Gameseries: Mario Kart - Deel 1

De komende twee Gameseries-artikelen zullen volledig in het teken staan van Mario Kart. Sander dook in het raceverleden van de gesnorde loodgieter en zal elk aspect van de serie met jullie delen.

Eigenlijk vind ik de Mario Kart games leuker dan alle Super Mario Bros games bij elkaar. Hoewel, Super Mario Galaxy heeft zeker wel een apart plekje in mijn hart veroverd. Daarom wil ik dan ook met jullie in vogelvlucht alle delen van de Mario Kart serie bespreken en een ode brengen aan de racende loodgieter en zijn companen. Let's a go...

Het begon op de Super Nintendo
In 1992, tijdens de hoogtijdagen van het 16-bit tijdperk, ontwikkelde Nintendo Super Mario Kart, het begin van een nieuwe franchise. Shigeru Miyamoto wilde een funracer uitbrengen met Mario en zijn vrienden (Luigi, Yoshi, Bowser, Toad, Koopa, Donkey Kong en Peach) in de hoofdrol. Met de Mode 7 engine, in eerste instantie ontworpen voor de futuristische racer F-Zero, was het mogelijk om de spelfiguren in een semi 3D-wereld rond te laten bewegen. Naast het zo snel mogelijk naar de finish toe rijden kon je onderweg je tegenstanders met allerlei wapens, zoals bananenschillen, schilden en sterren, te lijf gaan om ze van je af te schudden. En Nintendo deed dit gelijk goed. Super Mario Kart werd meteen een grote hit. Niet alleen vanwege de laagdrempeligheid (easy to learn, difficult to master), maar vooral omdat elk circuit zijn eigen unieke setting had. Denk aan klassieke banen als Bowser Castle, Ghost Valley en Mario Circuit, die in de later delen ook weer terug zouden komen.
Naast de singleplayer, die bestond uit drie in moeilijkheid oplopende klassen (50cc, 100cc en 150cc), met elk weer multi-cup races, werd er ook een multiplayer toegevoegd. Deze bestond uit twee varianten: met twee spelers en computergestuurde tegenstanders een grand prix racen en de Battle Mode. In de Battle Mode konden spelers elkaar bekogelen met voorwerpen en wie als eerste zijn drie ballonnen kapot zag gaan verloor uiteindelijk. Baanbrekend voor die tijd!
Uiteindelijk is Super Mario Kart, met acht miljoen verkochte exemplaren, de derde best verkochte Super Nintendo game aller tijden geworden. Vandaag de dag is de cartridge een waar collectors item geworden en worden er hoge prijzen voor geboden door retro verzamelaars. Maar wanneer wordt Super Mario Kart nu eens uitgebracht op de Virtual Console van de Nintendo Wii? Ik heb het idee dat miljoenen gamers over de hele wereld hier op zitten te wachten. Gelukkig is de volgende game uit de Mario Kart serie wel al verschenen ter download.

Van 16 naar 64
Met de komst van de Nintendo 64 kwam er in 1996 ook weer een nieuwe Mario Kart uit. Veroorzaakte Super Mario 64 een ongekende revolutie binnen de gamewereld door als eerste een volledige platformer in een 3D-wereld te zijn, Mario Kart 64 deed dit nog eens dunnetjes over door ook (bijna) volledig 3D te gaan. Alleen de karts met coureurs bleven plat. Het voordeel van de 3D-techniek was dat de banen groter werden en meer hoogteverschillen kenden dan hun voorgangers. Ook konden we weer genieten van nieuwe 'klassieke' banen en werd een nieuwe techniek geïntroduceerd; het driften. Mario Kart 64 wordt door velen beschouwd als het beste en meest innovatieve deel uit de serie tot nu toe.

Het beste gecombineerd in Mario Kart: Super Circuit...
In 2001, het jaar waarin de wereld nooit meer hetzelfde zou zijn door de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten, bracht Nintendo de Gameboy Advance uit. In hetzelfde jaar nog verscheen ook de eerste Mario Kart op een handheld. Mario Kart: Super Circuit combineerde de beste elementen van de vorige twee delen en zorgde voor één van de beste racers, zo niet de beste, op deze kleine console. Niet Nintendo zelf, maar Intelligent Systems ontwikkelde Mario Kart: Super Circuit en maakte gebruik van de engine uit Mario Kart 64. Visueel gezien neigde de game terug te gaan naar het origineel. Ook keerde het verzamelen van muntjes onderweg weer terug.

Tot zover deel één over de geschiedenis van Mario Kart. Volgende keer bespreken we de overige vijf delen en beginnen dan met Mario Kart: Double Dash!!.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?