Indieaan: INK

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is INK het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Timo om de stam alles te vertellen over INK voor de Nintendo Switch.

Een spletterige verrassing

Eens in de zoveel tijd word je verrast door een game waar ogenschijnlijk geen ruk aan lijkt. Maar zodra je het speelt, word je gegrepen door de gameplay en geldt temeer dat je niet altijd alleen op graphics of uiterlijk af moet gaan. INK is zo'n game die mij positief heeft verrast en vanaf het eerste level word je in een hoog tempo erin gezogen als een ouderwetse vulpen inkt nodig heeft. Deze game is in 2015 al uitgebracht via Steam. Je kijkt dus naar een game die eigenlijk drie jaar oud is. Voor de Nintendo Switch is deze game echter net verschenen en ik kan je vertellen dat dit een spletterige verrassing is.

onbekend

]Zo simpel als een neonverlichte Mondriaan

De game is ontzettend simpel qua opzet. Jij bent een wit vierkantje en jij moet je weg vinden naar de uitgang van een level. Er zit echter een addertje onder het gras, want het level is niet zichtbaar. Terwijl jij springt, spetteren er inktklodders in allerlei kleuren over je beeldscherm. Dit zorgt ervoor dat de oppervlaktes die hiermee in aanraking komen ineens zichtbaar worden. Met andere woorden, je mag een wildplassende Picasso uithangen in deze kleurrijke platformer. Wie wil dat nou niet? Ook door het glijden wordt de ondergrond geverfd en dus zichtbaar alsof een slak een zak skittles op heeft gegeten. Beter gezegd, jij bent een verfblik die de uitgang moet zien te vinden. Naast het vinden van de uitgang, moet je soms bepaalde uitdagingen voltooien alvorens deze open gaat. Deze uitdagingen variëren van het verslaan van vijanden (grote vierkanten), een eindbaas die je een paar keer moet raken of de puntige objecten en kogels vermijden.

ontbrekende afbeelding

Gameplay boven minimalistische graphics

INK kent in totaal 75 levels die behoorlijk pittig kunnen worden. De eerste paar levels zijn tutorials, maar voor je het weet ben je volop aan het spelen als een stuiterende Vermeer op paddo's. Door het springen en het wildspetteren, wordt het level zichtbaar en weet je waar je naartoe moet. In het begin kan je mogelijk door het zwarte en verder lege scherm verward raken van wat je moet doen, maar kan het ook prima zijn om dood te gaan zodat je het level ontdekt. Soms moet je dus letterlijk in het diepe springen om meer van het level te zien. Gelukkig werkt dit nooit frustrerend. Omdat de gameplay en bediening strak in elkaar zit, weet je dat het nooit de fout van het spel is wanneer je dood gaat. Het springen, bewegen en glijden werkt uiterst secuur en de game registreert jouw input optimaal. Je kunt stellen dat het een genot is om door de game heen te gaan. De uitdaging die sommige levels bieden, zorgen ervoor dat je de game niet al te snel uitspeelt. Met een paar uur heb je het echter wel gezien, ook al kan je de game met zijn tweeën spelen.

onbekend

Eindoordeel van Timo de Hoop

De game biedt verder niet heel veel meer. Er zijn munten te verzamelen met een hart erin. Deze zijn ook niet zichtbaar. Deze moet je eerst vinden en vervolgens nog eens zien te pakken door goed getimed te springen. Dit zorgt voor enige replay waarde, maar je kan kunt je afvragen of je bepaalde frustrerend moeilijke levels nog eens wil spelen. Om eerlijk te zijn, mis je in dat opzicht wel achievements of iets in die variant, want de game biedt niet echt een beloning om door te gaan. Wil jij echter voor een kleine vijf euro een zeer sterke game spelen uit 2015? Dan heb je op de Switch echt wel een toffe game die goed tot zijn recht komt op dit platform.

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?