Gameliner Awards: Philip met Returnal

Geplaatst:
Aangepast: 23 december 2021 16:05

Het is weer een mooi gamejaar geweest. Er zijn weer veel grote games uitgekomen zoals Resident Evil 8, Far Cry 6, Kena: Bridge of Spirits en Halo Infinite om maar een paar te noemen. Ook was het voor mij een mooi gamejaar, omdat ik in augustus mijn PlayStation 5 kon opstarten (Thanks, Luis). Dit gaf mij genoeg redenen om enkele oude games opnieuw op te pakken. Zo was het fijn om GTA V en GTA: Online weer eens te spelen zonder die ellenlange laadtijden. Ook God of War kwam goed tot zijn recht en heb ik eindelijk de laatste Valkyrie verslagen. Dit jaar heb ik ook een paar games gespeeld die al lang op de verlanglijst stonden. Zo heb ik eindelijk het einde van DBZ kunnen ervaren door Dragon Ball Z: Kakarot uit te spelen. Het was geweldig om de serie zelf te spelen en voor de spectaculaire combo’s te zorgen waarmee je Vegeta, Freeza, P Cell en Majin Buu verslaat. Om aan mijn zombie trekken te komen heb ik Days Gone gespeeld en ondanks de negatieve berichten enorm genoten van deze game. Ik hoop dat er een tweede deel voor de PS5 komt. Met Romancing Saga 2, Romancing Saga 3 en Persona 5 Royal heb ik weer kunnen genieten van old en new school JRPG’s. De roguelite en dungeon crawler Undermine en RPG Disco Elysium: The Final Cut waren onverwacht leuk en gaan waarschijnlijk nog vele uren kosten. Ook heb ik een aardig grote backlog en heb ik dit jaar op veel trophies gejaagd zoals in The Great Ace Attorney Chronicles, Going Under, Guacemelee 2 en beide South Park games. Daarnaast heb ik enkele van de nominaties kunnen spelen en daarvan erg genoten, maar er is een game die in nog moet vermelden voordat ik het over mijn GOTY ga hebben. Metroid Dread is een geweldige game en doet eer aan zijn voorgangers die ik bijna allemaal met veel plezier heb gespeeld. Dit is een game waarvoor je een console koopt alleen mijn backlog is al te groot.

Toch is er een game waar ik echt nog enthousiaster van werd en dat is mijn Game of the Year. Returnal was voor mij een onverwachte hit. Dat komt mede door het simpele principe achter het verhaal. Je bent op een planeet gecrasht en probeert daar weg te komen. Het is een vijandige wereld met parasieten en andere monsters die je naar het leven staan. Het vreemde is als je sterft, zie je een flashback van je crash en begin je weer van voren af aan. Door de roguelite-elementen word je langzaam sterker en vind je steeds meer items of wapens die je verder kunnen helpen. Je begint met een simpel wapen en vindt er meer, maar als je het zwaard vindt, kun je met het samenspel van deze wapens zeer effectief met de vijanden afrekenen. Zeker als je op hun patronen let, al hebben de vele, nieuwe vijanden altijd wel een paar verrassingen. Het is prettig dat je heel voorzichtig kunt spelen, maar ook als Rambo door de velden kunt knallen (al zou ik daar niet mee beginnen). Ook kom je stukje bij beetje steeds meer te weten of de oorzaak van de crash, het verleden van Selene en of er oplossingen te vinden zijn. Je vindt kisten met wapens, items en parasieten al zijn ze soms moeilijk te bereiken en weet je soms niet wat je moet doen om daar te komen. De details in de wereld en de soundtrack doen deze leven. De beweging van de planten als je er langs rent of als je er een shot door afvuurt, is echt geweldig gedaan. Ook hoor je de druppels vallen en maakt de haptische feedback het allemaal nog intenser. De werelden die Selene bezoekt zien er ook echt anders uit. Tevens zien de pittige vijanden er geweldig uit, bewegen ze realistisch en biedt iedere wereld zijn eigen soort. Housemarque heeft voor mij met Returnal één van de eerste echte PlayStation 5 games ontwikkeld en dat maakt nieuwsgierig naar de toekomst. Daarom kan ik ook niet wachten op het volgende jaar met Horizon Forbidden West en God of War Ragnarok op het menu. Prettige kerstdagen.

De Gameliner Awards zijn in volle gang! Elke redacteur deelt zijn/haar uniek verhaal over hoe ze dit gamejaar beleefd hebben, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening! Hoe zag jouw gamejaar eruit? Laat het ons weten in de comments. Om het jaar mooi af te sluiten, geven we een berg aan prijzen weg. Klik hier om niks van de Gameliner Awards te missen!

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot RETURNAL

Series

-

Uitgever

Sony

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 5

Releasedatum

30 april 2021

Ontwikkelaar

Housemarque

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord