Gameseries: Mario Kart - Deel 2

Geplaatst: 26 mei 2009 21:59
Aangepast: 1 januari 2018 00:00
Welkom terug bij Gameliner Gameseries, waarin we verder gaan met de geschiedenis van de Mario Kart serie. Vorige keer besproken we de eerste drie delen van Mario Kart voor de Super Nintendo, Nintendo 64 en Gameboy Advance. Vandaag volgen de resterende vijf delen. Dus let's a go!

Dubbele pret met Mario Kart: Double Dash!!
november 2003 was een belangrijke maand voor GameCube eigenaren over de hele wereld. Een nieuw deel in de Mario Kart serie kwam eraan en dit keer zaten er niet één, maar twee coureurs in de kart. Bovendien kreeg Europa de primeur en verscheen Mario Kart: Double Dash!! eerder op dit continent dan in de Verenigde Staten.
Met natuurlijk mooiere graphics, nieuwe charachters (in totaal waren er nu zestien coureurs om vrij te spelen) en nieuwe banen, oogde deze game veel vrolijker dan zijn voorgangers. Toch was er voor het eerst enige teleurstelling onder de fans bij dit deel te merken. Zo reden de karts, gevoelsmatig, langzamer dan de in Nintendo 64 versie en kon je zo nu en dan gefrustreerd raken door de vele wapens die op je kart afkwamen. Toch zaten er hele leuke nieuwe banen in deze game en zorgde Donkey Kong Mountain voor zwetende handjes en een ongezond sneller kloppend hart.

Mario Kart Arcade GP
Mario Kart Arcade GP is eigenlijk een vreemde eend in de bijt vergeleken met de voorgaande delen, aangezien deze niet op een console, maar alleen in de arcadehallen verscheen. Mario Kart Arcade GP kwam uit in oktober 2005. Een kleine twee jaar later verscheen ook Mario Kart Arcade GP 2.

Na het zuur, kwam het zoet met Mario Kart DS
Na het enigszins teleurstellende Mario Kart: Double Dash!! sloeg Nintendo in november 2005 weer keihard terug met Mario Kart DS op Nintendo's nieuwste handheld, de Nintendo DS. Niet alleen ging deze game weer terug naar de oorspronkelijke éénpersoonskarts, maar zorgde de Wi-Fi ondersteuning ook voor een online multiplayer sensatie. Met in totaal 32 banen, bestaande uit 16 nieuwe en 16 klassieke banen in een nieuw jasje gegoten, kreeg je weer een divers aanbod voorgeschoteld voor gegarandeerd vele uurtjes plezier.
Gamers maakten met Mario Kart DS ook voor het eerst kennis met de Mission Mode. Deze modus bestond uit zeven levels met elk acht missies en een eindbaas. Voor elke missie kreeg je een beoordeling. Missies bestonden uit verschillende opdrachten zoals het verzamelen van munten, door alle poortjes rijden, achteruit rijden en vijanden en eindbazen verslaan.
Mario Kart was dus weer helemaal terug en van Mario Kart DS zijn al ruim twaalf miljoen exemplaren van verkocht.

En tenslotte was er Mario Kart Wii...
Niet alleen bracht de lente van 2008 ons mooi weer, maar ook verscheen Mario Kart Wii, het laatste deel in de Mario Kart serie tot nu toe. Sinds de E3 van 2007 werden we al lekker gemaakt met nieuwe beelden en eindelijk konden we nu, als gamers, aan de slag met dit deel voor de Nintendo Wii.
De introductie van het Wii Wheel voor het besturen van de karts en motoren, een online multiplayer tot wel twaalf spelers, de natuurlijk vertrouwde mix tussen zestien klassieke en zestien nieuwe banen en enkele nieuwe gameplay elementen zorgden ervoor dat de vraag naar deze game enorm groot was in de begintijd na de release. Uiteindelijk werd Mario Kart Wii de meest verkochte titel van 2008 in Nederland. En natuurlijk was Mario Kart Wii mijn favoriete game van het afgelopen jaar. Nog steeds vind je me in de online multiplayer.

Al bijna zeventien jaar bezorgt Nintendo ons ontzettend veel plezier met de Mario Kart serie. De funracer, die begon als een soort spin-off op de Super Mario Bros serie, ontwikkelde zich tot een franchise van reuzenformaat. Elke nieuwe console betekent een nieuw deel en ik hoop van harte dat Nintendo hier nog decennia mee doorgaat. Mario Kart is in mijn ogen gewoonweg Geweldig met een hoofdletter 'g'.

Tot zover deze Gameseries rond Mario Kart. Over twee weken gaan we verder met een nieuwe serie. Houd Gameliner dus in de gaten.
Lees meer