Gaming industrie aan de Big Data om spellen te verbeteren

Geplaatst: 25 november 2019 12:29
Aangepast: 5 december 2019 11:36

Online gaming is nog nooit zo groot geweest als vandaag het geval is. Wereldwijd neemt het aantal spelers gestaag toe, worden meer spellen ontwikkeld en zijn kampioenschappen en toernooien schering en inslag. Dit blijft alleen maar toenemen, maar dan moeten de softwareontwikkelaars de spelers wel vast weten te houden. Daar is nu een oplossing voor: het inzetten van Big Data is een stap die al vaker genoemd werd, maar die nu ook echt werkelijkheid wordt.

Wat kunnen we concreet verwachten?

Big data in de gaming industrie zal vooral te maken hebben met het verzamelen van gegevens die betrekking hebben op de spelervaring tijdens het gamen zelf. Zo verstuurt het spel data naar de ontwikkelaar over de moeilijkheidsgraad van het spel, de voorkeuren die je kiest, maar ook welke in-game aanbiedingen je opent en/of koopt.

De big data moet ingezet worden om de ervaring beter te maken. Bijvoorbeeld door het niveau van de spellen te verlagen wanneer je duidelijk minder gaat spelen wanneer je levels verliest. Of het niveau verhogen wanneer blijkt dat je er te makkelijk doorheen loopt waardoor je de motivatie verliest. Dus niet zoals de scripting dat EA vaak verweten wordt, maar daadwerkelijk een dynamische spelervaring dankzij de inzet van de big data.

Zitten we daar nou echt op te wachten?

Deels wel. Er zijn veel spellen waarbij een dynamisch moeilijkheidsniveau bij zou dragen aan de spelervaring. In dat opzicht is het inzetten van big data in de spelindustrie helemaal geen verkeerde of vervelende stap. Maar critici wijzen op de keerzijde. Wanneer via big data een 360 graden profiel van de gamer opgemaakt kan worden, inclusief welke aanbiedingen bekeken en gekocht worden, dan kon het weleens duur worden. Want dán krijgen we dus alleen nog de aanbiedingen te zien die we ook echt interessant vinden. Voor veel bedrijven op Malta is dit natuurlijk geweldig nieuws…

Big data inzetten in de spelomgeving is namelijk geen nieuwe ontwikkeling. Niet alleen EA en de makers van Fortnite houden de mogelijkheden in de gaten. Ook het online casino is hier al langer mee bezig. Een klik hier knop leidt je straks direct naar je favoriete spellen bij le.com, en Apple Pay Casino’s in Gambla kunnen je direct vertellen welke nieuwe gokkasten echt de moeite waard zijn voor jou, aan de hand van de big data. Een beetje eng, maar er zitten natuurlijk ook veel voordelen aan verbonden wanneer dit goed opgezet wordt.

Wat is het doel van dit alles?

Er zijn twee grotere doelstellingen die boven de ontwikkelingen staan. Allereerst gaat het om de gebruikservaring. We mogen niet over het hoofd zien dat er duizenden spellen online te vinden zijn, die stuk voor interessant kunnen zijn aan de hand van onze favoriete spellen. Maar die spellen kunnen we nauwelijks nog zelf vinden. Zeker niet wanneer het gaat om een wat minder bekende ontwikkelaar of een spel dat pas net uitgekomen is. En met meer dan 7000 gokkasten in het online casino is het geen overbodige luxe wanneer een algoritme met big data alvast voor ons voorspelt welke spellen we moeten openen voor een leukere ervaring.

Aan de andere kant gaat dit natuurlijk ook weer vooral om geld. Wanneer een spelersprofiel opgezet kan worden aan de hand van big data, dan wordt het voor bedrijven veel makkelijker om geld te verdienen. Onder andere door relevantie acties te tonen, maar ook door reclame beter te focussen op de mensen die hier ontvankelijk voor zijn. Welke van de bovenstaande doelstellingen de grootste rol gaat spelen in de toekomstige ontwikkelingen, dat kunnen we pas na verloop van tijd bepalen.

Lees meer