Check al onze gamescom content hier!

Gameseries: Need for Speed - Deel 1

Vorige week werden we vanaf de E3 overspoeld met de laatste nieuwtjes op het gebied van games. Daarom besloten we Gameseries een week uit te stellen. Nu is het dan alsnog tijd voor de Gameseries rond één van de bekendste raceseries van de afgelopen vijftien jaar; Need for Speed.

Het verhaal van Need for Speed begint ruim tien jaar geleden, om precies te zijn in 1994. Een kleine gamestudio onder de naam 'Distinctive Software' stak van wal met de eerste Need for Speed game. Voordat de studio werd overgenomen door EA had het al populaire racegames afgeleverd, waaronder Stunts en Test Drive II: The Duel. Eenmaal bij EA ging de studio verder onder EA Canada.

Zoals gezegd begon het allemaal bij deel één, oftewel 'The Need for Speed'. De game kwam in de eerste instantie uit voor de 3DO, maar werd later ook beschikbaar voor de PlayStation, PC (toen nog als DOS-game) en de SEGA Saturn. De game zette meteen de toon met spannende politieachtervolgingen, die erg belangrijk waren voor de game (denk maar aan de Hot Pursuit delen). Wat ook opviel was dat deze eerste game eigenlijk de enige poging was om een zo realistisch mogelijke racer neer te zetten. Later werd de game namelijk meer arcade.

Een jaar later werd het succes van deel één nog eens dunnetjes overgedaan met de Special Edition. Waarschijnlijk zegt dit deel de meesten van jullie niks en dat kan kloppen, want deze game wordt vaak gezien als de vergeten game uit de historie van Need for Speed. De game was alleen beschikbaar op de oude vertrouwde PC, voor zowel DOS als Windows 95. Om even een vergelijking te trekken met nu; de game ondersteunde DirectX 2 en diverse netwerkfunctionaliteiten, en het had zelfs twee bonusparcours. Daarnaast waren er in deze speciale editie nog verschillende verbeteringen aan de game engine.

Bij veel mensen zal het deel dat twee jaar later in 1997 verscheen veel herinneringen oproepen. Na de start van de serie kwam men met Need for Speed II op de proppen, die drie verschillende racemodes kende: Tournament, Knock-out en Single race. De game kende enkele exotische landschappen en (concept)auto's, zoals de Ford Indigo. De echte monteurs onder ons kunnen zich misschien nog herinneren dat dit het jaar was dat het tunen in de serie werd geïntroduceerd. Dit werd later natuurlijk een groot onderdeel, kijk maar naar de games van Need for Speed die nu uitkomen. Je zult meer kunnen tunen dan je lief is. Ook deeltje twee in de serie kende een Special Edition, die veranderingen bracht in de 3D weergave.

De Hot Pursuit delen van Need for Speed kennen hun geboorte in 1998, toen het derde deel in de serie uitkwam onder de naam Need for Speed III: Hot Pursuit. Naast de racemodes die deel twee kende kwam er nu de Hot Pursuit mode bij. Hierin was het de bedoeling om aan de smeris te ontsnappen, of om juist zelf een blauw mannetje te spelen dat boeven te grazen moest nemen. Als je de game nu speelt zul je de graphics misschien niet meer waarderen, maar de gameplay blijft ook nu nog boeien. Dit deel is niet voor niets het best verkopende spel in de serie.

De laatste game voor de millenniumwisseling is Road Challenge. De game verscheen in de zomer van 1999, en kreeg in de eerste instantie veel kritiek omdat het teveel zou lijken op deel drie uit de serie. Aan de ene kant misschien jammer, maar aan de andere kant is het logisch dat EA de succesformule van deel drie door wilde voeren naar de delen die daarna uitkwamen. Ondanks wat déjá vu's kende de game toch nog best wat vernieuwende elementen, zoals nieuwe gameplay types, waaronder de introductie van de Career-mode. Een revolutionaire toevoeging was het schademodel, waardoor je auto's er na enkele botsingen nogal beschadigd uit konden gaan zien. Daarnaast merkte je dat de prestaties van je wagen drastisch achteruitgingen wanneer je een paar keer de bocht uit vloog.

De volgende keer springen we in het nieuwe millennium en pakken we de draad weer op bij Porsche 2000. Stay tuned!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?