Film: Hugo 3D

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Als je voor het eerst naar stills en andere afbeeldingen van Hugo 3D (de nieuwe film van director Martin Scorsese) kijkt, dan zul je misschien denken dat het gaat om een kinderfilm waaraan zoveel mogelijk 3D-effecten zijn toegevoegd. Dat gevoel wordt nog eens versterkt als je weet dat de film is gebaseerd op het in 2007 verschenen Amerikaanse kinderboek The Invention of Hugo Cabret, geschreven door Brian Selznick. Maar zodra je de hele film hebt gezien weet je wel beter. Oké, de film is zeker juist geschikt voor kids, maar net als bijvoorbeeld Toy Story is 'ie ook ontzettend vermakelijk voor volwassenen.

Klokkenmaker in Parijs
De film draait om de twaalfjarige jongen met de naam - hoe kan het ook anders - Hugo Cabret. Zijn vader is een meester in het maken van klokken, en is daarnaast een groot fan van de films van Georges Méliès; Hugo mag dan ook vaak met z'n vader mee naar de film. Een ander project van Hugo en zijn vader is de reparatie van een zogenaamde 'automaton', die ze hebben gekregen van een museum. Een automaton is een 'zelfwerkende machine', en dit geval gaat het om een schrijvende robot. Het noodlot slaat echter toe als de vader van Hugo door een brand in het museum overlijdt, en Hugo alleen achterlaat. Hij wordt opgevangen door z'n niet al te vriendelijke oom, die hem met hardhandige hand verder op wil leiden als klokkenmaker op een station in Parijs. Hugo is veroordeeld om de rest van zijn leven tussen de muren van het station te leven en klokken te onderhouden, maar dat klinkt niet zo zielig als het lijkt. Het is namelijk de start van een prachtig avontuur, waarin Hugo er zijn levensdoel van maakt om de automaton te repareren.

Films van Georges Méliès
Ik wil niet teveel verklappen over de rest van de film, maar het is wel leuk om te vermelden dat de automaton ervoor zorgt dat Hugo - en daarmee ook jij - in de wereld van de films belandt. Om precies te zijn: in de wereld van de films van de bekende Franse filmmaker Georges Méliès. Als kijker krijg je hierdoor niet alleen een mooi avontuur met Hugo voorgeschoteld, maar ook nog een korte (en erg leuke) geschiedenisles in de wereld van de (oude) films. Van camera's die je nog aan moest draaien om ze te laten werken tot prachtig gebouwde decors: alles komt aan bod. Voor kinderen is het leuk om dit soort beelden waarschijnlijk voor het eerst (of één van de eerste keren) te zien, maar ook volwassenen kunnen hun geheugen nog eens opfrissen of aanvullen met deze geschiedenis.

Geweldige acteurs
Hugo is een film waarin jonge acteurs centraal staan, met name Asa Butterfield (die Hugo speelt, en bij sommigen misschien al bekend is door zijn rol in de film The Boy in the Striped Pyjamas) en Chloë Grace Moretz (die de rol van Isabelle op zich neemt, een meisje dat Hugo in de loop van de film ontmoet). Dit brengt een extra risico met zich mee: jonge acteurs zijn immers niet altijd ervaren genoeg om zulke grote rollen te dragen, waar de film dan vervolgens onder lijdt. Regisseur Martin Scorsese bewijst echter dat ook jonge acteurs een film kunnen dragen, want zowel Butterfield als Moretz spelen hun rollen geweldig. Butterfield weet als Hugo alle facetten en emoties te 'nailen'; Moretz zet de 'Hermelien-achtige' Isabelle ook perfect neer. Er zijn geen momenten waarin je je soort aan de acteerprestaties van de jongelingen; het komt allemaal heel natuurlijk over. Een veel groter compliment als acteur kun je je toch bijna niet wensen.

Eindoordeel
Zoals je in de tekst hierboven hebt kunnen lezen, ben ik erg enthousiast over Hugo (3D). Het cijfer van de film op dit moment op IMDB krijgt (een 8.1 op basis van bijna veertigduizend stemmen: een geweldige score voor die website) bewijst dat ik niet de enige ben die van de film heeft genoten. En niet zonder reden: de film weet een mooi avontuur te combineren met een leuke en interessante les over de geschiedenis van de film. Als kers op de taart wordt dit alles aangevuld met mooie 3D-effecten, die nergens over-de-top zijn gebruikt, maar gewoon een extra dimensie (letterlijk en figuurlijk) aan de film geven. Alleen al vanwege het goede gebruik van de driedimensionaliteit dus een aanradar; met het verhaal erbij een must!

Lees meer