Indieaan: Antigraviator

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is Antigraviator het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Patrick om de stam alles te vertellen over Antigraviator voor de pc.

onbekend

Een zeezoogdier en zijn 'goesting voor gauwigheid'

De 'need for speed', vrijwel iedereen heeft er wel eens behoefte aan als ik programma's als Wegmisbruikers mag geloven. Als sinds jaar en dag zoeken gamers ook hun fix middels hypersonische racing games als F-Zero (Nintendo) en Wipe-Out (PlayStation), die al generaties meegaan. De pc heeft er sinds vandaag eentje bij in de vorm van Antigraviator, een futuristische racer die door onze Vlaamse vrienden van Cybernetic Walrus (deze naam verdient al kudo's) is ontwikkeld. Antigraviator valt het beste te omschrijven als een Wipe-Out kloon, waarin je alleen of met vrienden over flitsende banen scheurt, allemaal op snelheden waar je spontaan een bloedneus en een TIA van krijgt.

Maar wanneer je een game als Wipe-Out gaat klonen, moet je het wel goed doen, en ik kan je op een briefje meegeven dat deze cybernetische odobenus rosmarus dat truukje behoorlijk onder de knie heeft. Antigraviator draait namelijk als een tiet - mits je een beetje een leuke pc hebt - en voelt nergens en te nimmer aan als een game die door een klein team uit de Vlaamse klei is getrokken. Alle tracks (en dat zijn er stiekem best wel wat) zijn stuk voor stuk wel overwogen ontworpen en zijn nergens zo godsgruwelijk moeilijk dat een rage quit als je enige optie aanvoelt. Ook de besturing van je voertuig is lekker rechttoe rechtaan en bestaan voornamelijk uit gas geven, remmen met je airbrake en om je as rollen om valkuilen genaamd 'traps' te dodgen en tegenstanders vakkundig in de vangrail te frommelen.

onbekend

Antigraviator is vetter dan een boulet met Belze mayonaise

Om de spice er een beetje in te houden zijn de tracks ook uitgerust met de bekende Boost Pads die je even dat (heel erg) extra zetje mee geven, power nodes die je de Boost op een zelf gekozen moment leveren en dus die eerder genoemde ‘traps', letterlijk valstrikken die op vastgestelde punten op de track geactiveerd kunnen worden. Dit klinkt heel Mario Kart-achtig, maar dat is het helaas niet. Ik zeg helaas omdat je de traps namelijk niet lukraak in mag zetten en deze niet bewaard kunnen worden om in te zetten wanneer het je uitkomt. In plaats daarvan kent elke track een paar vaste punten waar de trap geactiveerd kan worden, waarbij degene die hem activeert een tijdelijk schild krijgt. Als je het mij vraagt is dit een gemiste kans, want races hadden zo veel onvoorspelbaarder kunnen worden wanneer je een tegenstander compleet kunt verrassen met een goed getimede valstrik.

Maar ik moet eerlijk zijn, op dat trap-gebeuren na heb ik zeer weinig negatiefs te melden over Antigraviator. De game ziet eruit om door een cybernetisch ringetje te halen, speelt als een droom en vult voor de pc-garde gegarandeerd de leegte op die het gemis van Wipe-Out en een F-Zero achterlaten (over RedOut hebben we het even niet, dus shhhht). De 'echt vrome volgers van The Master Race' zullen wel eventjes van hun geloof af moeten stappen en leren accepteren dat een controller het stukje randapparatuur bij uitstek is, gezien Antigraviator is ontwikkeld met controllerbesturing in gedachten. Of je het nu alleen in de Campaign Mode speelt of met je racing buddies in de multiplayer, Antigraviator is helemaal de shit en een indie die het waard is om je walrustanden eens goed in te zetten. Cybernetic Walrus verdient in mijn ogen 10 punten voor het leveren van deze microtransactie-loze kneiter van een racer en een extra bonuspunt om de naam alleen. Amai!

onbekend

Eindoordeel

Voor iedere pc'er die al jaren 'weent' omdat team PlayStation de een na de andere editie van Wipe-Out speelt, heeft het Vlaamse Cybernetic Walrus een zeer betaalbaar en minstens zo vet alternatief in de vorm van Antigraviator. De game is godsgruwelijk snel, superstrak vormgegeven en speelt als een malle. Of je nu de lone racer bent of graag je maten voor schut zet in een ranked match, de Vlaamse indie-ontwikkelaar geeft het je allemaal. Het enige echte minpuntje is het 'trap'-systeem, wat van mij wel wat meer random had mogen zijn, maar daar heb je het dan ook wel mee gehad qua kritiek.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?