Tech: PlayStation 4: Consolereview

Geplaatst: 11 december 2013 10:00

We hebben in de weken voor de release van de PlayStation 4 al een hoop artikelen aan jullie voorgeschoteld. Dit waren vooral eerste indrukken en verwachtingen. Nu de PlayStation 4 eindelijk is verschenen, kunnen we hier wat dieper op in gaan en een definitief oordeel geven. Het mag duidelijk zijn dat de PlayStation 4 veel krachtiger is dan zijn voorganger, zoals je in het artikel van Koen ook al uitgebreid hebt kunnen lezen. Daarom zal ik in deze consolereview het vooral hebben over het interface en de mogelijkheden van de PlayStation 4 naast het spelen van games.

Het interface
Het interface van de PlayStation 4 is een beetje een combinatie tussen die van de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Het hoofdscherm is namelijk in twee horizontale balken verdeeld. De eerste balk bevat de standaard dingetjes, zoals meldingen, vrienden, berichten, trofeeën en meer.

In de tweede balk zijn alle games en apps te vinden. Deze worden automatisch gesorteerd op datum van het laatste gebruik of laatste wijziging/update. Aangezien werkelijk alles in deze balk verschijnt, kan het een beetje een zootje worden. Er is namelijk geen manier om dit naar je eigen smaak in te delen. Het zou fijn zijn geweest als je zelf mappen kan maken voor bijvoorbeeld je apps, disc-games, PSN-games enzovoort. Nu de PlayStation 4 nog maar net uit is, is dit nog geen grote ramp, maar dit kan na verloop van tijd wel vervelend worden.

Je kunt de games gelijk opstarten door na het selecteren op de X-knop te kiezen, maar je kunt er ook voor kiezen om meer details van de game te bekijken door op het pijltje naar beneden op de D-pad te drukken. Dit scherm doet erg aan het detailscherm van de PlayStation Vita denken, want ook hier kan je de activiteiten van je vrienden in deze game bekijken en zijn er linkjes naar meer informatie of extra content te vinden.

Deel vette gamemomenten
Misschien wel de grootste nieuwe feature van de PlayStation 4 is de share-functie. Hiermee kan je heel gemakkelijk videoclips en screenshots delen naar je Facebook- of Twitter-account. De PlayStation 4 zal automatisch fragmenten van je videoclips maken van maximaal vijftien minuten. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je een tof moment wilt delen van maar vijf seconden. Hiervoor kan je een video bijsnijden door het beginpunt en eindpunt te selecteren. Meer dan dat is er niet te bewerken aan je video's, maar voor mij is dat goed genoeg. Een screenshot maken is nog makkelijker, aangezien je alleen maar op de share-knop hoeft te drukken en je moment direct wordt vastgelegd. Alle afbeeldingen die je in dit artikel vindt, zijn gemaakt met behulp van de share-functie.

Naast het achteraf delen van je gamehoogtepunten is er ook de mogelijkheid om het live met de wereld te delen. Dit kan via Twitch en Ustream. Beide manieren van streamen zullen ook vanaf de PlayStation 4 door anderen te bekijken zijn. Wanneer je in het bezit bent van de PlayStation Camera, zal je de mogelijkheid hebben om jezelf in de rechterbovenhoek te tonen. Ook kan je ervoor kiezen om de reacties en het aantal bezoekers in beeld te houden, zodat je direct kunt reageren op de reacties.

Remote-play en tweede scherm
PlayStation Vita-eigenaren hebben de mogelijkheid om hun handheld te koppelen aan hun PlayStation 4. Wanneer je dit doet, kun je gebruikmaken van remote-play. Dit houdt in dat je via Wi-Fi op je PlayStation Vita je PlayStation 4 kunt bedienen, en dus ook de games kunt spelen. Ik heb dit even geprobeerd, maar er zit toch net iets te veel vertraging in om er een beetje mee te kunnen gamen. Daarnaast mist de PlayStation Vita de L2-, L3-, R2- en R3-knoppen, die worden gesimuleerd met het achtertouchpad. Een turn-based game zou nog best speelbaar kunnen zijn, maar verwacht niet dat je een shooter als Killzone ermee kunt spelen.

Wat wel te doen is, is je PlayStation Vita of Android- of iOS-toestel gebruiken als tweede scherm voor sommige games. De enige game die ik heb die dit ondersteunt, is The PlayRoom met de gratis Creator-DLC. Hiermee kan je voorwerpen op je device tekenen en deze vervolgens tot leven wekken op je PlayStation 4. Dit werkte zelfs met mijn vrij oude telefoon die de meeste nieuwe apps niet meer ondersteunt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar andere games die gebruik gaan maken van deze functie.

Patch
Naast de verbeterpunten die ik hierboven al heb opgenoemd, zal ik in dit kopje nog wat overige punten opnoemen die een patch kunnen gebruiken.

Iets wat ik bijvoorbeeld heel erg vervelend vind, is dat er niet de mogelijkheid is om je trophylijst te sorteren. Het staat altijd op een vaste volgorde en is niet aan te passen. Als trophyhunter wil ik altijd snel bekijken welke trophy ik het laatst heb gehaald en welke ik nog moet halen. Nu zal je de hele lijst door moeten lopen om dit op te zoeken. De mogelijkheid om trophies te sorteren op datum van behalen zou fijn zijn.

Wat ik ook vervelend vind, is dat de microfoon van de PlayStation Camera niet uit te schakelen is. Wanneer je online aan het gamen bent, staat deze dus standaard je geluid op te nemen. Nu heb ik de Camera maar uit de PlayStation 4 gehaald, omdat er geen andere mogelijkheid is (je zou een voice chat met alleen jezelf kunnen beginnen, maar dat is ook niet ideaal).

Het laatste verbeterpunt voor mij is dat ik mijn PlayStation 4 als mediaserver wil kunnen gebruiken. Op dit moment is het niet mogelijk om muziek en video's van andere apparaten in je netwerk te delen met de PlayStation 4. Dit was op de PlayStation 3 wel mogelijk en gebruikte ik regelmatig. Gelukkig heeft Sony al bekendgemaakt dat dit in de toekomst wel gaat komen.

Eindoordeel
Er zijn dus nog wat dingen die verbeterd kunnen worden aan het interface van de PlayStation 4, wat vast nog wel zal worden gedaan door Sony. Maar games afspelen is natuurlijk de belangrijkste feature van een gameconsole, en dat doet het uitstekend, zoals je al in verschillende gamereviews bij ons hebt kunnen lezen. De mogelijkheid om screenshots en video's te delen en livestreams te starten is erg tof en werkt als een trein, zoals je misschien tijdens Gameliner LIVE de afgelopen vrijdagen hebt kunnen zien. Ook is het tof dat je je PlayStation Vita of mobile device kunt gebruiken als tweede scherm, wat zeker interessant kan zijn.

Binnenkort kan je ook een review van de nieuwe DualShock 4-controller verwachten. Houd de site dus goed in de gaten! Voor meer informatie over alles omtrent de PlayStation 4 kun je bovendien hier terecht.