Event: EA's Spore

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00
Peter, geboren op Driekoningen en een Christen. Hij gelooft in een Schepper. Maar in welke? God, of misschien Will Wright? Dat wist hij zelf ook nog niet. En daarom wipte hij langs bij EA, om te kijken of zij antwoorden voor hem hadden... met Spore. Lees hier of hij veel wijzer is geworden.

De Nederlandse Sporewegen brachten mij donderdag 4 september na ongeveer anderhalf uur tot aan Amsterdam Amstel, waar de perspresentatie was voor EA's nieuwste oogappeltje Spore. Dat alles met minimale vertraging en de gehele reis een mooie zitplaats en een minimum aan irritante medepassagiers die iedere minuut willen laten horen dat ze er zijn. Dan nog een Red Bull erbij (drinkt beter dan het speelt) en van de baas een Whopper krijgen tijdens de reis, beter kan het niet. Het is wel een beetje vreemd dat de presentatie pas was op de dag van de releasedatum, maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken. Op naar de Spore-presentatie!

Spore bijster
De locatie bleek een wat achtergelegen (en daardoor ook een beetje verlaten) werkpand te zijn van een garage, maar zag er desondanks niet onaardig uit en had een unieke sfeer. Al snel werd onze vraag 'Waarom in godsnaam hier?' voor ons beantwoord. Het ging eigenlijk voornamelijk om het kunstzinnige aspect van Spore, en als gevolg daarvan was er een presentatie van allerlei kunstwerken die kunstenaars gemaakt hebben met als inspiratiebron Spore. Als voormalig kunstacademiestudent heb ik ook maar vaak zat in verlaten silo's en andere vage gebouwen andersmans kunstwerkjes mogen aanschouwen, dus de keuze qua locatie was daarmee gelijk duidelijk.

Tussen Kunst en Bits
We kregen ter opening van de expositie een erg zenuwachtige (hier kregen Alex en ik een beetje de slappe lach van (respectloos!)) maar toch wel mooie speech van Micha Klein, een hoog aangeschreven kunstenaar die al een aardig aantal jaren werkt met 3D-technologie voor zijn kunst. Hij rijkte op het eind ook nog de Spore Expo Award 2008 uit aan één van de deelnemende kunstenaars. Hoe het geheel gergeld was vind ik op zich een origineel concept en een uitstekende manier om twee werelden met elkaar te verenigen, al kon je wel merken dat de meeste journalisten nu niet echt veel op hadden met stukken hout aan touwtjes of grote vellen papier waar gaatjes in geprikt zijn. Iedereen kwam eigenlijk om Spore te zien en spelen.

Sporeloos
Helaas valt hier weinig over te vertellen, want we konden enkel de Creature Creator spelen, en ja, die kent iedereen al omdat die weken geleden al van internet af te halen was. Dat was dus wel erg jammer, want verder werd de game ook totaal niet gepresenteerd en ging het uiteindelijk eigenlijk enkel om de kunsttentoonstelling. Er waren nog wel twee studenten die een te tof ding hadden gemaakt met Wii-technologie: een soort digitale manier van verven waarmee je met een speciale kwast en een projector digitaal op de muur kunt schilderen. Hun ideëen en projecten zijn veelbelovend en leuk, check dat op de site van hun bedrijf Monobanda dat ze net begonnen zijn. Verder betreffende Spore hebben we enkel een trailer kunnen zien hoe alle stadia spelen, die we, ehh ja, ook al lang online konden bekijken. Het feit dat we verder erg in de watten werden gelegd en het erg gezellig was maakte het toch een geslaagde middag, maar eentje waar we niet veel wijzer van zijn geworden over Spore, waar het ons eigenlijk om ging.

Ontspored
Spore lijkt me nog steeds een erg goeie game, ik had alleen dit vermoeden graag willen kunnen verifiëren voor mijzelf en Gameliner. Dan men met kunst kwam aanzetten gebaseerd op de game vond ik een erg tof initiatief en dit combineren van twee (sub-)culturen is iets wat vaker zou moeten gebeuren. Toch vind ik dat men ons wel wat meer van de game had mogen laten zien of uitleggen, want hier werden we dus niks wijzer van en de kans de game in zijn geheel te mogen aanschouwen bleef achterwege. Dat wordt dus wachten op de officiële review om te kijken wat wij van Gameliner erover te zeggen hebben.

Lees meer