Downward Spiral: Horus Station

  • ONTWIKKELAAR 3rd Eye Studios
  • RELEASEDATUM 18 september 2018
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4
  • GENRE Avonturen, Indie
  • GAMELINER SCORE -

Indieaan: Downward Spiral: Horus Station

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is Downward Spiral: Horus Station het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Devin om de stam alles te vertellen over Downward Spiral: Horus Station voor de PlayStation 4.

Voor de fantasten

Onze stam heeft een breed spectrum aan interesses, maar toch ben ik een van de weinige liefhebbers van Virtual Reality. Ik werd dan ook kort na mijn bezoek aan ruimteschip The Persistence weer de ruimte in gelanceerd om daar eens een kijkje te nemen in het Horus Station. Het verhaal omtrent dit station is wat vaag, er is iets gebeurd waardoor het ruimtestation niet goed meer functioneert en al de bemanningsleden het loodje hebben gelegd. Jij bent alleen of in online co-op met een maatje een van de weinige enige overlevenden op dit schip en je moet acht hoofdstukken doorlopen om de game te voltooien. De game biedt geen cinematics of dialogen om het verhaal te ondersteunen, de ontwikkelaar verwacht echt dat jij zelf de invulling bepaalt.

Het feit dat je zelf een achterliggend verhaal moet ontdekken en bij elkaar moet fantaseren is iets dat we vaak zien in indies. Toch vind ik het in dit geval erg storend. De game voelt vaak doelloos aan en je wandelt door sommige stukken heen zonder ook maar iets boeiends mee te maken. Doordat de game je niet voldoende weet te begeleiden ben ik bijvoorbeeld bezig geweest met het bedienen van in-game apparatuur met de hoop een deur ergens te openen. Uiteindelijk bleek ik een klink nodig te hebben die gewoon ergens rond zweefde. Je gaat soms gewoon te erg nadenken over wat precies de bedoeling is zonder ook maar enig plezier aan dat proces te beleven!

Zo licht als een veertje

Ondanks dat de game qua verhaal niks te bieden heeft, brengt Downward Spiral zeker iets unieks op tafel. De game geeft ons namelijk een vr-ervaring waarbij zwaartekracht geen rol speelt. Je speelt de gehele game in volledige gewichtloosheid en je kunt dus op iedere willekeurige manier de ruimtes door zweven. Heerlijk! Vooral de stukken waarin je een heuse space walk uitvoert moet ik even benoemen! De game is speelbaar met een normale Dualshock-controller, maar dit is vrijwel niet te doen. De game wordt zelfs geadverteerd als speelbaar zonder vr, maar gezien je met de Dualshock niet al de in-game functies kan bedienen, raad ik dit absoluut af. De game moet het echt hebben van de Move-controllers, want deze bieden de mogelijkheid om iederelk wandje of hendeltje beet te pakken om je vervolgens met kracht af te zetten. Op deze manier is voortbewegen erg makkelijk en zodra je na het eerste kwartiertje de grappling-gun vindt, trek je jezelf met een magneet aan touw elke willekeurige kant op.

Downward Spiral: Horus Station laat je kiezen tussen een “Explore” gamemode of een “Engage” gamemode, waarbij Explore geen vijanden kent en de game transformeert in een Walking-simulator. Hoewel de Engage-mode toffer klinkt, is dit niets minder dan een kleine toevoeging. De tegenstanders in de game bieden weinig variatie met een aantal verschillende drones en een grote machine waar je met een beetje tactiek zo voorbij vliegt, is alles wel benoemd. Die drones doden je echter wel in enkele hits, maar je respawnt zonder dat de game wordt teruggedraaid. Hierdoor blijven de al verslagen tegenstanders gewoon uitgeschakeld. De tools die je gedurende de game weet te vinden worden toebedeeld op een prima tempo. Je begint met de grappling-gun en een nietmachine, maar komt na een uurtje al gauw een shotgun en een kleine thruster tegen waarmee je nog sneller van A naar B kunt zweven.

Eindoordeel van Devin de Groot

Downward Spiral: Horus Station heeft weinig te vertellen. Het verhaal is te afwezig en de uitdaging is ver te zoeken. Ondanks dat geeft de game wel een grafisch mooie ruimte om te ontdekken en is de gewichtloosheid een erg vermakelijk aspect om te ervaren in virtual reality. Toch is het een kwalijke zaak dat de game's bewegingsmechaniek het enige pluspunt is. De game probeert zich nog uit te breiden met een multiplayer, maar deze wordt door niemand gespeeld en lijkt ook geen meerwaarde te bieden. Downward Spiral: Horus Station wordt overigens in de schappen aangeboden als speelbaar zonder vr-bril, maar dit blijkt in realiteit alleen maar frustrerend te zijn. Heb je toch zo'n fancy bril, koop de game dan alsjeblieft alleen in een hele goede sale, want zijn volledige twintig euro vind ik alsnog te veel voor wat je krijgt!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?