Indieaan: Interloper

Geplaatst: 12 december 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over Interloper.

Een game die eindelijk de Greenlit heeft gekregen op Steam Greenlight. Velen waren enthousiast over het concept en zorgden ervoor dat de game eindelijk voor het grote publiek beschikbaar wordt. De game is in de maak door Monogon Games, van Nederlandse bodem overigens. De heren van Monogon slagen erin om een redelijk oud concept een nieuw leven in te blazen en daar niet al te verkeerd mee om te gaan. In Interloper zal je strategisch moeten denken en snel moeten handelen. En dat allemaal op maps die niet al te groot zijn.

Interloper is weer één van die machtige games die simpliciteit combineert met complexiteit. Rare combinatie en vrij moeilijk te doen, al dacht ik het zelf. Maar gelukkig lijkt het lastiger dan dat het is. Interloper wordt op de markt gezet als een vijf-minuten-RTS, maar ik heb gemerkt dat mijn sessies soms niet in vijf minuten te klaren waren. Wat een lastigheid biedt deze game op zijn tijd, maar laat me vooral stellen dat het wel een plezier is.

Het doel is om het hele veld te veroveren en met jouw kleur te vullen. Zo heb je de leider van de groep, jouw moederschip, waarmee je de kleur moet verspreiden. Op elk hokje waar jij op staat, zal de kleur veranderen. Daarnaast kan je door middel van Power Sources diverse speciale productiestations van kracht voorzien. Op dit moment zal zo'n productiestation drones gaan produceren die je kunnen helpen het veld te veroveren. De tegenstander zal ook drones produceren, dus je hebt ze echt nodig. Zodra een drone op een vak staat, kan de tegenstander daar niet meer omheen, tenzij jouw drone vernietigd wordt door de vijand. Je komt ook speciale drones tegen met meer vuurkracht of drones die kunnen teleporteren. Allemaal zeer handige drones om te hebben. Het feit dat de AI op stand 'moeilijk' ook echt moeilijk is, valt niet te ontkennen. Ik speelde voornamelijk op een makkelijkere stand, omdat het voor mij anders echt niet te doen is. Maar oefening baart kunst, zegt men.

Ik ben blij dat de game de Greenlit heeft gekregen, want dat verdient het. Het is een verslavende game met uitdagende gameplay. Zodra je een draai erin kan vinden, zal je makkelijker over het veld bewegen, maar vergeet niet dat de AI erg lastig is, dus wees voorbereid. De officiële bèta begint 23 januari van volgend jaar. Inschrijven kan hier. Voor iedereen die een beetje van fast-paced RTS-games houdt, is dit een aanrader.

Lees meer