Indieaan: Darkwood

Indieanen zijn nooit bang, wordt er wel eens gezegd. Nou, met de horror-survivalgame Darkwood is daar verandering in gekomen. Altijd alles in de gaten houden en niemand vertrouwen zijn de kern in deze game en als indieaan is dat natuurlijk niets nieuws. Veel indieanen durfde het niet aan, maar indieaan Tim, ook wel Bange Bizon, durfde de uitdaging gek genoeg wel aan. Deze indieaan heeft echter toch wel een beetje zeven kleuren lopen schijten.

Darkwoord title screen

Survivalen maar dan eng

Bij het opstarten van de game is het horroraspect al snel te merken. Verder is Darkwood een survival game. Zeg maar Minecraft met een heel eng jasje. Het doet een beetje denken aan Resident Evil, maar dan met een top down perspectief. Het wordt dus veel op je poppetje neerkijken, spullen verzamelen, diezelfde spullen craften en bang zijn in het donker.

Er zijn steeds meer survival games deze dagen. Je hebt natuurlijk Minecraft, maar Ark is tegenwoordig ook aardig bekend. Deze games hebben echter geen horror element. Ik had net al over Resident Evil en daar kun je deze game ook het meest mee vergelijken. Er zijn weinig echt fatsoenlijke horror-survivalgames. Überhaupt zijn er weinig van dit soort games, maar is Darkwood wel een blijvertje of wordt het een net niet game?

Darkwoord screen 2

Alleen in het donker

De intro van de game voert de spanning gelijk lekker op. Er praat een mysterieuze stem tegen je en de rillingen lopen meteen over je rug. Over de sfeer in deze game is dan ook goed nagedacht en je merkt dat er veel aandacht is besteed aan de details. Voor een horror game is sfeer natuurlijk belangrijk en daar krijgt ontwikkelaar Acid Wizard Studio dan ook de volle punten voor. Het is eng, maar je schrikt niet. Er zitten geen jumpscares in, maar het constante gevoel van ongemakkelijkheid gaat niet snel weg. Verder ziet de game er prachtig uit en werkt het top-down perspectief fantastisch in dit genre. Het maakt het allemaal net wat spannender.

Je begint de game tijdens de proloog als een dokter en hierin worden kort de basics van Darkwood uitgelegd. In de proloog komt die sterke sfeer meteen terug en wordt dit door de game heen alleen maar sterker. Tijdens de proloog merk je al snel dat je de rest van de game als iemand anders door gaat brengen en zo begint het avontuur. Dat avontuur begint met jou in je eentje, in het donker. De hele game zit je zowat alleen in het donker en dat zorgt ervoor dat je niks en niemand vertrouwt. Elke kraak, elke voetstap zorgt ervoor dat je op je hoede bent. En op je hoede zijn, is belangrijk. Een misstap en je kan in je eigen berenval gaan staan. Je moet goed opletten en niets vertrouwen. Op een gegeven moment begon ik zelfs de geluiden in mijn eigen kamer niet meer te vertrouwen. Dat de achtergrondmuziek in de game klinkt als een hartslag, maakt de spanning niet minder. Verder is het verhaal erg meeslepend en ben je vanaf de proloog meteen geïnteresseerd. Je komt interessante personages tegen en het verhaal zorgt ook voor veel spanning.

Darkwoord screen 3

Eng moeilijk maar rechtvaardig

De gameplay is erg uitdagend, maar niet onmogelijk. Er zijn drie levels van moeilijkheid: normal, hard en nightmare. Op normal verlies je alleen je inventory als je doodgaat, maar op hard heb je maar vijf levens en op nightmare zelfs geen een. Het is een game die je handje niet vasthoudt en dat heeft zo zijn charme. In dit soort games is het laatste wat je wilt dat het heel makkelijk is, maar toch was iets meer uitleg soms wel fijn geweest. Aan het begin was het soms erg vaag wat je moest doen.

Het idee in Darkwood is dat je overdag op zoek gaat naar spullen en ’s nachts probeer je gewoon in een hoekje van een huis je leven te behouden. Overigens is die tactiek niet aan te raden als je verder in de game komt. Overdag moet je dus spullen zoeken om van te leven en je huis beter mee te beschermen. Verder kom je overdag weinig vijanden tegen. De honden worden na een tijdje wel redelijk irritant en het gevechtssysteem vereist wat oefening, maar het speelt vloeiend en is niet hinderlijk. Ook kun je een soort van level up gaan; je moet dingen maken in de oven. Als je genoeg hebt gemaakt, kun je een voordeel kiezen, maar daarbij moet je ook een nadeel kiezen. Het is goed uitgebalanceerd en voelt niet oneerlijk.

Darkwoord screen 1

Eindoordeel van Tim Holling

Darkwood zit als een huis in elkaar en zorgt dat je aandacht er goed bij blijft. Het voor elkaar krijgen om een game eng te maken zonder jumpscares verdient een groot compliment en dit kan ik zeer waarderen. Het verhaal is interessant en wil je maar al te graag volgen. De gameplay werkt goed en zeker voor deze game is het top-down perspectief goed bedacht. Ik heb er vele uren van genoten, maar daardoor weinig slaap gehad. De dreunende hartslag blijft nog wel even rondspoken in je hoofd.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?