Gameseries: Project Gotham Racing deel 2

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

In de rubriek 'Gameseries' wijden we elke woensdag om de twee weken een artikel aan een gameserie. Hierin belichten we het verleden, het heden en de toekomst van een gameserie, met vandaag: Project Gotham Racing deel 2.

Twee weken geleden eindigde ik met een zogenaamde cliffhanger, want na Metropolis Street Racer en Project Gotham Racing besproken te hebben, hintte ik naar het beste deel in de serie, waarover je meer leest in dit tweede en laatste deel van deze gameserie.

Legendarisch

Na het degelijke maar weinig vernieuwende Project Gotham Racing, moest Bizarre Creations met wat nieuws komen. En dat deden ze met Project Gotham Racing 2, een game die tot op de dag van vandaag als één van de beste racegames ooit wordt bestempeld. Hoewel de opzet enigszins gelijk bleef, kende PGR2 toch enkele grote verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Zo werd allereerst het wagenpark nu wel flink uitgebreid naar 102 voornamelijk exclusieve bolides en 10 steden, waarbij vooral Moskou een aantal onvergetelijke circuits kende. Ook was PGR2 de eerste game in de serie waarin over de legendarische Nürburgring Nordschleife geracet kon worden.

Grootste troef van PGR2 was echter de ondersteuning van Xbox Live. De uitdagingen uit de vorige delen waren nog steeds aanwezig en om nieuwe auto's vrij te spelen diende je nog steeds zoveel mogelijk Kudos te verzamelen. Het waren echter de online races tegen zeven andere gamers die ervoor zorgden dat ik PGR2 een warm hart toedraag. De keren dat ik op het puntje van mijn stoel, of beter gezegd het randje van mijn bed nek aan nek richting de finish racete zal ik nooit vergeten en ben ik later ook niet meer tegengekomen in welke andere racegame dan ook. Dit was vooral te danken aan de circuits die zich hier perfect voor leenden, maar ook niet in de laatste plaats aan de besturing. Op dit gebied excelleerde PGR2 en helaas wist Bizarre Creations dit niveau in de vervolgdelen niet meer te behalen.

Een haastig vervolg

Zo verscheen eind 2005 Project Gotham Racing 3. De game bracht meer van hetzelfde, maar liet toch enigszins te wensen over. Zo draaide de game niet altijd even lekker en voelde de besturing wat stroever aan. Ook de circuits lieten te wensen over en de menustructuur was alles behalve een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Dit alles was vooral de danken aan de haastklus die Bizarre Creations door Microsoft in de schoenen kreeg geschoven. PGR3 moest en zou tijdens de lancering van de Xbox 360 in de winkel liggen. En zo gezegd, zo gedaan stond ook ik in de nacht van 1 op 2 december 2005 in de rij bij de gameshop om mij even later met een Xbox 360 onder de arm en een exemplaar van PGR3 in mijn hand huiswaarts te bewegen. Ik zal niet ontkennen dat ik plezier heb beleefd aan PGR3, want in de basis was PGR3 gewoon een degelijke racer. Maar naast een grafische update ten opzichte van PGR2, wist deze nieuwste telg mij niet zo bij de strot te grijpen als de legendarische voorganger. PGR3 was meer van hetzelfde, maar dan een generatie later, en dat begreep Bizarre Creations ook.

Motoren? WTF!?

In oktober 2007 bracht men Project Gotham Racing 4 naar de Xbox 360. Ditmaal hoefde men bij de ontwikkeling geen rekening te houden met de lancering van een nieuwe console en had men bovendien uitgebreid kunnen stoeien met de mogelijkheden van Microsofts laatste console. Reden genoeg om de hype rond PGR4 flink aan te wakkeren. Bizarre Creations zou na het enigszins tegenvallende PGR3 keihard terugslaan en alle fans wegblazen met het vierde deel in de serie. En PGR4 bleek inderdaad de nodige vernieuwingen te kennen. Zo werd het gevoel van snelheid verhoogd door een shake-cam toe te voegen, een camerastandpunt dat begon te trillen naarmate je snelheid toenam.

Meest drastische verandering ten opzichte van alle voorgaande delen in de serie was de toevoeging van motoren. Motoren? Toen ik het voor het eerst hoorde liep er een koude rilling over mijn rug. Ik heb niets of nauwelijks iets met motoren en was er allerminst van gediend dat die fragiele tweewielers de lak van mijn peperdure Lamborghini Murcielago zouden bekrassen. Daarnaast bleek de besturing van deze motoren, hoewel dit toch enigszins een kwestie van persoonlijke smaak is, ook nog eens voor geen meter te werken. Begrijp me niet verkeerd, het heeft niets met de besturing van motoren an sich te maken. Zo ben ik zeer gecharmeerd van de MotoGP serie ontwikkeld door Climax, maar in PGR4 werkt het gewoon niet. Het past niet. Het hoort niet. Het toevoegen van motoren getuigde van een gebrek aan creativiteit en leek het einde van een mooie raceserie in te luiden.

Exit Bizarre Creations

Of Microsoft er ook zo over dacht weet ik niet, maar in september 2007 werd Bizarre Creations van de serie gehaald. Op dit moment is nog niet bekend wat er met de raceserie gebeurt, maar Microsoft heeft al enigszins laten doorschemeren gewoon door te gaan met de serie en deze zelf in ontwikkeling te nemen. Welke gevolgen dit gaat hebben voor één van mijn favoriete gameseries weet ik niet, maar een frisse wind kan in dit geval misschien geen kwaad. En dan hoop ik dat die frisse wind alle motoren uit PGR4 heel hard wegblaast.

Lees meer