Indieaan: A Fisherman's Tale

Een echte Indieaan verplaatst zich met liefde en plezier in andermans schoenen, zo ook Patrick Meurs, die voor de verandering middels zijn PlayStation VR headset eens in de regenjas van een verwarde visser dook. In Innerspace VR’s A Fisherman’s Tale draait namelijk alles om een visser annex vuurtorenwachter die zich in zoveel dimensies tegelijk bevindt dat hij er helemaal geen touw meer aan vast kan knopen en dat is knap lastig in dat vakgebied. Afijn, kom even in Patricks tipi en laat hem eens vertellen of dit een beetje een leuke VR-titel is of dat het vlees noch vis is.

a fishermans tale1

Sterk spul, dat Fisherman’s Tale

Stel je voor, je zit een maquette van je eigen stulpje in elkaar te knutselen en je komt er ineens achter dat je jouw eigen wereld in elkaar aan het frummelen bent. Zodra je namelijk het raam open zwiert om even een frisse neus te halen en de boel wat uit te stoffen, zie je ineens een enorme versie van jezelf hetzelfde doen. Vreemder nog, je ziet een miniatuurversie van jezelf dat ook doen in die maquette van je. Jup, je moet flink aan de geestverruimende shit hebben gezeten om het te bedenken, maar Innerspace VR heeft om dit gegeven een hele puzzelgame in VR weten te breien. In A Fisherman’s Tale ben je namelijk een vuurtorenwachter/visser die tot de ontdekking komt dat hij in drie dimensies tegelijk hetzelfde aan het doen is.

Je doel? Achterhalen wat de hel er aan de hand is en het verhaal van de visser, zijn guitige heremietkreeft en een uiterst behulpzame zalm tot een mooi einde brengen. Dat doe je al puzzelend, oftewel… je pikt met je Move-controllers allerlei objecten op en gebruikt deze op plekken waar interactie vereist is. De gimmick zit ‘m vooral in die drie dimensies. Soms heb je een voorwerp nodig dat groter is dan het origineel en soms juist een kleinere versie. Hoe dan? Pak een voorwerp en drop het in je maquette en BINGO!... het ligt ineens in mega-formaat in je kamer. Heb je iets in miniatuurversie nodig, pluk het dan juist uit je maquette, want daar is alles aanwezig wat ook in jouw vuurtoren ligt, maar dan in het klein. Snap je het nog?

Besturing laat je achter als een droge stokvis

A Fisherman’s Tale laat je dit alles ongeveer een uurtje of twee doen, afhankelijk van je inzichtelijk vermogen en je vaardigheden qua besturing. Dat laatste is vooral een big issue, want irritatie zal je gegarandeerd hier en daar parten spelen wanneer het om controls gaat. Nu is het teleporteren van punt naar punt nog niet zo’n probleem. Wie bekend is met VR, weet hier inmiddels mee om te gaan. Ook het oppakken van items is nog te doen, vooral omdat je niet als een idioot voor alles naar voren hoeft te leunen. Met een druk op de knop schuift je hand een metertje naar voren, zodat je makkelijk bij elk voorwerp kunt. Het vasthouden van die items - vooral grote items - is wel tricky business, want het blijft maar al te gemakkelijk achter het decor steken. Het resultaat is een voorwerp dat uit je tengels dondert, niet meer op te pakken valt en pas na een tijdje op de originele plek respawnt. Intussen sta je daar als een zoutzak in een gele regenjas te wachten, balend dat je al die handelingen weer opnieuw mag doen, wat vooral in latere puzzels echt mateloos frustrerend kan zijn.

Buiten dat om is A Fisherman’s Tale een bijzonder vermakelijke VR-game, zij het een korte. Wat ik al zei, na een uurtje of twee zie je de credits wel rollen. Maar goed, A Fisherman’s Tale kost dan ook maar een krappe 15 euries. Voor dat anderhalve joetje krijg je dan wel een visueel aantrekkelijke VR-ervaring, een tof verhaaltje met een leuke twist en enkele goed uitgewerkte, niet al te lastige puzzels die je toch nog aardig bezig weten te houden. En mocht je het in de virtuele vuurtoren uitstekend naar je zin hebben en een echte Trophy Hunter zijn, dan kun je de speelduur gemakkelijk rekken door de alles behalve standaard Trophies te unlocken om uiteindelijk die Platinum binnen te hengelen.

a fishermans tale2

Eindoordeel van Patrick Meurs

Innerspace VR levert met A Fisherman’s Tale een prima puzzelgame af die het vooral van de sfeer, het verhaal en zijn intrigerende gimmick moet hebben. Wat dat betreft zet de Franse studio absoluut flinke stappen in het virtuele landschap, maar goed, dat is dan ook hun forté. A Fisherman’s Tale doet veel goed. Het is geen straf om naar te kijken, wordt leuk gebracht en houdt de grijze massa lekker bezig, zonder frustrerend moeilijk te worden. Het enige wat wel frustreert zijn de controls, gezien het meer dan eens gebeurt dat je objecten laat vallen zonder dat je het wilt en je dus alles weer opnieuw kunt doen. Maar goed, als dat alles is. Aan elke goede visser ontsnapt wel eens een aal, zullen we maar zeggen.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?