Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!

Indieaan: Guns, Gore & Cannoli - Definitieve versie


De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over Guns, Gore & Cannoli.

De laatste keer dat wij over de game spraken, waren we erg enthousiast. En dat zelfs terwijl de game nog verre van gereed was. Maar nu eindelijk is de release hier en is de game klaar voor het publiek om van te genieten. Na al die tijd wachten op de game mocht ik hem uitproberen en is hierbij het definitieve artikel over de game. Laten we verder gaan.

ontbrekende afbeelding

Zoals de titel al doet vermoeden gaat de game over geweren, geweld en cannoli. De eerste twee lijkt een logische combinatie, maar de cannoli valt een beetje buiten de boot. Nu doet alleen de titel al suggereren dat er genoeg humor in de game te vinden is, en dat zit er zeker in. Elk level wordt ingeluid met een cutscene die duidelijk en humoristisch het verhaal vertelt. De hoofdpersoon, Vinnie Cannoli, wordt als wiseguy ingehuurd om een goodfella te vinden die spoorloos is. Hij vertrekt daarvoor naar Thugtown, een stad die berucht staat om vol te zitten met maffiosi. Maar zodra hij er aankomt, blijkt de stad overspoeld te zijn met zombies die bijna elk levend persoon heeft weten om te keren. De enigen die de aanval van de zombies overleefd hebben, zijn de maffiosi. Zij waren sterk genoeg om te overleven en zo heb je nog meer gevaarlijke figuren om je tegen te zitten tijdens je zoektocht.

En gelijk was ik helemaal weg van het verhaal. Maffia, altijd goed. Zombies, ook altijd goed. Een hoop geschiet en humor, mooier wordt het niet. En dat hoeft ook niet. Voor wat de game moet zijn, een sidescrolling actiegame, zal het echt niet veel beter worden dan dit. De gevechten zijn strak uitgevoerd en werken perfect met een controller. De muziek in de game komt regelrecht van een langspeelplaat uit de jaren twintig, en dat zorgt voor een lekker onbezonnen sfeertje. En grafisch is de game om van te smullen. Ik bedoel, handgetekende characters en omgevingen over een hoop tijd in details steken gesproken. Er is hierin echt heel goede combinatie gemaakt, en daar houd ik van.

ontbrekende afbeelding

Laatst sprak ik in mijn column over digitale eenzaamheid. Deze game maakt eigenhandig een eind aan de eenzaamheid met lokale co-op voor vier spelers. Zulke games verdienen tegenwoordig een hoge plaats in welke ranglijst dan ook. Wat is er nou beter om met drie vrienden of vriendinnen met maffiosi een partij zombies en wiseguys neer te knallen? Ik zie even niet wat er beter zou kunnen zijn. Maar één ding weet ik wel: hier kan ik geen genoeg van krijgen.

Ik wilde toch nog even terugkomen op de humor in de game. Droog, een hele hoop clichés en vrij schaamteloos. Regelmatig zal je met een grijns naar het scherm staren, althans, zo zat ik er wel bij. Om de sfeer te kunnen proeven, staat hieronder een cutscene uit de game:

Al met al is de game af en ook gelijk goed af. Voor pc-spelers moet ik wel zeggen dat een controller geen overbodige luxe is. De game voelt net even wat onwennig met een toetsenbord, maar aan alles kan je wennen. Al is een controller bij een sidescrolling shooter misschien net even wat lekkerder. Verder is de combinatie van grafische vormgeving, muziek, humor en de algehele uitvoering een geslaagd iets. Petje af voor de makers, want deze game zal een hoop mensen een hele tijd bezig houden. En geloof maar niet dat je er binnen een uurtje doorheen zit, want erg makkelijk maakt de game het je niet. Hij voelt lekker pittig aan, maar met een kleine strategiewijziging kom je overal wel doorheen. Het is dat we geen sterren weggeven bij een Indieaan-artikel, maar als we die wel zouden geven, zou deze game van mij 4,5 van de vijf sterren krijgen. Chapeau!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?