Gameseries: Resident Evil - Deel 2

Welkom terug bij deel twee van de Resident Evil gameserie. De vorige keer besprak ik al kort hoe mijn liefde voor Resident Evil ontstond en mijn allereerste ervaring met de eerste Resident Evil uit 1996. De gruwel zet zich voort in dit tweede deel van de gameserie en wel met Resident Evil 2 en Resident Evil 3.

Resident Evil 2 (1998): De komst van een nieuw virus
Al gauw volgde in 1998 de game Resident Evil 2. Toen ik hoorde dat deel 2 er ging komen begon ik al elke cent te bewaren, die game moest ik immers ook hebben! Wat me het meest is bijgebleven is het introfilmpje; wat vond ik dat toen machtig mooi. Het leek toen zo echt, bijna een film. De game borduurde voort op het succes van zijn voorganger, maar wel met nog mooiere graphics. Ook introduceerde het spel twee verhaallijnen. Er waren twee cd's; met de ene cd kon je het verhaal doorlopen met Claire Redfield en de andere cd was om het verhaal van Leon S. Kennedy te volgen. Het spel speelde zich grotendeels af in een politiegebouw en er werden nieuwe monsters geïntroduceerd, waaronder de Licker (gemuteerde mensen, ingespoten door een onstabiele vorm van het virus, met een lange tong). De eerste ontmoeting met de Licker was één van de memorabele momenten van de game. De verwoeste stad, de huilende wind en het geluid van kraaien in de verte zorgden voor een ongekende sfeer.

Het verhaal ging in het kort over de zoektocht van Claire naar haar broer Chris en over Leon die zijn eerste werkdag zou hebben bij het RPD (Raccoon Police Departement). William Birkin liet het T-virus los over de stad en ontwikkelde zelf het G-virus. Dit virus zorgde voor een nog snellere mutatie. Leon ontmoet de schone dame Ada Wong. Ook zij heeft een dubbele agenda, ze blijkt voor Wesker te werken. Ada Wong valt uiteindelijk een diepe afgrond in en sterft. Uiteindelijk ontsnappen Claire en Leon per trein, nadat ze hebben afgerekend met een gemuteerde William Birkin, die zichzelf met het G-virus injecteerde. Ze zijn nog net op tijd, voordat Raccoon City wordt weggevaagd door een nucleaire explosie om het virus de kop in te drukken.

Resident Evil 3 (2000): Spelen met vrouwen
Al snel was daar het derde deel, zo'n twee jaar later. De game was niet geheel vernieuwend en het gehele concept leek nauwelijks te zijn aangepast qua gameplay. Wel wist dit deel de spanning enorm op te voeren door Nemisis te introduceren, een enorm monster met een voorliefde voor het omleggen van S.T.A.R.S. leden. Nemisis volgde jou op sommige momenten door het spel heen en kon ook door deuren heen. De enige manier om te overleven was tijdelijk op adem komen in een save room, keihard rennen of Nemisis bewusteloos knallen.

In het verhaal keert Jill Valentine weer terug, die ook de geïnfecteerde stad Raccoon City probeert te ontvluchten. Altijd leuk om weer met haar te spelen, want wij mannen doen nu eenmaal niets liever dan met vrouwen spelen dacht ik zo. Uiteindelijk komt ze nog leden van de UBCS (Umbrella Biohazard Countermeasure Service) tegen, waarmee ze samenwerkt. Jill weet uiteindelijk Nemisis voorgoed terug te sturen naar het rijk der doden, die dan echt ook dood blijven. En zoals je wel weet (zie Resident Evil 2) wordt er een kernwapen afgevuurd op de stad. Gelukkig weet onze beste meid de stad net op tijd te ontvluchten.

Dat was het wederom alweer, het zit er weer op. Volgende week deel drie van deze gameserie, waarin ik Resident Evil Code: Veronica en Resident Evil 4 bespreek. Houd de site in de gaten voor het vervolg!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?