Guide: Hoe je elke ronde Among Us wint

Geplaatst: 4 april 2021 12:00

Among Us heeft een update gekregen die de nieuwe map, The Airship, naar de game brengt. Deze map is de grootste tot nu toe en bevat nieuwe taken, verschillende ruimtes waarin spelers starten, ladders en bewegende platformen. De update brengt ook een voorlopig accountsysteem en nieuwe gratis cosmetische items met zich mee, wat natuurlijk mooi meegenomen is. Nu Among Us dus weer terug van weggeweest is, is het handig om te weten hoe je nou het beste de winst kunt binnenharken, als zowel Impostor en Crewmate. Spoiler alert: een goed geheugen is voor beide rollen het belangrijkst!

Impostors: liegen tot je er niet bij neervalt

Volgens het officiële Twitteraccount van Among Us winnen Impostors nét wat vaker dan Crewmates: in december 2020 wonnen Impostors 57,69 procent van alle matches en Crewmates 42,31 procent. Wanneer je een Impostor bent, neigt het winstdubbeltje dus te vallen naar jouw kant. Dat betekent natuurlijk niet dat je languit achteruit op je stoel kan zitten. Je moet nog wel goed je best doen om Crewmates (ongezien) te vermoorden en niet uit de game gestemd te worden. Maar hoe doe je dat dan op de beste manier? Samenvattend: bedenk wat je als Crewmate zou doen, onthoud de stappen die je gemaakt zou hebben en bedrieg/lieg de hele boel bij elkaar.

Te beginnen bij het doen alsof je een overtuigende Crewmate bent. Among Us helpt je hier een handje mee door links bovenin ook taken te laten zien voor Impostors. Dat maakt het net wat makkelijker om tijdens meetings te zeggen welke taken je zogenaamd hebt gedaan die ronde. Het is handig om deze taken bij het begin van de gameronde goed te bekijken. Dat voorkomt dat je bijvoorbeeld zegt de Card Swipe-taak te hebben gedaan in The Skeld en Polus mappen, terwijl die helemaal niet als taak gedaan moest worden. De Card Swipe-taak, net zoals de Insert Keys-taak in Polus, is een taak die de rest van je gamegenoten dan ook allemaal wel of niet moeten doen en het zou zonde zijn als je jezelf verraadt door zo’n klein detail.

Jezelf niet verraden is natuurlijk logisch, maar hoe doe je dat nou goed in een game als Among Us? Naast het onthouden van je eigen stappen, is het belangrijk om te weten waar je Crewmates zijn en zijn geweest. Zo kun je het beste je moorden plannen, maar ook de schuld in de schoenen schuiven van een onschuldige Crewmate. Let daarom ook goed op waar je plant om iemand te vermoorden. Er zijn natuurlijk maps met camera’s en het zou zomaar kunnen dat er iemand jou vol iemand door midden ziet hakken. Mocht je een vent-kill willen maken, pas dan op dat je een ontsnappingsstrategie hebt, inclusief een plek waarvan je kunt zeggen dat je daar was. Vooral als je op de MIRA HQ map bent, want dan zijn er loggegevens van wie waar langs een sensor liep beschikbaar en die zijn ook vaak terug te lezen, nadat een meeting voorbij is. Die doorlogs zijn wel moeilijk om te interpreteren, dus maak je daar maar niet al te veel zorgen om! Mocht je ondanks dit alles alsnog beschuldigd worden als een Imposter, zorg er dan voor dat je zo geloofwaardig mogelijk de schuld schuift in de schoenen van een Crewmate of misschien zelfs een mede-Impostor als je denkt dat die actie jullie de winst gaat opleveren. Als je erachter kunt komen wie op wie gaat stemmen, kan je er misschien zelfs nog voor zorgen dat het aantal stemmen gelijk wordt en er niemand, dus jij ook niet, eruit wordt gestemd.

Crewmates: je geheugen is je beste vriend

Zowat iedereen wil het liefst een Impostor zijn, maar meestal ben je toch een simpele Crewmate. Dat maakt de taken van een Crewmate echter niet minder belangrijk! Het voornaamste wat een Crewmate moet doen, is ervoor zorgen dat alle taken zo snel mogelijk voltooid zijn, ook als je helaas een geest bent geworden. Wanneer iedereen zijn taken heeft afgemaakt en de Impostor(s) nog niet genoeg Crewmates hebben geëlimineerd, winnen de Crewmates namelijk ook. Er zijn korte, medium en lange taken. Het handigst is om te beginnen met de taak die je kunt starten en waarbij je dan ongeveer één minuut later weer naar terug kan komen om af te maken, zoals de Inspect Sample-taak in Polus en The Skeld, en de Run Diagnostics-taak in MIRA HQ. De andere taken kun je simpelweg doen wanneer je denkt dat het veilig genoeg is. Het kan wel handig zijn om de gemeenschappelijke taak of visuele taken (wanneer die aan staan), zoals de MedBay Scan, te bewaren zodat je kunt bewijzen dat je een Crewmate bent.

Om jezelf niet als Impostor te laten overkomen, is het van belang om te onthouden wat je allemaal in een ronde hebt gedaan qua taken, waar je hebt gelopen, wie er bij je was en waar je anderen heen zag gaan. Zo kun je tijdens meetings goede argumenten maken over waarom jij onschuldig bent en waarom iemand anders juist schuldig is. Mocht je geheugen je een beetje in de steek laten, dan kun je natuurlijk altijd vragen aan anderen wat zij hebben gedaan tijdens een ronde. Als je dan gaten in hun verhaal vindt, kan je diegenen op je mentale ‘verdacht’-lijstje zetten en extra op hun letten in komende rondes of het risico nemen van hun strategisch eruit te stemmen.

Gebruik je omgeving

Dan is er nog de omgeving, waar zowel Impostors als Crewmates gebruik van kunnen maken om richting die felbegeerde Victory te komen. Te beginnen met de vents. Crewmates kunnen horen wanneer iemand in een vent is verstopt of heen en weer bewegen tussen vents. Als er een speler is die anderen niet hebben gezien, dan is het waarschijnlijk de Impostor die verstoppertje speelde. Het meest duidelijke is natuurlijk wanneer een Impostor een vent uitgaat en een Crewmate dat toevallig ziet, omdat ze er vlakbij stonden of het via camera’s hebben gespot. Dan kan je natuurlijk een Emergency Meeting aanvragen en hopen dat de rest je gelooft en de Impostor niet een spelletje omgekeerde psychologie voert. Impostors kunnen de vents vooral goed gebruiken om ongezien iemand te vermoorden, zoals in de befaamde Electrical van Polus. Om snel weg te komen van een plaats delict kan een vent ook goed van pas komen, dus het is handig om uit te vogelen waar alle vents zijn en waar ze heen leiden.

Als Impostor is het mogelijk om te saboteren. Dit houdt in dat je bepaalde onderdelen, waaronder de reactor, oxygen, seismic stabilizers, lichten, communicatie en deuren, om de zoveel tijd kan manipuleren via het overzicht van je map. De reactor, oxygen en seismic stabilizer sabotage kun je het beste inzetten om mensen een bepaalde kant op te lokken, om groepen op te splitsen of om te zorgen dat de reparatie van de sabotage niet uitgevoerd kan worden, waardoor het game over is voor de Crewmates. Het saboteren van de lichten en communicatie is handig wanneer je een Crewmate wil elimineren met de laagste kans dat iemand anders het ziet. De communicatie saboteren zorgt er namelijk voor dat bijvoorbeeld camera’s of de Admin Log het niet doen, totdat het gemaakt is. Natuurlijk kun je ook deze sabotagemanier gebruiken om Crewmates naar een bepaalde locatie te brengen. Het saboteren van de deuren zorgt ervoor dat Crewmates als ratten in de val zitten, dus dat kan perfect zijn om een kill te maken. Al helemaal wanneer je het combineert met een vent om snel weg te komen, want ook jij zit dan opgesloten. Het saboteren van deuren kan daarnaast een goede back-up zijn wanneer iemand iets heeft gezien wat ze niet moesten zien en een Emergency Meeting bijeen willen roepen. Dan kan je ze namelijk ervan weghouden en hopelijk op tijd vermoorden. De nieuwe The Airship map heeft daarnaast een Avert Crash Course-sabotage waarbij er twee codes tegelijkertijd ingevoerd moeten worden, maar je moet of erg omlopen of via een platform van de ene codepad naar de andere gaan. En laat dat platform nou niet altijd aan de goede kant staan.

Dan zijn er nog de plekken waar je stiekem vanaf buitenaf naar binnen kunt kijken, zonder dat degenen die binnen zitten dat doorhebben. Eén van die plekjes is bij Communications in de Polus map. Het lijkt dan net alsof je door een raam naar binnen kunt kijken en zo ben je misschien getuige van een gruwelijke moord. Voordeel is dan wel dat je in ieder geval de Impostor op heterdaad kunt betrappen. Dan heb je ook nog de plek op The Skeld, waarbij je de vent van Security in Electrical kan zien bewegen en vice versa. Aangezien Electrical in The Skeld de populairste plek voor Impostors is om iemand om te leggen, valt het aan te raden om zo nu en dan stiekem een kijkje te nemen om te zien of er iets is gebeurd. Er zijn nog veel meer van dat soort plekken, dus hou je ogen ervoor open! Hint, de toiletten in The Airship zijn erg moordgevoelig.

onbekend

The Airship: Nieuwe gameplay vraagt om nieuwe technieken

Dan zijn we aangekomen bij de nieuwe Among Us map: The Airship. Die map is groot. En als ik zeg groot, dan bedoel ik ook echt groot. The Airship lijkt dubbel zo groot te zijn als de andere drie mappen. Er zijn zelfs drie plekken waar je de lichten kan repareren, dus het is best logisch dat er binnenkort maximaal vijftien spelers in een ronde mee kunnen doen. Door de grootte van de map is het redelijk een uitdaging om alle verschillende locaties, vents, routes en de ongeziene hoekjes uit je hoofd te leren. In het begin is het daardoor handig om de map voor je te hebben staan wanneer je rondloopt. Nadeel is dan wel dat je je omgeving minder goed in de gaten kunt houden. Met ook nieuwe taken en nieuwe vormen van sabotage en mobiliteit, valt er veel te leren over The Airship.

Je begint een ronde in The Airship door één van de drie willekeurige ruimtes op het scherm te kiezen. Niet iedereen begint dus met elkaar op hetzelfde punt. Als Crewmate kun je dan aan de slag gaan met alle taken, waarvan er een paar in gemene hoekjes zitten. Eigenlijk lijkt The Airship meer gemaakt te zijn voor Impostors, waar lijken een stuk moeilijker te vinden zijn dan normaal en de ladders, het platform en de balkonnen een dodenval zijn voor Crewmates. Om het wel te balanceren is het in zo'n grote map lastiger om een goede onderbouwde argumentatie te geven om te overtuigen dat je niet de moordenaar bent. Je vindt vaak ook geen goed alibi bij andere personen, omdat iedereen zo erg verspreid is. Dat zorgt ervoor dat je een stuk strategischer moet spelen als Impostor en vooral Crewmates het beste kan vermoorden wanneer ze net op een verstopt plekje zitten. De sabotage kiezen met het nucleaire gevaar-icoontje, de Avert Crash Course-sabotage, zorgt ervoor dat Crewmates opgesplitst worden. Als je het dus goed timet, kan deze sabotage ervoor zorgen dat je de win behaalt, dat er genoeg Crewmates dood zijn om te winnen, of dat je in ieder geval iemand stiekem kon vermoorden. Let ook op de Crewmates die de kluis moeten openmaken. Die taak is namelijk redelijk vervelend om te voltooien, dus daar kan best lang een Crewmate in een hoekje klaar staan om door midden gehakt te worden. Als Crewmate moet je er dus wel goed voor zorgen dat je bewust bent van je omgeving en dat je zo snel mogelijk weer op de hoofdwegen terecht komt.

Dit waren alle tips die ik heb om zo goed als de winst te garanderen tijdens Among Us! Het is dus vooral van belang dat je een mentaal notitieboekje bij je hebt om locaties van anderen, je eigen stappen en verdacht gedrag te kunnen opslaan om te gebruiken tijdens meetings. Vergeet niet dat iedereen schuldig is tot het tegendeel is bewezen en vertrouw niemand!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Among Us

Series

-

Uitgever

Innersloth

Reviewscore

-

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Mobile, Nintendo Switch, VR, PlayStation 5, Xbox Series

Releasedatum

16 november 2018

Ontwikkelaar

Innersloth

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord