Event: Finale Nederlandse GT Academy

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Afgelopen woensdag en donderdag stond het Safety Experience Center (SEC) in Rosmalen in het teken van de GT Academy. Normaal gesproken is het SEC een locatie waar antislipcursussen worden gegeven en waar mensen getraind worden op het gebied van veilig rijden, maar deze twee dagen stond het evenemententerrein in het teken van Grand Turismo.

Racen in een Nissan
De 24 deelnemers werden deze twee dagen onderworpen aan tests die het kaf van het koren moesten scheiden. De eerste dag namen de deelnemers het tegen elkaar op in de digitale wereld van Grand Turismo en was crashen dus niet zo'n bijster groot probleem. Hiervoor had Sony een aantal pods opgesteld waar tegen elkaar geracet moest worden. Uiteindelijk bleven er tien mensen over die zich de volgende ochtend weer op het terrein van SEC mochten melden. Deze tien moesten laten zien wat ze waard zijn door een parcours af te leggen in een echte blauwe Nissan 370Z, waar ook de pers wel een beetje opgewonden van werd. De race-fanaten konden zo eindelijk eens ervaren hoe het is om in een echte bolide over het asfalt te scheuren, en daar werd dan ook gulzig gebruik van gemaakt. De auto sloeg meer dan eens uit, waardoor de deelnemers overdwars langs de menigte kwamen rijden. De snelste racer verdiende een aantal punten die hij toe mag voegen aan zijn totaal en wie aan het einde van de dag de meeste punten heeft, is de winnaar.

Media challenge
De andere twee onderdelen zijn de media challenge en de fysieke challenge. Voor de eerste mochten wij journalisten ook allemaal ons beste beentje voorzetten om het de kandidaten zo moeilijk mogelijk te maken. In een heuse perszaal werden alle tien de deelnemers neergezet en onderworpen aan ons vragenvuur, waar wederom de beste de meeste punten pakte. Er werd niet geschroomd om te vragen wat deelnemers zoal in hun koelkast hebben en wie hun grote idool is. Maar de meest confronterende vraag is natuurlijk de vraag of één van de deelnemers liever pitspoezen naast zijn auto heeft of toch een mannelijke variant prefereert.

Fysieke challenge
Als laatste blijft de fysieke-training over. In de wandelgangen werd al gespeculeerd dat er mensen zouden gaan huilen en overgeven, maar dat bleek gelukkig wel mee te vallen. De deelnemers mochten openen met een shuttleruntest (beter bekend als de piepjestest). Vervolgens kregen ze de opdracht om push-ups te doen, gevolgd door de 'sergeantjump'. Deze is misschien niet bij iedereen bekend, maar is in feite vrij simpel. De deelnemer gaat met zijn schouder tegen de muur staan en neemt een beetje kalk in zijn hand, vervolgens strekt hij zich zo ver mogelijk uit en markeert de plek die hij bereikt met zijn hand. Vervolgens krijgt hij een minuut de tijd om zo hoog mogelijk te springen en een kalkafdruk te zetten. Het is een stevige test, zeker met het oog op de laatste test, waarbij het uithoudingsvermogen van de spieren getest werd. De deelnemers liggen naast elkaar op de grond en moeten op hun voorarmen en tenen blijven liggen, terwijl de rest van hun lichaam van de grond is. Nu hoor ik je denken: 'makkie', maar ik kan je vertellen dat deze oefening nog flink pittig is, en dat is vooral te merken als je er klaar mee bent. Eén van de deelnemers had flinke last van z'n rug en een andere had veel moeite om op te staan (dit valt volgens mij onder het kopje 'verzuring').

Naar Silverstone
Met deze laatste test komt de dag tot en einde en is het aan de knappe rekenkoppen van Sony om de punten op te tellen en de winnaar aan te wijzen. De winnaars mogen naar de volgende test op Silverstone, daar wordt bepaald wie de échte winnaar is en mee mag gaan doen met de 24-uur van Dubai. Ons kikkerlandje zal daar vertegenwoordigd worden door Thomas Arends (24) en Edwin Bos (20).

Lees meer