Gameseries: Final Fantasy - Deel 2

Geplaatst: 3 december 2009 18:31
Aangepast: 1 januari 2018 00:00
Zoals beloofd is hier het vervolg op het eerste deel van de Final Fantasy gameserie. Eerder bespraken we al een stukje geschiedenis van de serie en heb ik jullie een lesje gegeven in het herkennen van een Final Fantasy game. Nu gaan we het echter anders aanpakken. We gaan namelijk elke game uit de Final Fantasy serie er apart uitlichten. Aanvankelijk had deze Gameseries woensdag al online moeten staan, maar ook de eindredacteur blijkt dus weleens een deadline te missen. Excuses voor het oponthoud!

Final Fantasy (1987)
We beginnen natuurlijk gewoon bij deel één en in het vorige deel van deze Gameseries heb ik al uitgebreid uitgelegd waarom dit deel erg belangrijk is voor de serie. We slaan het stukje geschiedenis dus over en binnen met de game zelf. Al moet ik zeggen dat de eerste delen niet echt bepaald mijn favorieten zijn.

Het verhaal van de game begint met de verschijning van de Light Warriors, vier jongeren die elk in het bezit zijn van één van de vier elementaire lichtbollen. De lichtbollen zijn echter verduisterd door kwaadaardige Fiends en om de wereld te redden moeten deze Fiends worden verslagen.

Final Fantasy II (1988)
In dit deel worden de ouders van vier jongeren vermoord tijdens een invasie van het rijk Palamecia. De keizer van Palamezia wil namelijk de wereld overheersen en heeft de demonen opgeroepen om iedereen uit de weg te ruimen. De vier jongeren sluiten zich echter aan bij een rebellenbasis om de keizer tegen te houden en de wereld te redden.

Final Fantasy III (1990)
Eigenlijk heeft Final Fantasy III veel weg van de eerste. In Final Fantasy III draait het namelijk opnieuw om de vier krijgers en in plaats van vier elementaire lichtbollen spreken we in dit deel over vier elementaire lichtkristallen. In dit deel moeten de krijgers echter het balans tussen licht en donker herstellen om de wereld te redden van totale verwoesting.
Overigens was Final Fantasy III het eerste deel met het Jobs-systeem. Hierdoor kon je de job van je personages op elk moment veranderen, bijvoorbeeld van witte magiër naar ninja. Dit in tegenstelling tot Final Fantasy waar je de job van je personage in begin definitief moest kiezen.

Final Fantasy IV (1991)
Ook dit deel verscheen met een nieuw systeem, namelijk het MP-systeem. Iedere spreuk kost hierdoor een bepaald aantal Magic Points. Daarnaast was Final Fantasy IV ook de eerste in de reeks die het time-based gevechtssysteem introduceerde. Dat was echter nog niet alles, want Final Fantasy IV was de eerste game uit de serie die een keer niets te maken had met vier jongeren.

Dit deel draaide namelijk om Cecil, kapitein van de luchtmacht van Baron. Er zat echter een kwaadaardig brein achter de koning van Baron. De kwaadaardige tovernaar Golbez gebruikte namelijk de luchtmacht om alle kristallen te roven. Cecil ging echter de strijd aan met Golbez om zijn slechte daden te stoppen.

Final Fantasy V (1992)
De wereld wordt voortgedreven op de kracht van vier kristallen. Op een dag keren deze kristallen zich echter tegen de aarde en maken er een enorm chaos van. Op datzelfde moment stort er een meteoor op de aarde, die koning en land van de aarde wegvaagt, maar gelukkig is er altijd nog een viertal dat de wereld van de ondergang redt.

Final Fantasy VI (1994)
Lang geleden woedde er een oorlog tussen Magi en het volk. Duizend jaar later werd de aarde getroffen door een technische revolutie. Het rijk wil echter nog meer power en vernietigt alles wat er in de weg staat om the ancient power 'magie' te kunnen bemachtigen. Er zal dus ongetwijfeld een nieuwe oorlog uitbreken.

Voor nu laat ik het echter bij deel 1 tot en met 6, maar zoals jullie misschien al was opgevallen ontwikkelde het RPG-genre zich mede dankzij deze serie langzaam tot de RPG's zoals we die vandaag de dag kennen. Zo was Final Fantasy III bijvoorbeeld de eerste game met het jobs-systeem. Het ongekende succes van de serie begint echter pas echt bij deel VII, maar dat bewaren we voor deel drie van deze gameserie, en als de eindredactie niet al te veel pepernoten en chocoladeletters snoept, zal deel drie gewoon weer op woensdag op Gameliner te vinden zijn.
Lees meer