, voordat je het einde van een level hebt bereikt. Iets wat gewoonweg onvermijdelijk is. Vanuit de meest vreemde en onverwachte hoeken en gaten komen bijlen, messen, stenen, haaien, speren of andere dodelijke objecten tevoorschijn om jou je droom te ontnemen. De kunst is om alles zo goed mogelijk in je op te nemen en te onthouden, zodat je de volgende keer niet weer in dezelfde valstrik loopt. Als je op de doordeweekse ochtenden een kei bent in Max Geheugentrainer dan is deze game je op het lijf geschreven.

Dat laatste maakt de game ook gelijk een stuk minder aantrekkelijk. Het is even leuk om telkens weer vanaf je laatste checkpoint te moeten herstarten en te onthouden hoe en waar je nu precies dood bent gegaan, maar het wordt enorm snel repetitief. Het neemt voor mij ook de uitdaging weg. Je hebt immers geen vingervlugge skills nodig om je door het level te manoeuvreren en je hoeft niet enorm goed te zijn in het verslaan van vijanden. Het komt allemaal neer op het doodgaan en onthouden hoe en waar je bent doodgegaan, zodat je het bij je volgende run kunt omzeilen. In potentie is Rage in Peace een leuke game, maar de rage neemt uiteindelijk teveel de overhand.

Eindoordeel van Patrick Lamers

Rolling Glory Jam heeft met Rage in Peace een aardige game weten neer te zetten. Echter moet je er wel van houden om een game als deze te spelen. Het ontbeert uitdaging zoals we kennen van bijvoorbeeld Super Meat Boy, waar het doodgaan ook meer regel dan uitzondering is. Het is doodgaan net zolang je de levels uit de kop hebt geleerd. Als je eenmaal weet waar er gevaar is, is het vervolgens eenvoudig te omzeilen waarna je op het volgende punt weer ten dode opgeschreven bent. De humor redt de game nog enigszins.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?