Gameseries: Need for Speed - Deel 2

Eerder bespraken we de Need for Speed-reeks tot net vóór de millenniumwisseling. We pakken het vandaag weer op in het jaar 2000.

Porsche 2000
De nieuwe eeuw ging in met een Need for Speed die helemaal in het teken stond van de Porsche. De game kende alleen deze auto's. Het was de bedoeling dat je met het racen verschillende auto's kon vrijspelen, die allemaal dateerden van 1950 tot en met 2000. Daarnaast was er nog een modus waarin je de Porsche kon testen op verschillende vlakken, bijvoorbeeld door ermee te stunten. Het leuke aan dit deel was dat er ontzettend veel informatie over alle Porsches in het spel zat. Er was niet alleen technische info, maar ook had elke auto een real-life foto.

Hot Pursuit 2
Na het succesvolle eerste Hot Pursuit-deel kon een tweede natuurlijk niet uitblijven. In 2002 kwam dan ook Hot Pursuit 2, de eerste game van EA Black Box. De grote verandering in het spel was de multiplayer. Deze ging over van LAN naar het eigen koppelsysteem van EA, onder de naam EA.com. Een andere opvallende feature was dat deze NFS de eerste in de reeks was met commerciële muziek. Dat betekende dat de tijd van zelf gecomponeerde nummers was afgelopen voor de serie. Jammer, maar helaas.

Underground
Met Underground kwam er een soort van keerpunt in de serie. Underground was namelijk een totaal vernieuwend deel, en sloeg dus een andere weg in dan de voorgangers uit de serie. Je racete niet meer met dure en exotische wagens, maar met auto's uit de import tuner-cultuur. En zoals dat gaat bij goedlopende series, willen externe bedrijven ook wat in de melk te brokkelen hebben. Zo hebben verschillende autofabrikanten hoge eisen gesteld aan het uiterlijk van hun wagens in de game. Alle races in de game moesten er precies zo uitzien als in het echt.

Underground 2 en Underground Rivals

De nieuwe formule bleek goed te werken, vandaar dat EA een jaar later, in 2004, op de proppen kwam met een tweede Underground-titel: Need for Speed: Underground 2. De game introduceerde onder andere enkele nieuwe racesmodi, zoals de Underground Racing League en Street X. Ook het tunen van de auto werd verder uitgebreid, zodat je nog meer met je auto kon stoeien om het door jou gewenste resultaat te krijgen. In 2005 kwam de serie ook nog met een game voor de PSP, namelijk Underground Rivals. Het was een launch game voor de PSP die de muscle cars recht tegenover de tuner cars zette.

Most Wanted
Je kunt Most Wanted zien als een soort comeback van Hot Pursuit. De politieachtervolgingen die je zo goed kende van Hot Pursuit waren namelijk terug in volle glorie, en misschien ook wel beter dan ooit tevoren. Je kon je vermaken met negen verschillende spelmodi en ongeveer honderd racemonsters in verschillende categorieën, zoals exotische wagens, muscle cars en Euro imports. Het racen verplaatste zich van de nacht (Underground) weer naar de dag.

ProStreet
De nadruk in deze NFS-game, die uit kwam in 2007, lag op het realistisch rijden, en misschien is het daarom wel niet zo best afgelopen voor dit spel. De verkopen vielen, zeker ten opzichte van voorgaande delen, behoorlijk tegen. Het ging dus vooral om het realistische rijgedrag van de auto's, en dat heeft gamers van het eerste uur misschien wat afgeschrokken, aangezien zij meer de arcadestijl gewend waren.

Undercover
EA wist wat er was geworden van ProStreet, had goed geluisterd naar de fans en kwam in 2008 met Need for Speed: Undercover. De game doet het meest denken aan het in 2005 verschenen Most Wanted. Het is de bedoeling dat je als undercoveragent probeert om een criminele organisatie te ontmaskeren. Je begrijpt het al, de game verschoof weer van realisme naar arcade, maar toch was de game niet waar veel mensen wel op hadden gehoopt. Er werd vooral geklaagd over de vele framedrops die het spel rijk was. En voor een game met snelle actie is dat natuurlijk dodelijk.

De toekomst
Zoals je ziet, heeft de serie door de jaren heen zijn bandensporen goed achtergelaten en een vaste plek weten te veroveren in gamesland. De serie heeft inmiddels een grote schare fans achter zich, die de franchise door dik en dun blijven steunen. Deze maand komt de volgende game uit, Need for Speed: Shift, en EA wil met deze game weer doen waarmee ze in het tegenvallende ProStreet is begonnen: realisme. De eerste indrukken van de game zijn gelukkig goed, dus wellicht een revanche voor ProStreet?

Ook krijgen we later dit jaar een titel die exclusief uit gaat komen voor de Nintendo DS en Wii: Need for Speed: Nitro. Deze titel wordt gemaakt door EA Montreal en het gaat in de game vooral om de snelheid en plezier. Het gaat een echte arcade racer worden, een beetje á la Mario Kart. Er staat ons dus nog genoeg te wachten de komende jaren, en het is duidelijk dat de serie nog lang niet ten einde is.

Tot zover deze Gameseries rond Need for Speed. Binnenkort gaan we verder met een nieuwe serie. Houd Gameliner dus in de gaten.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?