Indieaan: Chaos Reborn

Geplaatst: 23 december 2014 17:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over Chaos Reborn.

Het genoegen is mij gegund om de bèta van Chaos Reborn te mogen spelen, een fantasy-game met turn-based-gameplay die een magische fantasiewereld combineert met Risk. Zonder deze game gespeeld te hebben, wist ik dat het wel wat goeds in zijn mars had. En na het spelen van de bèta kan ik mededelen dat er zeker veel potentie in de game zit. Nu moeten de ontwikkelaars maar een beetje opschieten, want ik kan niet wachten.

Al vanaf de eerste minuut in de game was ik overtuigd. Hoewel de bèta nog verre van klaar was, is er te merken dat er veel in de volledige game zit. Buiten de gameplay om, die ik zo ga bespreken, kan je jouw personage aanpassen naar jouw wensen. Zo kan je bijvoorbeeld een 'Staff' toewijzen aan jouw character om zo betere magische spells te kunnen uitvoeren. Dus net zoals games als Diablo, World of Warcraft etc. is het mogelijk om jouw character te voorzien van de juiste kleding die bepaalde voordelen kunnen hebben.

Zoals een echte gamer het bètaamd, begon ik direct met spelen in plaats van even de instructies door te nemen. Maar al doende leert men, en waar ik achter ben gekomen, heeft mij plezierig verrast. Zo deed de game mij denken aan een schaakspel: elke 'pion' heeft zo zijn eigen bereik met zetten. Alleen hoef je deze zetten niet uit het hoofd te leren, want ze worden namelijk netjes weergegeven in groene hokjes. In de bèta is alleen een Wizard beschikbaar, maar wellicht komen er nog andere 'commanders'. De Wizard is jouw character, die een aantal zetten kan doen. Maar naast dat hij kan bewegen en aanvallen, kan de Wizard ook verschillende wezens spawnen of spells uitoefenen. Elke ronde mag je één bewegingszet doen met jouw character of de pionnen en daarbij mag je ook één aanval doen of kiezen om iets te spawnen. Zodra je een spell wilt uitoefenen of een beest wilt spawnen, moet je daar speelkaarten voor gebruiken die in je hand zitten. Daarmee doorloop je de hele game.

Klinkt allemaal leuk, aardig en simpel, maar er komt wat bij kijken. Elke kaart heeft namelijk een percentage erop staan, van 0% tot 100%. Deze percentages geven aan hoe groot de kans is dat jouw spell of spawn zal slagen. Dat geldt alleen als je ervoor kiest om de kaart als 'Real' te spawnen, maar je hebt de mogelijkheid om hem ook als 'Illusion' te spawnen. Kies je voor het laatste, dan zal de spell of spawn altijd slagen, maar heeft de andere Wizard de mogelijkheid om hem in één vaag weg te halen door een 'Disbelief'-spell te gebruiken. Lastige keuzes nog soms en vrij frustrerend als je ervoor kiest om een kaart als 'Real' te gebruiken en het lukt niet. Eerlijk toegegeven, het zorgde wel voor de meest spannendste potjes in mijn geval.

Dus kortom, als je van fantasy-games houdt met een turn-based-gameplay, dan is dit de game om in de gaten te houden. Ik ga het vooral doen en als de game daadwerkelijk uitkomt, zal hij hoog op mijn lijstje staan. Was hij in 2014 uitgekomen, dan stond het waarschijnlijk nog in mijn Top 10.

Lees meer