Check hier alle e3 2019-content
Ape Out
  • ONTWIKKELAAR Gabe Cuzillo
  • RELEASEDATUM 28 februari 2019
  • PLATFORMEN Pc, Nintendo Switch
  • GENRE Actie
  • GAMELINER SCORE -

Indieaan: Ape Out

Wie ooit eens naar een dierentuin is geweest, heeft vast wel eens bij het gorillaverblijf stil gestaan en gedacht “Stel hè, dat die beefcake van een silverback het nou eens helemaal kotsbeu zou zijn en besluit met gevaar voor eigen en andermans leven de kiet te verbouwen… dan zijn we allemaal aardig in de aap gelogeerd”. Bennett Foddy, Gabe Cuzzillo en Matt Boch hebben zich daar een levendige voorstelling van gemaakt en er zelfs een hele game omheen gefabriceerd. In de top down smash ‘n run-game Ape Out besturen we namelijk zo’n zwaar geagiteerde primaat die maar één ding wil; WEG!

Ape Out4

Smash je het apelazarus

Juist, weg dus… en het maakt niet uit hoe. Sterker nog, iedereen die tussen jou en de uitgang in staat kan wat jou betreft tegen de dichtstbijzijnde muur kapot vallen, iets waar je ze zelfs bij wilt faciliteren. Deze twee zinnen omschrijven eigenlijk geheel wat de gameplay van Ape Out omvat, want alles wat we doen is een uitgang zoeken en menig gewapende guard ontwijken, gijzelen of keihard tegen de muur kapot gooien - met wat artistieke bloodspatter als trofee. Dit mogen we in vier settings doen, waarbij elke setting uit zo’n zeven à acht levels bestaat. Dit lijkt kort - en als je echt een grandioos talent bent en van meet af aan perfecte runs weet neer te zetten, is het dat ook, maar schijn bedriegt. Naarmate je verder komt in Ape Out, worden de doolhoven groter en de vijanden talrijker, om over hun geschut nog maar te zwijgen.

Want echt, zo simpel als het in het begin allemaal lijkt, zo ontiegelijk onvergeeflijk wordt het vanaf de tweede helft van Ape Out. Waar we in de beginfase nog worden geconfronteerd met schutters waar zelfs de A-Team nog lachkicks van krijgt, mogen we na een X aantal leveltjes toch ineens aardig wat snipers, machinegeweren, bommen, vlammenwerpers en zelfs RPG’s ontwijken op een manier waar de makers van The Matrix nog jaloers op zouden worden. Het voelt op een gegeven moment bijna oneerlijk, want keer op keer wordt je weer geconfronteerd met een DEAD-scherm waar je exact kunt zien waar in het doolhof je het loodje legde en hoe dichtbij (of juist ver weg) je nog van het einde was. Met vlagen kan het met je geduld spelen, zoals Hotline Miami dat ook zo goed kon, maar net als die andere top down bullet hell van Devolver Digital, weet ook Ape Out je te fascineren.

Prima(at) te verteren

Ape Out is namelijk zodanig stijlvol dat je de makers ervan de overdaad aan digitale sadomasochisme weet te vergeven. Allereerst is het grafisch een verhaal apart, want het is niet een game waar het AAA-gehalte vanaf druipt, maar wel een met een simplistisch stijltje waar je van houdt of waar je helemaal niks om geeft. Ik val overduidelijk in de eerste categorie. Ape Out vormt een dodelijke dans van monochromatische levels en contrasterende silhouetten, bijna een ode aan eenvoud, en ik ben er helemaal wild van. Ape Out is zo’n indie die bewijst dat fotorealisme helemaal niet noodzakelijk is en dat simplisme juist zeer effectief kan zijn, net zoals een Hotline Miami dat dus ook deed. En net als Hotline Miami doet ook Ape Out een ander ding heel goed, namelijk de opzwepende muziek die zich aanpast aan je speelstijl.

Want hoe woester en wilder je als een dolle aap om je heen aan het smashen bent, hoe opzwepender de jazzmuziek en hoe fanatieker de drummer op zijn drumstel hengst. Met elk slachtoffer dat je maakt, crashen de cimbalen en met elke meter die je loopt wordt het tempo intensiever. Het werkt opzwepend, aansporend en verslavend. Het laat je van tijd tot tijd bijna vergeten dat je even de game aan de kant moet leggen om geen gruwelijke kramp in je poten te krijgen. Wat dat betreft doet Ape Out met zo min mogelijk poespas iets waar een hele hoop AAA-ontwikkelaars miljoenen aan spenderen, en dat is een game creëren waar je keer op keer naar terug wilt komen, hoe hard deze ook het bloed onder je nagel vandaan weet te halen.

Ape Out5

Eindoordeel van Patrick Meurs

Ape Out is dus zo’n typische game waar je in eerste instantie niets van verwacht, maar waar je tijdens het spelen ervan simpelweg geen genoeg kan krijgen. Het is simpel, doch zeker niet makkelijk. Sterker nog, Ape Out is naar verloop van tijd een pure vorm van masochisme. Liefhebbers van een uitdaging en simplistische top down games kunnen in ieder geval een uitdaging tegemoet gaan met Ape Out en liefhebbers van funky upbeat jazz ook, al heeft die laatste groep wel een andere uitdaging te tackelen. Ape Out en jazz hands gaan namelijk absoluut niet samen. ‘T is maar dat je het weet...

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?