Check al onze gamescom content hier!

Gameseries: Resident Evil

RESIDENT EVIL. Bij het lezen van deze woorden denkt de ene persoon: 'oh dat zijn die vette/hilarische/stomme films toch?', de ander denkt 'ieeeh dat is die creepy gameserie!', en sommigen denken: 'Dat is de perfecte naam voor het huis van m'n ex'. Ik denk zelf als eerste aan die stem in de game bij het startmenu, en aan al die nachten grimmend genieten op mijn kamer En JA ik bedoel met games, niet de films of m'n ex.

ontbrekende afbeelding

Mijn persoonlijke band met RE

Als kind noemde men de voorliefde voor enge dingen altijd 'griezelen', iets wat nu op latere leeftijd vooral erg koddig klinkt. Wat echter allesbehalve koddig was op mijn tiende: Alone in the Dark. Het zou vervolgens nog vijf á zes jaar duren eer ik weer een game vond die mij zo de stuipen op lijf wist te jagen. Weinig tot niets vermoedend kocht ik op een regenachtige dag voor een zacht prijsje van veertig gulden de game: Resident Evil Director's Cut. Ik dacht dat deze rip-off van Alone in the Dark bij lange na zo goed niet zou zijn. Thuis de disc erin, en het spel opstarten (ahhh, de glorieuze tijd van geen updates!), en Oh jee, deze game is toch best tof! Toen was het ineens al drie uur 's nachts. Het was een woensdag. De docenten hadden donderdag nog minder aan mij dan normaal. Ik was een zombie.

ontbrekende afbeelding

Wat eraan vooraf ging en het begin van de RE-serie

Het is belangrijk om eerst eens goed te kijken hoe het eerste deel van Resident Evil tot stand is gekomen, en waarom deze zo succesvol was. De game kwam twintig(!) jaar geleden uit op de PlayStation 1. De game werd door Capcom zelf omschreven als 'Survival Horror', een term die daarvoor nog niet bestond. Resident Evil (RE) draait om schieten, puzzelen en overleven in een creepy oud huis, en bevat vooral zombies, die, ja, je gaat het niet geloven, vrijwel nooit in games voorkwamen. De game is op vele fronten geweldig voor zijn tijd: prachtige graphics, zeer sfeervolle setting, geweldige muziek en vooral erg eng. Dankzij deze punten was de game een groot succes en een nieuw genre was geboren Of was het herboren?

ontbrekende afbeelding

De eerste?

Is Resident Evil dan ook echt de eerste survival horror game ooit gemaakt? Neen. Er waren al eerder soortgelijke games gemaakt, met de Alone in the Dark-games als veruit de meest belangrijke. Shinji Mikami, dé grote naam achter RE, heeft ook erkent hoe belangrijk deze gamereeks is geweest. Met name de fixed camera positie van Alone in the Dark nam men over, omdat RE dan van betere graphics voorzien kon worden dankzij pre-rendered achtergronden. Oorspronkelijk wilde Mikami namelijk de game first-person maken. Echter heeft RE 1 er wel eigenhandig voor gezorgd dat we vandaag de dag nog altijd overspoeld worden met zombies. Daarnaast is deze gameserie ook de kickstart geweest waardoor het type 'survival horror' games bekend en populair is geworden. Daarin is RE absoluut te zien als een pionier, plus voorloper voor vele griezelgames, zoals: Silent Hill, House of the Dead en zelfs 'geestelijk voorvader' Alone in the Dark, die met groot succes uit de dood is herrezen.

Succes, sequels


Na het succes van het eerste deel moest er natuurlijk wel een tweede deel worden gemaakt. Zoals altijd ging men voor 'bigger & better', iets wat lang niet altijd werkt, maar gelukkig deed het dit wel voor Resident Evil 2. De game behoort nog altijd tot mijn persoonlijke favorieten en de discs gloeien denk ik zelfs nu nog na in het hoesje. Twee nieuwe, beter uitgewerkte personages met elk hun eigen disc en eigen unieke playthrough, plus een grootser en langer verhaal. Het was duidelijk merkbaar dat deze game een hogere productiewaarde had, want het zag er allemaal uit om je ondoodgespeelde vingers bij af te likken. Plus de game zit boordevol extra's, zoals een vrijspeelbare (super moeilijke en korte) derde playthrough van Umbrella Agent, Hunk. Alles moest en zou ik halen, waarbij ik zelfs de game op de hoogste moeilijkheidsgraad binnen twee uur met slechts drie saves wist uit te spelen. Dat leverde een uniek kostuum op plus een bazooka en chaingun met infinite ammo. Nee, DLC bestond nog niet, plus je kreeg in plaats van een trophy iets extra's en tofs in de game.

ontbrekende afbeelding

Resident Evenaren

Vervolgens ging het even duren voordat het niveau van het tweede deel weer werd behaald. RE 3 was weer wat meer bescheiden, maar nog steeds een erg goede game. Het derde deel is over het algemeen wel minder eng en meer 'Michael Bay', al maakte de NEMESIS geregeld de broek van menig persoon nat. 'STAARRRRRS!'. Na RE 3 kwam een beetje de release-gekte in de gamereeks. Capcom zag er goed geld in, dus men begon aan meerdere RE-games tegelijkertijd te werken. Terwijl Mikami werkte aan de geweldige RE Code Veronica voor de Dreamcast, kwam er nog de on-rail shooter, RE Survivor, uit op de PS1 en RE Gaiden op de Gameboy Color. Persoonlijk voelde ik nattigheid, want meestal gaat kwantiteit ten koste van kwaliteit. Bij bovenstaande titels was de kwaliteit overigens nog prima, maar later in de reeks bleek de aangevoelde nattigheid wel degelijk een correct voorspeld omen.

Films en andere media

Het bleef echter niet bij een steeds erger wordend game-release virus, maar ook andere media raakten geïnfecteerd. Er kwamen comics, merchandise en in Japan zelfs musicals. Maar wat algemeen nog het meest bekend is, zijn de films van regisseur Paul W.S. Anderson starring, Milla Jovovich. Tja, wat zal ik hierover zeggen. De gameverfilmingen hebben weinig tot niks met de games te maken, maar zijn wel erg succesvol, want de zesde film komt binnenkort in de bios. De films zijn niet goed. Nee, ze zijn briljant. Briljant slecht. De eindscène van de vijfde film, RE: Retribution, waarbij ze met z'n allen tegen Albert Wesker vechten, is zo totaal geniaal debiel slecht dat ik bijna naar het ziekenhuis moest wegens zuurstoftekort van het lachen.

ontbrekende afbeelding

Nintendo deal

Als complete verrassing kwamen Mikami en Nintendo in 2001 met de aankondiging om drie exclusieve RE-titels voor Nintendo te maken. Resident Evil 1 kreeg een volledige remake, en wat voor een. Grafisch supermooi, nóg moeilijker, een langere playthrough en een uitgebreider verhaal. Vervolgens kwam RE Zero uit, een game met dezelfde wonderschone graphics, maar verder niet bijster interessant. RE Zero zou het laatste deel worden met pre-rendered backgrounds. Hierna kwam er ruim twee jaar niks uit voor de Gamecube, maar kwamen er enkel drie matige titels voor de PlayStation 2 op de markt: RE Dead Aim en RE Outbreak 1 en 2. Het ging achteruit met Resident Evil, maar Mikami bleef verkondigen dat de fans en Capcom zelf vertrouwen moesten tonen. Uiteindelijk had Mikami gelijk, want toen kwam in 2005

ontbrekende afbeelding

Resident Evil 4

Leon S. Kennedy uit RE 2 was weer terug, en hoe! Met dit deel wist de serie zichzelf te vernieuwen, en op een dermate sterke en originele wijze dat het net zoals het eerste deel een trendsetter werd voor de hele game-industrie. Met de aiming controls en close third-person camera speelt RE 4 heel precies en immersive. Daarnaast is de setting van het Spaanse dorpje vernieuwend en heeft de game uniek enge scenario's die we destijds nog nooit hadden meegemaakt. De game is onlangs nog op de laatste consolegeneratie verschenen, en ook al is de besturing inmiddels verouderd en het verhaal en diens dialoog zo B-film als het maar kan zijn: RE 4 is nog altijd de shit. Deeltje 5, die uitkwam in 2009, heeft dezelfde type gameplay, en verscheen op de PS3 en Xbox 360. Met de setting in Afrika kregen we voor het eerst zombies te zien in de felle zon. Wederom een goede game, maar deze game beschikt wel over wat minder charme dan zijn voorganger.

Resident Meuk

Mikami heeft na RE 4 eigenlijk niks meer te maken gehad met RE en uiteindelijk verliet hij Capcom in 2007. Na het grote succes van RE 4 kwam er weer vertrouwen in de serie, dus kwamen er weer veel andere delen naast de hoofdreeks uit die zich voor en na RE 5 afspeelden. Er verschenen twee unieke on-rail-delen op de Wii, en op de 3DS kwam RE Revelations uit, waarin het verloren RE 1 personage, Berry, zelfs zijn wederkeer maakt. Deze games werden gemixt ontvangen, ook door mijzelf. De games zijn eigenlijk allemaal best goed, alleen ontbreekt ergens die echte creepy RE-sfeer en kwaliteit. Een RE on-rail shooter is gaaf, maar het blijft aanvoelen als een tussendoortje. Rondom al deze titels vonden echter ook vele re-releases plaats, en begon het weer een beetje een ratjetoe evil te worden. Met RE Revelations 2 was het voor het eerst dat Resident Evil als episodische content werd uitgebracht, iets waar niet iedereen fan van is.

ontbrekende afbeelding

RIP Resident Evil?

Toen in 2012 met veel anticipatie en hoopvolle gedachten Resident Evil 6 op de markt verscheen, was het des te meer teleurstellend dat House of Action 6 een betere titel was geweest. De smetteloze reputatie van Leon S. Kennedy, het personage dat alleen in de beste games zat, was gelijk vernietigd. De game is niet slecht, maar heeft nog weinig met RE te maken. Echter hield de pijn daar niet op, want Operation Racoon Shitty.. eh City, een bijzonder matige multiplayer online shooter leek Capcom ook een goed idee. Ondertussen sierden onder andere de horrorgames Amnesia, P.T. en Outlast met groot succes de gamemarkt. Het leek absoluut gedaan met de Resident Evil-games. Als een laatste headshot kwam er nog een opvolger op Operation Raccoon City: Umbrella Corps. Het is niet in woorden uit te leggen hoe shit deze game, naar mijn mening tenminste, is. Ik laat mij nog liever bijten door een zombie dan dat ik een kwartier die game moet spelen. Ook F.E.A.R. en Alone In The Dark kwamen met wankwaliteit online-schiet drollen uit afgelopen jaar. Alle hoop leek verloren. Maar....

E3 2016

Toen werd Resident Evil 7 aangekondigd op de E3 van 2016. Tranen van geluk (bloederige natuurlijk) onder horrorgamers alom. Silent Hills zou er nooit meer komen, maar de horrorgoden besloten hun trouwe liefhebbers der duisternis te belonen voor hun jarenlange boetedoening met tegenvallende, niet enge games. Met de demo werden onze verwachtingen eerder nog hoger dan lager. Het wachten duurt horrorgodzijdank niet lang meer, want het is nog maar een paar nachtjes slapen! Tevens is ook de remaster van Resident Evil 2 die eraan komt, dus het ziet er weer positief uit in grimland. De duisternis gaat in 2017 zegevieren in de gamewereld. Maakt allen uw borst maar nat, en leg alvast een stapel schoon ondergoed klaar. Ik heb er zin in! Jij ook?

ontbrekende afbeelding

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?