Tech: Eerste ervaringen met de PlayStation VR

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Afgelopen donderdag was ik in de gelegenheid om de PlayStation VR testen. In hartje Amsterdam was een ruimte ingericht met zeven bureaus en evenveel VR-brillen. Na een korte presentatie mocht ik eindelijk met de nieuwe apparatuur aan de slag. Ik was enigszins sceptisch. Is een VR-bril niets meer dan een leuke gimmick of verrijkt het daadwerkelijk de game-ervaring? Na het uittesten van de bril middels een aantal demo's ben ik helemaal om. De misselijkheid bleef uit en een grote grijns verscheen.

Verrassend lichte en aangename VR-bril

De PlayStation VR oogt vrij heftig, maar dat is slechts schijn. Het gewicht wordt gedragen door een band om je hoofd én op het voorhoofd. Dit zorgt ervoor dat het gewicht naar achteren wordt verspreid en je niet met je gezicht naar voren kukelt. Vervolgens plaats je de bril met een 5,7 inch scherm over de ogen en halverwege je neus. In mijn geval ook nog eens óver mijn bril. Ik was erg bang dat mijn bril in mijn gezicht werd geduwd, maar mijn zorgen waren voor niets. Sterker nog, het geheel zit erg comfortabel! Met de gemiddelde koptelefoon snijden de pootjes van mijn bril al binnen enkele minuten in mijn hoofd, dus dit is een aangename verrassing.

In totaal heb ik een klein half uur met de PlayStation VR mogen spelen en had ik tot mijn verbazing nergens last van. Geen zere nek, geen vermoeide ogen, maar alleen klamme handjes van enkele intense ervaringen. De VR-bril is ook nog eens verrassend licht waardoor je niet het gevoel hebt dat je hoofd je romp in wordt geduwd. Het enige minpunt vind ik alle bekabeling. De VR-bril is afhankelijk van een snoertje, net zoals de koptelefoon. Gooi daarbij een oplaadkabel voor je controller als de batterij leeg is en het lijkt alsof je een ingeplugde machine bent. Aan de andere kant, je ziet het zelf niet.

Nieuwe werelden komen tot leven

Aan de simpele graphics moest ik even wennen. De PlayStation VR kan tot en met 120 frames per seconden laden, maar dit is afhankelijk van het spel. Sommige titels maakten er afgelopen donderdag in ieder geval geen optimaal gebruik van. Desalniettemin ben ik uit mijn sokken geblazen, vooral als je je de potentie van toekomstige ontwikkelingen in het achterhoofd houdt. Met de VR-bril over mijn ogen en een koptelefoon op mijn oren was ik volledig geïsoleerd van de echte wereld. Je kunt hier een maatschappelijke discussie tegenaan gooien, maar de game-ervaring is met een VR-bril intenser en, heel simpel, zoveel gaver. Je begeeft je daadwerkelijk in een andere wereld. Je kunt 360 graden om je heen kijken en hebt het gevoel dat de wereld tot leven komt. Ik ben zo eerlijk dat ik durf te zeggen dat ik toch heb geprobeerd het één en ander aan te raken.

PlayStation Move is de slagroom op de taart

Eén van de titels, Rush of Blood, was te spelen met de PlayStation VR én de PlayStation Move. In het spel werden de controllers vertaald naar pistolen en dit maakt de beleving absoluut af. Voor het gevoel heb je dankzij de PlayStation Move meer bewegingsvrijheid. Alles wordt nóg een stapje realistischer. Je moet de omgeving 360 graden om je heen in de gaten houden en je kunt de pistolen in verschillende richtingen afvuren. Of van de schrik loslaten en in elkaar duiken. Ja, ook dat is mij overkomen. Alleen een platform waarop je zelfstandig moet lopen ontbreekt, maar verder kun je niet dieper in een gamewereld duiken. De combinatie van de PlayStation VR en de PlayStation Move is helemaal het einde, maar ook een flinke investering.

PlayStation VR is meer dan een gimmick

Al met al ben ik erg onder de indruk van de PlayStation VR. Ik verwacht dat de Oculus Rift en HTC Vive beter presteren, maar het prijskaartje is ook beduidend hoger. Voor zover ik nu kan oordelen, krijg je met de PlayStation VR waar voor je geld. Het is wachten op (innovatieve) spellen, maar gamen in Virtual Reality vind ik nu al het einde. Ik vind vooral de verhoogde intensiteit van de ervaring fantastisch. Met alle apparatuur om je heen begeef je je daadwerkelijk in een andere wereld. Nog even en we hoeven het huis niet meer uit voor een dagelijkse adrenalinestoot. Ik ben in ieder geval om. De PlayStation VR ga ik niet direct na de lancering kopen, omdat ik eerst een gezond aanbod van VR-games wil afwachten. Maar een VR-bril komt bij ons zeker in huis!

Lees meer