Gameseries: Assassin's Creed

In 2007 kwam Ubisoft met iets nieuws: een spel dat zich gedeeltelijk afspeelde in het oude Midden-Oosten en gedeeltelijk in het heden. Een spel dat free-running-, stealth- en vecht-elementen combineerde met een open wereld. Het was een experiment, een nieuw project voor Ubisoft gedeeltelijk gebaseerd op hun andere series (het platformen van Prince of Persia) en met een hoop nieuwe ideeën. En dat experiment pakte goed uit. Zowel voor de critici als de verkoopcijfers bleek Assassin's Creed een parel te zijn. Vandaag kijken we naar verschillende delen uit de serie.

The Creed
We ontmoetten Desmond, een bartender die een grote rol bleek te hebben in de plannen van het mysterieuze Abstergo Industries. Via een machine, de animus, doken we zijn genetische code in op zoek naar de herinneringen van zijn voorouders. Hier kwamen we Altaïr tegen, een lid van de eeuwenoude Assassin-order, die de taak kreeg om verschillende figuren te vermoorden op zoek naar een mysterieus voorwerp. Jeruzalem, Acre en Damascus waren het toneel van bloedbaden. Ook het 'Creed'-gedeelte werd hier uitgelegd. Nothing is true. Everything is permitted. Deze woorden zouden een grote impact gaan hebben op de gamewereld.

ontbrekende afbeelding

Historische verzinsels
Deel 1 zorgde ook voor de structuur die in de volgende spellen overeind zou blijven. Lange stukken in het verleden, zogenaamde sequences, afgewisseld met stukjes gameplay met Desmond. Door deze stukken in elkaar te weven, kwam er steeds meer van het verhaal naar boven drijven, met complotten die eeuwen oud bleken te zijn. Het verhaal van Assassin's Creed wordt tussen de lijntjes van de geschiedenisboeken geschreven. Hoewel er genoeg in gebeurt waarvan je kunt weten dat het niet waargebeurd is, zijn er maar weinig historische fouten in te ontdekken. Deze combinatie van geschiedenis en een beetje sci-fi bleek een goudmijn te zijn.

Multimedia
Al snel werd duidelijk dat Assassin's Creed een grote serie zou worden, zeker toen Assassin's Creed 2 met veel lof ontvangen werd. Nog steeds wordt dit deel door velen als het beste gezien. De schaal van de serie werd groter, met strips, boeken en zelfs korte films. Assassin's Creed kreeg ook spin-offs in de vorm van portable titels en een Facebook-game. Assassin's Creed: Bloodlines en Assassin's Creed: Altaïr's Chronicles gingen dieper in op het verhaal van Altaïr, zowel voor als na de gebeurtenissen van deel 1.

ontbrekende afbeelding

Da Vinci
Met deel twee begon in 2009 de trilogie van Ezio, een Assassin uit de renaissance en eveneens een voorouder van Desmond. Vanaf zijn geboorte tot en met zijn volwassenheid zien we hem groeien als persoon en als Assassin. Onder andere Venetië, Florence en Monteriggioni bezochten we op de missie van Ezio om zijn familie te wreken. Deze tocht leidde langs enkele belangrijke figuren in de geschiedenis, onder andere Leonardo Da Vinci en zelfs de paus!

Da Hood
Groot was de verrassing toen Ubisoft minder dan een jaar later al een vervolg aankondigde. Assassin's Creed: Brotherhood kwam uit in 2010, vervolgde het verhaal van Ezio en Desmond en ook qua gameplay bouwde het verder op deel twee. De stad Rome was ditmaal de plek waar je je tijd doorbracht. Het spel vervolgde het verhaal bijna direct na de cliffhanger van deel twee, maar eindigde op zijn beurt ook weer met een grote. Een belangrijke toevoeging aan de formule was multiplayer, waarin spelers online verstoppertje konden spelen tegen elkaar. Ook de Brotherhood kreeg een grotere rol: het was nu mogelijk om mensen te rekruteren en te trainen binnen jouw organisatie. Maar de kritiek op Ubisoft begon toe te nemen. Zou het zo snel uitbrengen van een vervolg niet uitmelkerij zijn?

ontbrekende afbeelding

Vernieuwing
Deze kritiek kreeg verdere navolging toen in 2011, een jaar na het verschijnen van Brotherhood, Assassin's Creed: Revelations al weer uitkwam. Hoewel het verhaal nog steeds goed beoordeeld werd, waren de meningen over de gameplay verdeeld. Ezio was inmiddels een oude man geworden die op zoek was naar de wijsheid van Altaïr in het verre Constantinopel. Maar de dingen gaan nou eenmaal niet altijd zoals gepland. De serie begon de focus een beetje te verliezen met extra's zoals bommen maken, tower defense en tokkelbanen. Zat er nog wel echte vernieuwing in? Verder waren veel fans teleurgesteld dat dit derde deel van de Ezio trilogie niet de openbaringen bevatte die de titel beloofde.

Vooruitblik
Maar dit jaar bleek Ubisoft een groter plan te hebben. Door jaarlijks spellen uit te brengen waren ze naar eigen zeggen namelijk in staat om grotere risico's te nemen met de genummerde delen. Het blijkt namelijk dat Assassin's Creed 3 (dat dit jaar uitkomt) al meerdere jaren in ontwikkeling is en een grote sprong maakt vanaf de vorige delen. Hopelijk heeft deze tijd ervoor gezorgd dat Ubisoft nieuw leven in kan blazen in hun tot nu toe zeer succesvolle serie.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?